تکنولوژی

مهم‌ترین روندهای تکنولوژی در سال 2016

 همان‌طور که دنیای تکنولوژی متحول می‌شود، روش و سبک زندگی ما را هم تغییر می‌دهد. در سال 2016 می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به طور گسترده‌ای در محاصره واقعیت مجازی قرار بگیریم، با روبات‌های شخصی‌مان بازی کنیم و احتمالا گیمرهای حرفه‌ای را در حال بازی در یک ساز و کار واقعیت افزوده به شکل استادیوم ببینیم. این پیش‌بینی است که موسسه تحقیقاتی بریتانیایی Juniper انجام داده است. به این ترتیب پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان این موسسه تحقیقاتی از روندهای مهم تکنولوژی در سال پیش‌رو را در اینجا بررسی می‌کنیم.

سال واقعیت مجازی: نشستن جلوی یک تلویزیون صفحه تخت و تماشای فیلم احساسی شبیه به نوشتن با یک ماشین تحریر را دارد. در حالی که واقعیت مجازی به سرعت توجه پیشگامان عرصه تکنولوژی را به خودش جلب می‌کند، انتظار می‌رود 2016 سال برداشته شدن گام‌های بلند در این زمینه باشد. پیش‌بینی می‌شود هدست‌های واقعیت مجازی جدید از سوی شرکت‌های بزرگی مانند Sony، HTC و Oculus در سال جدید رونمایی و به بازار عرضه شوند. قیمت این هدست‌های واقعیت مجازی در حال حاضر رو به کاهش است و انتظار می‌رود این روند کاهشی با ورود شرکت‌های مختلف رقیب به این بازار، همچنان ادامه داشته باشد.

ورود روبات‌ها به زندگی شخصی: انسان به صورت ذاتی اجتماعی است. ما می‌خواهیم اتفاقات زندگی روزمره‌مان را به اشتراک بگذاریم، وقتی شاد هستیم با دیگران بخندیم و وقتی غمگین هستیم اطرافیا‌ن‌مان ما را تشویق کنند. می‌خواهیم به ویژگی‌های ذاتی‌مان توجه کنیم و این کار را برای دیگران هم انجام بدهیم. همه ما نیاز داریم که مورد تایید دیگران قرار بگیریم و برای آنچه انجام می‌دهیم مورد قدردانی قرار بگیریم، اما گاهی ما نمی‌توانیم همه اینها را در کنار انسان‌ها داشته باشیم یا تجربه کنیم. اینجاست که روبات‌های اجتماعی وارد می‌شوند. ماشین‌هایی که توانایی تعامل با انسان‌ها را دارند و می‌توانند افراد را بشناسند و درک کنند تا در نهایت رفتار خودشان را تغییر داده و به انسان‌ها شبیه‌تر بشوند. شرکت ژاپنی Softbank اخیرا اولین نسل از ربات اجتماعی خودش را با نام Pepper به بازار عرضه کرده است و تا پایان سال 2015 هزار دستگاه از آن را فروخته است. این روبات با قیمت 1600 دلار در بازار عرضه شده است. انتظار می‌رود شرکت‌های دیگری هم در سال جدید میلادی وارد این بازار شده و محصولات خودشان را عرضه کنند.

ورود تکنولوژی‌های پوشیدنی به عرصه مشاغل: تکنولوژی‌های پوشیدنی تا حالا نتوانسته چندان توجه مردم عادی را به خودش جلب کند، اما انتظار می‌رود به طور گسترده‌ای در مشاغل و مکان‌های کاری مورد توجه قرار بگیرد. تکنولوژی پوشیدنی در سال 2016 می‌تواند به عنوان بخشی از دغدغه‌های روسا و مدیران به خصوص برای مشاغلی که در آن کارمندان پشت میز نیستند، مطرح باشد. برای مثال شرکت بزرگ ارسال کالا و مرسولات DHL گزارش داده است از زمانی که استفاده از عینک‌های هوشمند را برای ناظرانش اجباری کرده، میزان خلاقیت آنها تا 25 درصد افزایش یافته است. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود عینک‌های هوشمند اولین تکنولوژی پوشیدنی باشند که در محیط‌های کاری مانند اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد موبایل‌ها سریع‌تر می‌شود: این روزها اغلب موبایل‌های هوشمند روی شبکه‌های 3G و 4G کار می‌کنند. با این حال اما همه چشم‌ها به ورود نسل جدید خدمات ارتباطی یعنی 5G است. زمانی که شبکه موبایلی 5G به یک استاندارد تبدیل بشود، این شبکه تا 100 بار سریع‌تر از شبکه‌های 4G فعلی خواهد بود. خدمات دهندگان مختلف سرویس‌های ارتباطی بی‌سیم شروع به آزمایش سیستم‌ها و تجهیزات جدید مربوط به شبکه 5G کرده‌اند.

تمام نمایشگرهایتان با هم حرف می‌زنند: از آنجا که ما زمان زیادی را به نگاه کردن به صفحات نمایش می‌گذرانیم، شرکت‌ها به دنبال ارتقای روشی هستند که ابزارهای دیجیتال ما با یکدیگر مرتبط می‌شوند. این تکنولوژی جدید «ادغام میان پلتفرمی» نامیده می‌شود. آخرین به‌روزرسانی مایکروسافت روی سیستم عامل ویندوز 10 به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا در یک شبکه، یک بازی را روی دستگاه‌های مختلف اجرا کند

تکنولوژی بیت‌کوین در موسسات مالی بیشتر استفاده می‌شود: در حالی که پول دیجیتالی بیت‌کوین نوسانات مختلفی را در بازار مصرفی تجربه کرده است، موسسات مالی هنوز در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال استفاده از آن در تراکنش‌های مالی مختلف هستند. این نوآوری به ثبت وقایع و بررسی راحت‌تر روندها به صورت زنجیره‌ای کمک می‌کند و در عین حال ابزار خوب و مطمئنی برای تراکنش‌های مالی بین‌المللی هم هست.

صنعت بازی‌های ویدئویی بیشتر بر بستر سرویس‌های ابری می‌رود: قدرتمندترین بازی‌های ویدئویی سال 2016 بر ترکیبی از کنسول و قدرت مبتنی بر رایانش ابری تکیه خواهند زد. این پیش‌بینی است که کارشناسان کرده‌اند. آنها معتقدند بسیاری از بازی‌های قدرتمند و تاثیرگذار همچنان به مرکز داده‌های ارائه شده از سوی کنسول‌ها نیاز دارند، اما این روند در سال 2016 از بین می‌رود و صنعت بازی‌های ویدئویی به استفاده بیشتر از سرویس‌های ابری روی می‌آورد. در همین راستا این صنعت حالا منتظر ورود و عرضه نسل جدید سیستم‌های بازی Nintendo است که مبتنی بر رایانش ابری بوده و با نام Nintendo NX شناخته می‌شود

بلیتی جدید برای تماشای یک گیمر حرفه‌ای: جدیدترین شکل از سرگرمی می‌تواند تماشای گیمرهای حرفه‌ای هنگام انجام بازی‌های ویدئویی باشد. این شوخی نیست! چندان دور نیست زمانی که مردم برای تماشای رقابت دو گیمر حرفه‌ای صف بکشند و به انتظار تماشای برد یکی از آنها باشند. رقابت‌های Gfinity eSports امسال لندن 100 هزار دلار جایزه نقدی برای برندگان تعیین کرده است. در سال‌های آینده گیمرهای حرفه‌ای می‌توانند به فروش اجازه دسترسی به انجام بازی خاص در زمانی خاص، درآمدزایی کنند.

ظهور روش‌های جدید و بیشتر برای حفاظت اطلاعات: هرچه لوازم خانگی بیشتری قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند، یک ابزار پوشیدنی جدید شروع به دنبال کردن حرکات شما بکند یا یک شبکه اجتماعی ما را به اظهار بیشتر احساسات و ثبت وقایع روزمره‌مان بکند، خطر دزدی اطلاعات هم بیشتر می‌شود. با این اوصاف تکنولوژی‌های امنیتی بیشتر بر بستر نرم‌افزارها شکل گرفته و به زودی به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا