تکنولوژی

هشدار آمریکایی‌ها: روس‌ها می‌خواهند اینترنت جهانی را قطع کنند

احتمال اینکه جنگ سایبری بعدی باعث قطع کل اینترنت شود بسیار بالاست. بر اساس گزارش نیویورک تایمز مقامات اطلاعاتی آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند که روس‌ها ممکن است در جریان یک جنگ احتمالی با آمریکا در آینده کابل‌های حیاتی فیبر نوری در زیر اقیانوس ها را قطع کنند. 

بر اساس این گزارش زیردریایی‌ها و کشتی‌های روسیه اخیرا عملیات خود را در نزدیکی فیبرهای نوری بین‌آلمللی که اتصالات اصلی اینترنت را برعهده دارند افزایش داده‌اند. اگر این فیبرها قطع شود می‌توان گفت تقریبا بخش عمده ارتباطات اینترنتی در جهان مختل خواهد شد. 

به رغم اینکه پیش بینی جهانی بدون اینترنت اتفاقی بسیار دور از ذهن است اما با شدت گرفتن اختلافات جهانی بین روسیه و آمریکا پتانسیل این موضوع بالاست. 

تهدید برای قطع اینترنت توسط روس‌ها از آن جهت هم جالب است اساسا خود شبکه اینترنت در جریان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق متولد شد. 

قطع فیبرهای زیردریایی موضوع جدیدی نیست و این مسیرهای اطلاعاتی مرتبا به دلایل طبیعی قطع و سپس تعمیر می‌شوند. ( در ایران  گیر کردن  لنگر کشتی‌ها به این فیبرها تا همین چند سال قبل بزرگترین چالش ارتباطاتی بود). اما از آنجا که بخش عمده این قطعی‌ها در نزدیکی ساحل رخ می‌دهد تعمیر آن‌ها کار ساده‌‌ای است. هشدار جدید از آن جهت اهمیت دارد که گفته می‌شود روس‌ها قصد دارند این فیبرها را در عمق اقیانوس قطع کنند که یافتن محل حادثه و تعمیر آن کار دشواری است. 

نمونه‌ای از کابل‌های اینترنتی در زیر دریا 

 

در همین حال هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر قطع فیبرهای نوری وجود ندارد اما مقامات آمریکایی گفته‌‌اند که فعالیت زیردریایی‌های روسی را به خصوص در نزدیکی سواحل این کشور به شدت زیر نظر دارند. 

اما این فقط زیردریایی‌های روسی نیستند که آمریکایی ها روی آن این چنین نگرانی دارند. بر اساس این گزارش روس‌ها در حال کار روی پهپاد‌های زیردریایی بدون سرنشینی هستند که قادر به حمل سلاح‌های اتمی هستند.

هم اکنون حدود ۵۵۰. هزار مایل کابل زیر اقیانونس‌ها وجود دارد.

 

بخوانید: چرا کوسه‌ها به کابل‌های اینترنتی حمله می‌کنند

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا