تکنولوژی

دلیل عجیب کاهش سرعت چرخش زمین

اگر شما از جمله افرادی هستید که به تمامی تغییرات آب‌ و هوایی، زیست محیطی و کلیه موارد مرتبط با کره زمین اهمیت می‌دهید شاید بد نباشد خبر دیگری در خصوص این کره خاکی را نیز به لیست پیگیری‌های خود اضافه کنید. 

 نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد که امروز در Science Advances هم منتشر شده نشان می‌دهند که با ذوب شدن توده‌های یخی موجود بر روی زمین، سرعت چرخش زمین کاهش یافته و همین امر باعث شده روزها طولانی‌تر از قبل شوند. آن‌طور که در این تحقیق بیان شده، از هم پاشیدن یخ‌ها علاوه بر تاثیرگذاری بر روی نرخ چرخش زمین، با توجه به ایجاد توزیع جدید از آب‌های یخ زده در جهان، بر روی انحراف محوری کره خاکی ما نیز اثرگذار بوده است. 

با توجه به حرکت آب از قطب‌ها به سمت استوا، بخش میانی کره زمین، وسیع‌تر شده و این ابعاد بزرگ‌تر منجر به ایجاد خاصیت ترمزی برای کاهش سرعت زمین شده است. نویسندگان مطلب تخمین زده‌اند که در طول قرن گذشته، مدت زمان روزها در کره زمین یک میلی‌ثانیه طولانی‌تر شده‌ است و این زمان تا سال 2100 پنج میلی‌ثانیه دیگر نیز افزایش خواهد یافت. این طولانی‌تر شدن زمان به علت آب شدن یخچال‌های طبیعی زمین، جدا از افزایش زمانی به وقوع پیوسته در پرتو فرایندهای طبیعی شامل نبرد کشش گرانشی میان زمین و ماه و تغییرات ایجاد شده در نرخ حرکتی و چرخشی هسته زمین است. 

با این تفاسیر در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که برای لحظه‌ به لحظه زندگی خود برنامه دارید، این میلی‌ثانیه‌های اضافی را نیز در برنامه کاری خود به حساب آورید.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا