تکنولوژی

ساخت کنکورد به روایت تصویر

در سال 1947 وقتی هواپیمای نیروی هوایی آمریکا Bell X-1 به عنوان نخستین هواپیمایی که قادر به حمل سرنشینان متعدد معرفی شد تنها هواپیمایی از این نوع بود که می‌توانست با سرعت مافوق صوت پرواز کند.

متحدان آمریکا یعنی بریتانیا و فرانسه نیز همزمان طراحی نخستین هواپیمای مسافری که بتواند مافوق صوت پرواز کند را آغاز کردند.

در سال 1960 نمایندگان شرکت فرانسوی Aérospatiale  به بریتانیا رفتند تا درباره مشارکت ساخت یک هواپیما از این نوع را با شرکت هوایی بریتانیا (BAC) آغاز کنند. موضوع آن بود که فرانسوی‌ها تصمیم گرفته بودند که طراحی و ساخت موتور جت این هواپیما را به بریتانیایی‌ها بسپارند به جای اینکه خود این کار را انجام دهند. نتیجه آن دیدارها ساخت اولین هواپیمای فرانسوی / بریتانیایی بود.

هواپیمای جدید تکنولوژی خاصی را می‌طلبید و دیزاین آن نیز خاص و منحصر به فرد بود و به خصوص دماغه آن که رو به پایین قرار می‌گرفت. ( تا در هنگام نشستن و برخواستن هواپیما دید خلبان را به باند پرواز بیشتر کند )  . سیستم‌های هدایتی و کنترل این هواپیما الکترونیکی بود.

سپس نوبت به انتخاب نام هواپیما رسید. کنکورد. در هر دو زبان انگلسیی و فرانسوی کنکورد معنای  توافق، هماهنگی و اتحاد را می‌داد.

 

ماه می   1964 – تعدادی از طرح‌های اولیه کنکورد که در اخر خط به طرح نهایی می‌رسد.  

 

ماه سپتامبر 1962 مدلی از کنکورد در نمایشگاه هوایی Farnborough  انگلستان به نمایش در می‌آید

 

آوریل 1964 طراحان در حال دیزاین صندلی‌های مسافران در داخل کابین کنکورد

 

ژانویه 1967 کارگران مشغول تمیز کردن بدنه کنکورد

 

ژانویه 1967 کارگران در حال کار روی بال کنکورد

 

نخستین پرواز

نخستین پرواز کنکورد در دوم مارس 1969 انجام گرفت اما نخستین پرواز تجاری آن هفت سال بعد صورت گرفت یعنی در 21 ژانویه 1967 . در آن زمان آمریکا اجازه فرود کنکورد به فرودگاه‌های خود را تا سالها بعد نداد.

در ابتدا تصور می‌شد که تعداد زیادی از این هواپیمای اعجاب انگیز که سرعتی بالاتر از هواپیماهای معمولی داشت ساخته شود  اما تعداد بالای کنسل شدن پرواز هزینه این هواپیما بسیار بالا برد و درمجموع فقط 20 هواپیما از این نوع ساخته شد که یکی از آنها همان نمونه اولیه بود.

بعد از حادثه سال 2000 که منجر به کشته شدن همه سرنشینان آن شد اوضاع کنکورد از این  هم بدتر شد و سرانجام در سا ل2003 این هواپیما بازنشسته شد. حالا به جز دوتا همه کنکوردهای ساخته شده در موزه نگهداری می‌شود.

حالا یک جت کوچک قرار است جای کنکورد را بگیرد که هم اکنون در حال ساخت است اما نخستین پرواز تجاری آن در سال 2023 انجام خواهد گرفت.

 

سپتامبر 1967 نخستین کنکورد نمونه در حال آزمایش تست لرزش

 

دسامبر 1967 خلبان و مهمانداران نخستین شرکتهای هوایی که کنکورد را سفارش داده اند در جلوی این هواپیما و در جشن رونمایی از آن در تولوز فرانسه شرکت می‌کنند.

 

ما می‌خواهیم شما را به لبه فضا ببریم جایی که آسمان تاریک‌ می‌شود و شما می‌توانید انحنای زمین را ببینید. ما می‌خواهیم سراسر دریای اقیانوس آتلانتیک را با سرعتی دوبرابر صوت و سریع‌تر از گلوله تفنگ بپیماییم. در جایی که در هر دقیقه 23 مایل را می‌توانیم طی کنیم و سریع‌تر از سرعت گردش زمین و جهان را ما را نظاره خواهد کرد – مایک بانیستر رییس بخش خلبان‌های بریتیش ایرویز بخش کنکورد

 

 

اول مارس 1967 مدل کامل چوبی در معرض نمایش قرار می‌گیرد

 

1966 ملکه الیزابت از کارخانه ساخت کنکورد بازدید می‌کند

 

 1965یک کیک کنکوردی

 

آگوست 1968 نخستین تست‌های مدل اولیه کنکورد

 

کنکورد خیلی چیز جالبی است. به شما سه ساعت وقت اضافه می‌دهد که چمدان‌های خود را پیدا کنید. ( اشاره به اینکه سه ساعت زودتر از هواپیماهای معمولی یک مسافت را طی می‌کند ) باب هوپ

 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا