تکنولوژی

تجربه سفر با اوبر

از زمانی که با موبایل و از طریق اپلیکیشن Uber درخواست ماشین کردم کمتر از یک دقیقه طول کشید تا راننده‌ای به نام  Leopoldo  به Uber و بعد به من اعلام کند که مرا سوار خواهد کرد. تصویر راننده و مدل و عکس خودروی او به همراه زمان تخمینی رسیدنش روی اپلیکیشن اعلام شد و همچنین هشدار داده شد که راننده تنها 2 دقیقه برای سوار کردن من منتظر می‌شود. وقتی سوار ماشین شدم Leopoldo مرا به دو مسافر دیگر معرفی کرد و خوش و بش مختصری کردیم.

هر سه نفر ما از سرویس UberPool استفاده می‌کردیم سرویسی که در آن راننده دو یا سه مسافر را سوار می‌کند و هزینه کلی سفر 20 تا 50 درصد کمتر از زمانی می‌شود که  ماشین اختصاصی سفارش داده شود. به محض اینکه سوار ماشین شدم Uber یک فیدبک دو گزینه‌ای از من خواست: آیا از نحوه سوار شدن راضی هستید؟ آری یا نه . ده دقیقه بعد Leopoldo  من را بدون اینکه پولی رد و بدل شود پیاده کرد و بعد رفت مسافران بعدی‌اش را به مقصد برساند. چند دقیقه بعد Uber صورت حساب 75/ 4 دلاری سفر را برایم ایمیل کرد. مبلغی که از کارت اعتباری کسر شده بود و در همان ایمیل اعلام شد که در این سفر کوتاه بابت استفاده از سرویس Pool ( سوار شدن با مسافران دیگر) مبلغ 88/ 3 دلار به نفع من شده است. همچنین روی اپلیکیشن از من خواسته شد از یک تا 5 به راننده نمره بدهم.
اپلیکیشن Uber ماشین‌های اطراف را که آماده سوار کردن مسافر هستند، نشان می‌دهد
ساده سازی سفر 
حتی در سانفرانسیسکو و در جایی که Uber متولد شده و دفتر مرکزی آن هم در آنجا قرار دارد و سرویس‌هایی مثلUber  Pool اولین‌بار در آن اجرا شده هم این مدل سوار کردن همزمان چند مسافر تازگی دارد. هر چند برای ما در ایران که اساسا سیستم تاکسیرانی‌مان مبتنی بر  همین مدل سوار کردن چند مسافر است این مدل چیزعجیبی نیست، اما تفاوت در این است که مسافران Uber مثل مسافران تاکسی تلفنی دقیقا در مقصد نهایی پیاده می‌شوند ضمن  اینکه رانندگان بیشتر از 3 نفر سوار نمی‌کنند. شرکتی که تنها کمی بیشتر از سه سال از راه‌اندازی این سرویسش نمی‌گذرد، حالا به یک شرکت 62 میلیارد دلاری تبدیل شده که در بیش از 200 شهر جهان همین سرویس را راه‌اندازی کرده است. برخلاف تصور،  Uber باعث ورشکستگی سیستم تاکسیرانی حتی در سانفرانسیسکو  نشده است جایی که این شرکت کمتر از 4 سال قبل در آن راه‌اندازی شد. از یک راننده تاکسی مسن در سانفرانسیسکو این را می‌پرسم، می‌گوید: Uber یا Lyft الان همه جای شهر هستند ولی در نهایت همه مسافر جابه‌جا می‌کنند  و فقط رقابت را بیشتر کرده‌اند. می‌پرسم گرفتن تاکسی با Uber و Lyft برای مسافران راحت‌تر نیست ؟ می‌گوید: هنوز خیلی از مردم تاکسی را ترجیح می‌دهند. تاکسی‌ها هم الان همه جای شهر هستند و به راحتی با یک دست بلندکردن مسافر را سوار می‌کنند. از سوی دیگر از سال گذشته Uber که همواره در جنگ و جدل با شرکت‌های تاکسیرانی و حمل و نقل بوده یک سرویس جدید را به خود اضافه کرده است و آن گرفتن تاکسی از طریق Uber است. به این ترتیب اگر مسافری علاقه‌مند به سفر با تاکسی باشد می‌تواند تاکسی سفارش دهد که البته قیمت آن تا حدودی بالاتر از سفر با Uber است. با این حال ساکنان سانفرانسیسکو معتقدند که حضور سرویس‌های موبایلی مثل Uber رفتار و قیمت تاکسی را در این شهر به شکل ملموسی تغییر داده است. از طرف دیگر سادگی پرداخت هم جذابیت اصلی این مدل بیزینس است. اپلیکیشن  Uber با اتصال یک کارت اعتباری فعال می‌شود و بعد از اینکه سفر به پایان می‌رسد مبلغ را از کارت مسافر کسر می‌کند و عموما به طور مساوی بین خود و راننده تقسیم می‌کند. Uber برای قیمت گذاری مسیر یک سفر یک  الگورتیم دارد که در آن زمان و میزان تقاضا برای سفر هم در نظر گرفته می‌شود. در زمان‌هایی که تقاضا برای سفر بالا است مثلا در زمان‌های اوج ترافیک و شلوغی مرکز شهر قیمت به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
صورت حساب هزینه سفر با Uber به کاربر ایمیل می‌شود
سرویس پر دردسر جاه طلب
Uber از زمان راه‌اندازی تا به حال با مجموعه گسترده‌ای از شکایات و اقدامات حقوقی علیه خود روبه رو بوده است. شرکت‌های تاکسیرانی این سرویس را در بسیاری از شهرهای دنیا به دادگاه کشانده‌اند. بیشترین برخوردها با این شرکت در سال گذشته در پاریس صورت گرفت و در جایی که این شرکت مجبور به مسدود کردن بخش‌هایی از سرویس خود شد. از سوی دیگر مشکلاتی که برخی رانندگان Uber در هند و برخی شهرهای دیگر برای مسافران ایجاد کردند، مرتبا نام آن را به رسانه‌ها کشاند به خصوص که رابطه نه‌چندان مناسب مدیران آن با رسانه‌ها هم مزید بر علت شد تا کوچک‌ترین حادثه به یک خبر پرسروصدا تبدیل شود.  در کنار این ها اما جاه‌طلبی‌های این شرکت هم ادامه داشته است. تابستان امسال آنها اعلام کردند که یک میلیارد دلار در بازار هند سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تعداد سفرهای خود را در این کشور از 200 هزار در روز به یک میلیون سفر افزایش دهند. چندی قبل هم خبرهایی مبنی بر سرمایه‌گذاری بایدو (مهمترین موتور جست وجوی چین ) در این سرویس به گوش رسید. از طرف دیگر اما ظاهرا Uber در حال گسترش سرویس خود به موضوعات دیگر هم هست . همین چند روز قبل اعلام شد که این شرکت در حال راه‌اندازی نرم‌افزاری برای تحویل غذای آنلاین به اسم UberEats در 10 شهر آمریکا است. Uber این سرویس را برای مدت 18 ماه در تورنتو مورد آزمایش قرار داده و  بعد از آن هم در لس آنجلس، نیویورک، تورنتو، شیکاگو و بارسلونا  هم آن را فعال کرده مشخص است با این اپلیکیشن وارد بازار سفارش آنلاین غذا می‌شود. در قالب برنامه یادشده مشتریان می‌توانند لحظه به لحظه، مراحل آماده‌سازی و تحویل غذا را روی گوشی هوشمند خود دنبال کنند. راننده‌های این شرکت نیز می‌توانند به‌طور داوطلبانه در فرآیند تحویل غذا شرکت کنند و با هر بار انتقال غذا 5 دلار دریافت کنند.  در کنار اینها سرویس بالگرد هم بخش دیگری از بلندپروازی‌های Uber است. جایی که حالا می‌توان با استفاده از اپلیکیشن موبایل یک بالگرد در اختیار گرفت. دو هفته پیش مشخص شد که شرکت ایرباس قصد دارد بالگردهای مورد نظر Uber را برای این پروژه بسازد.
رقبای موفق و ناموفق
Uber که خود رقیب بسیاری از سرویس‌های حمل و نقل شهری بوده حالا رقبای کمی ندارد. نزدیک‌ترین رقیب به آن شرکت Lyft است. Lyft با سرمایه‌گذاری شاهزاده سعودی اخیرا توانسته تنها در یک ماه افزایش سرمایه یک میلیارد دلاری داشته باشد و ارزش کل آن به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است. هر چند شرکت Lyft از نظر ارزش با ارزش 62 میلیارد دلاری Uber فاصله زیادی دارد؛ اما نکته اصلی در این است که ارزش این شرکت جوان‌تر در مقایسه با زمانی که Uber هم سن آن بود، بالاتر است.  اوضاع برای رقبای Uber همیشه هم خوب نبوده چنانکه چند ماه قبل شرکت سایدکار عملا به کار خود پایان داد. در واقع مشکل اصلی این بود که سایدکار که از پیشتازان سرویس حمل و نقل هوشمند بود، نتوانست مانند Uber و Lyft سرمایه جذب کند و همین باعث شکست آن شد.  شرکت‌های دیگری هم در این عرصه جزو رقبای Uber به شمارمی‌روند؛ مانند OlaCabs که در بازار هند فعالیت دارد. Didi Kuaidi  در چین سرویسی مشابه Uber دارد و Haxi که یک سرویس انگلیسی است و تا چند ماه قبل محبوب‌ترین اپلیکیشن گرفتن تاکسی در نروژ و چند کشور اروپایی دیگر بوده است.
منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا