تکنولوژی

ماهواره جدید GPS در مدار قرارگرفت

با در مدار قرارگرفتن ماهواره جدید ساخت بوئینگ، گامی دیگر در بهبود سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) برداشته شد. ماهواره جدید و 131 میلیون دلاری که توسط ULA در مدار قرارگرفته، جدیدترین عضو مجموعه 12 ماهواره‌ای نیروی هوایی آمریکا است که با عنوان Block IIF از آن‌ها یاد می‌شود. 

ماهواره‌های جی‌پی‌اس عملیات تشخیص موقعیت، مسیریابی و ارائه سرویس‌های زمان سنجی را برای کاربران عادی و نظامی انجام می دهند. در واقع آنچه در قالب سرویس‌های مسیریابی از طریق دستگاه‌های همراه پیش روی ما قرارگرفته، قابلیتی است که در راستای بهره‌گیری از این ترکیب ماهواره‌ای مهیا شده است. 

در سال 1978 اولین ماهواره جی‌پی‌اس در مدار قرارگرفت، این در حالی است که از تاریخ یادشده، همواره بهبودهایی در زمینه طراحی و عملکرد این ماهواره‌ها مدنظر قرارگرفته تا نسخه‌های جدیدتری از این ماهواره‌ها را شاهد باشیم. پروژه بهره‌برداری از ماهواره‌های جی‌پی‌اس با عنوان Block I آغاز شده و پس از آن پروژه‌های مکملی با عناوین Block IIA، Block IIR، Block IIR-M و در نهایت پروژه فعلی یعنی Block IIF اجرایی شده‌اند. 

در مجموع تاکنون 50 ماهواره جی‌پی‌اس در مدار قرارگرفته‌ اما در حال حاضر تنها 30 مورد از آن‌ها قابل استفاده هستند. 

آن‌طور که عنوان شده، تا پیش از استفاده از سری Block IIF، دقت ماهواره‌های موقعیت یاب جی‌پی‌اس چیزی در حدود یک متر بوده اما اکنون دقت اجرایی به کم‌تر از 42 سانتی‌متر رسیده است. نکته‌ای که شاید برای کاربران معمولی چندان به چشم نیاید اما در استفاده‌های نظامی و به منظور حمله به مواضع دشمن می‌تواند نقشی حیاتی و حساس ایفا کند. 

 

مرتبط : 

هند GPS را با IRNSS جایگزین می‌کند

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا