تکنولوژی

بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها برای کدام حوزه‌های تکنولوژی‌ است؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا ساعت‌ها جستجو و تحقیق برای یافتن استارت‌آپ‌ها، بازارها و ایده‌هایی با آینده روشن که می‌توانند تاثیری شگرف در بازار مربوطه و حتی  در بازاری با ابعاد جهانی ایجاد کنند در دستور کار خود قرار می‌دهند. این در حالی است که در فاصله زمانی میان فوریه 2014 تا فوریه 2015، بررسی هزاران سرمایه‌گذاری انجام شده در بازارهای مختلف می‌تواند دورنمایی کلی از هدف سرمایه‌گذاران و مقصد آن‌ها را پیش روی ما قرار دهد. 

قسمت اعظم این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تجارت الکترونیک و خدمات الکترونیکی و اینترنتی انجام شده تا چیزی در حدود 1200 قرارداد با ارزشی بیش از 26 میلیارد دلار در این بخش ثبت شود. پس از این، چیزی در حدود 600 سرمایه‌‌گذاری در حوزه نرم‌افزاری با ارزش 8 میلیارد دلار و در نهایت 3.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قسمت سخت‌افزار، به‌چشم می‌خورد.

بزرگ‌ترین قرارداد سال به شرکت اوبر اختصاص دارد که با جذب سرمایه 1.1 میلیارد دلاری سعی دارد نفوذ خود را در کشورهای مختلف گسترش داده و به نوعی سیستم حمل و نقل را دگرگون سازد. پس از این، دو قرارداد مهم سال به شرکت آسیایی شیائومی، چهارمین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان با سرمایه‌گذاری 1.1میلیارد دلار اختصاص دارد و فروشگاه هندی آنلاین فلیپ‌کارت نیز با سرمایه‌گذاری به ارزش یک میلیارد دلار در جایگاه بعدی قرار گرفته است. 

رشد قابل توجه محاسبات در قالب سرویس‌های ابری و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری ارائه شده در قالب سرویس‌های مختلف نیز به عنوان مبحثی متداول و رو به گسترش در دورنمای تمامی بازارها به چشم می‌خورد. سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بازارهای آنلاین (9.8 میلیارد دلار)، تحارت الکترونیک(6.1 میلیارد دلار)، بازاهای مالی اعتباری و بانکها (2 میلیارد دلار) همگی به شبکه‌های محاسباتی هوشمند بر پایه سرویس‌های ابری به عنوان عاملی برای رشد و توسعه نیاز دارند. داشتن فهم کامل از بزرگ‌داده‌ها نیز مهارت ضروری دیگری است که در سال گذشته در زمینه تحلیل‌‌های تحت وب توانسته با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری، جلب توجه کند. 

از میان 100 قرارداد برتر سرمایه‌‌گذاری سال، 58 مورد آن‌ها به شرکت‌های آمریکای شمالی مربوط بوده، 33 مورد در آسیا، 6 مورد در اروپا، 2 مورد در آفریقا و یک مورد نیز در قاره اقیانوسیه ثبت شده است. 

اگرچه شاهد توزیع گسترده و مطلوب سرمایه‌گذاران در مقیاس جهانی هستیم اما فعال‌ترین سرمایه‌گذاران، بازیگران مطرحی مانند شرکت سرمایه‌گذاری Sequoia هستند که به‌تنهایی موفق شده 90 قرارداد به ارزش 3 میلیارد دلار را ثبت کند. KPCB نیز موفق شده به همین اندازه اما در قالب 44 قرارداد، سرمایه‌گذاری کند. Accel نیز71 سرمایه‌گذاری به ارزش مجموع 2.4 میلیارد دلار را در کارنامه خود ثبت کرده است.

این در حالی است که نگاهی کوتاه به دسته‌های برتر سرمایه‌گذاری حکایت از تغییر گسترده در بازار بانکی دارد. قراردادها و خریدهای گروهی، پرداخت‌ها، بازارهای اعتباری و بانکی و نهایتا تجارت الکترونیک همگی در میان 10 دسته برتری قراردارند که موفق به جذب سرمایه‌ قابل توجه شده‌اند تا پیاده‌سازی مفهوم اوبریزاسیون در بازارهای بانکی بیش از پیش به واقعیت نزدیک شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا