تکنولوژی

تاثیر اقتصاد دیجیتال بر حدود یک‌چهارم اقتصاد دنیا

بر اساس گزارش بخش تحقیقات استراتژی شرکت اکسنچر (بزرگ‌ترین شرکت مشاوره‌ای مدیریتی در دنیا) و دپارتمان اقتصاد دانشگاه آکسفورد فعالیت‌های اقتصادی مربوط به مهارت‌ها یا سرمایه‌های بخش دیجیتال، با عنوان کلی اقتصاد دیجیتال، امروزه حدود 5/ 22 درصد از کل اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. بنابراین گزارش، پیشرفت‌ها در بخش دیجیتال چه به‌صورت مهارت‌ها و چه فناوری می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد و تا سال 2020 به میزان 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی بیفزاید. 

نویسندگان مقاله‌ «ظهور دیجیتال: افزاینده‌ رشد اقتصادی» تاکید کردند که سرمایه‌گذاری در بخش دیجیتال به‌عنوان عامل افزاینده و چند برابرکننده‌ رشد اقتصادی شمرده می‌شود. در این مقاله چنین استدلال می‌شود: بررسی داده‌های مربوطه در ایالات متحده و در نظر گرفتن تعدیلات در سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی به میزان 1/ 2 درصد تا سال 2020 خواهد شد؛ یعنی افزایش 421 میلیارد دلار به تولید آمریکا تا سال مزبور. اقتصاد دیجیتال را می‌توان به این صورت تعریف کرد: بخشی از تولید اقتصادی کشور که حاصل مجموعه‌ای از ورودی‌های دیجیتال است. این نهاده‌های ورودی دیجیتال شامل مهارت‌های دیجیتال، تجهیزات دیجیتال (نرم‌افزار، سخت‌افزار و تجهیزات مخابراتی) و نیز کالاها و خدمات دیجیتال واسطه در فرآیند تولید هستند. در این تحقیق از داده‌های نمونه‌ای شامل 12 صنعت از 11 کشور استفاده شد. درمورد نحوه‌ انتخاب داده‌ها و بهره‌گیری از آنها در این گزارش چنین نوشته شده است: «معیارهای اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد اینترنتی بر زیرساخت‌های تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در بخش مخابرات و فناوری ارتباطات و ضرایب نفوذ و پهنای باند استوار هستند. ولی اینها نشان‌دهنده‌ همه‌ ابعاد دنیای دیجیتال نیستند. با استفاده از بررسی نهاده‌های دیجیتال، یعنی مهارت‌ها تجهیزات و کالاهای واسطه‌ تولید، می‌توان میزان ارزش پولی را که این نهاده‌ها به اقتصاد می‌افزایند اندازه گرفت. با این روش، به نحو جامع‌تر و کامل‌تری توانستیم ابعاد اقتصاد دیجیتال را اندازه بگیریم.» 

در کشورهای مورد بررسی سهم بخش دیجیتال در اقتصاد تا انتهای سال 2020 تا 3 درصد افزایش خواهد یافت. آمریکا رتبه‌ اول را در ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا دارد. 33 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور که معادل 9/ 5 تریلیون دلار است به این بخش تعلق دارد. 43درصد از اشتغال نیروی کار در آمریکا در بخش دیجیتال متمرکز است. 28 درصد از کل انباشت سرمایه در این کشور به سرمایه‌های انباشته شده در بخش دیجیتال مربوط می‌شود. اگر ظرفیت اقتصاد دیجیتال را در کنار نرخ مرکب رشد سالانه‌ این بخش در نظر بگیریم استرالیا رتبه‌ اول را در فهرست کشورها خواهد داشت. دانستن لزوما به عمل منجر نمی‌شود. بازار دیجیتال در غالب موارد مصداق این مثل است. حتی وقتی شرکت‌ها از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های گسترش دیجیتال مطلع و آگاه می‌شوند معمولا برای رسیدن و به ثمر نشاندن این موقعیت تلاشی نمی‌کنند. در این مقاله سه سطح برای افزایش تمرکز دیجیتال در شرکت‌ها عنوان شده تا مسیر افزایندگی اثرگذاری آن در رشد اقتصادی را تسهیل کند:

– مهارت‌های دیجیتال

– تکنولوژی‌های دیجیتال

– شتاب‌دهنده‌های دیجیتال

در اقتصاد استرالیا برای مثال، اصلاحات و بهینه‌سازی‌های دیجیتال باعث افزایش 34 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کشور تا سال 2020 خواهد شد. ظرفیت چین برای بهره‌گیری از این وادی حدود 5/ 0 تریلیون دلار است. با این حال هم‌اکنون در انتهای فهرست این مقاله قرار دارد.  

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا