تکنولوژی

مقایسه اسنپ‌دراگون 820 کوالکام در مقابل تراشه A9 اپل

اپل و کوالکام دو شرکت بزرگ در زمینه طراحی تراشه‌های ویژه‌ گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌آیند. شرکت اپل طراحی تراشه‌ها را به‌طور رسمی در سال 2010 آغاز کرد تا از این تراشه‌ها در محصولات انحصاری خود استفاده کند. این در حالی است که تراشه‌های تولیدی کوالکام در دستگاه‌های اندرویدی متعددی مورد استفاده قرارگرفته است. 

جدیدترین گوشی‌های هوشمند اپل یعنی آیفون 6s و آیفون 6s Plus از پردازنده A9 بهره می‌برند که بر پایه تکنولوژی 14 نانومتری FinFET سامسونگ طراحی شده و برای اولین بار، ظرفیت رم به دو گیگابایت افزایش یافته است. در طرف مقابل، کوالکام در حال آماده‌سازی اسنپ‌دارگون 820 است تا پس از معرفی انجام شده در سال جاری میلادی، نهایتا در سال آتی شاهد استفاده از آن در پرچمداران قدرتمند اندرویدی باشیم. با این تفاسیر بد نیست مقایسه‌ای میان این دو تراشه انجام دهیم تا مشخصات این دو تراشه، بیش از پیش مورد بررسی قرارگیرد.

 

سرعت

کوالکام از معماری 64 بیتی بر پایه هسته‌هایی از ARM بهره گرفته اما این تصمیم باعث ایجاد مشکلاتی مانند گرم شدن بیش از حد در تراشه قبلی این شرکت یعنی اسنپ‌دراگون 810 شد. به‌منظور برطرف کردن این مشکل، کوالکام بار دیگر در محصول جدید خود از هسته‌های شخصی‌سازی شده Kyro استفاده کرده و سرعت کلاک را تا 2.2 گیگاهرتز افزایش داده است. تراشه اسنپ‌دراگون 820، از نظر مصرف انرژی، تا 30 درصد بهینه‌تر از نسل پیشین بوده و البته گرمای کم‌تری هم تولید خواهد کرد. از سوی دیگر بدنیست بدانید از فرایند تولید 14 نانومتری در این پردازنده استفاده شده است. 

اپل از پردازنده دو هسته‌ای بر پایه معماری ARMv8 بهره گرفته که در فرکانس کاری 1.85 گیگاهرتز کار می‌کند و دو گیگابایت رم در کنار آن قرار گرفته است. پردازنده A9 چیزی در حدود 70 درصد سریع‌تر از A8 بوده و در نتایج آزمایشات انجام شده (در حالت تک‌هسته‌ای) نتایجی بهتر در مقایسه با گلکسی S6 سامسونگ را ثبت کرده است. این در حالی است که آیفون 6s و 6s Plus از دو نوع متفاوت از پردازنده‌های A9 بهره می‌برند. مدل تولیدی TSMC که برپایه فرایند 16 نانومتری تولید شده و مدل تولیدی شرکت سامسونگ که برپایه فرایند 14 نانومتری ساخه شده است. آن‌طور که از شواهد پیداست، مدل تولیدی TSMC در شرایط واقعی استفاده از گوشی، چیزی در حدود 2 الی 3 درصد کارایی باتری بهتری را به همراه خواهد داشت.

 

قابلیت‌های گرافیکی

مدت‌ها بود که کاربران، مشتاق استفاده از قابلیت‌ ضبط و پخش ویدئوهای 4K در گوشی‌های هوشمند بودند. کوالکام این آرزو را با عرضه تراشه اسنپ‌دارگون 810 محقق کرد تا با حضور پردازنده گرافیکی Adreno 530 بتواند عملکرد مناسبی را در این خصوص پیش‌روی کاربران قراردهد. این در حالی است که تراشه اسنپ‌دراگون 820 از پردازنده گرافیکی Adreno 530 اما در قالبی که 40 درصد سریع‌تر بوده و مصرف آن نیز 40 درصد بهبود یافته، بهره خواهد برد.

پردازنده گرافیکی PowerVR GT7600 استفاده شده در تراشه A9 از شش هسته بهره می‌برد و تا 90 درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی استفاده شده در آیفون 6 است. بر اساس بنچمارک‌های انجام شده، عملکرد گرافیکی آیفون 6s چیزی در حدود 25 درصد بهتر از پردازنده گرافیکی Mali-T760MP8 استفاده شده در دستگاه‌های تولیدی سامسونگ همانند Galaxy S6,S6 Edge+ و نوت 5 است. 

 

دوربین

اسنپ دراگون 820 کوالکام از واحد پردازش سیگنال تصویر 14 بیتی کوالکام بهره‌مند شده که به شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند امکان بهره‌گیری از سه دوربین را خواهد داد. از سوی دیگر امکان تجهیز دستگاه‌های اندرویدی جدید به سنسورهایی تا رزولوشن 25 مگاپیکسل و البته کیفیت عکس‌برداری در حد دوربین‌های حرفه‌ای را خواهد داد.

شرکت اپل، دوربین جدیدترین گوشی‌های هوشمند تولیدی خود یعنی آیفون 6s و آیفون 6s Plus را ارتقا داده تا شاهد بهره‌گیری از دوربین‌ 12 مگاپیکسلی در قسمت پشتی و دوربین 5 مگاپیکسلی در قسمت جلو باشیم. این گوشی‌های جدید از قابلیت فیلم‌برداری 4K نیز پشتیبانی می‌کنند اما روی هم رفته، برخی از دستگاه‌های اندرویدی از دوربین‌هایی به مراتب باکیفیت‌تر بهره‌مند شده‌اند. به عنوان مثال در آزمایشات DxOMark، اکسپریا زد 5 سونی موفق به کسب نمره 87 شد. این در حالی است که این امتیاز برای Galaxy S6 Edge، عدد 86، برای نکسوس 6P گوگل، عدد 84 و برای آیفون 6s عدد 82 بود.

مدنظر داشته باشید که در این بررسی سعی شده تا حد امکان بر قابلیت‌های هر یک از دو تراشه مورد بررسی تمرکز شود و با توجه به وجود اکوسیستم‌های متفاوت در قالب iOS و اندروید و البته عدم وجود نتایج کافی از عملکرد واقعی و کاربردی اسنپ‌دراگون 820 از طرح مباحث در این زمینه‌ها خودداری شود.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا