تکنولوژی

حس بویایی برای کامپیوترها

دوربین و میکروفون، گوش و چشم کامپیوترها هستند. صفحه لمسی هم نقش حس لامسه را دارد.

یک کمپانی در ماساچوست به نام C2Sense یک چیپست کوچک اختراع کرده که به کامپیوترها حس بویایی می‌بخشد. به گفته مدیر این شرکت، هدف اصلی آنها فهمیدن بوی خوراکی در حال خراب شدن است.

جالب اینکه خراب شدن خوراکی‌ها مسری است. یعنی یک سیب خراب کل جعبه خراب می‌کند. در واقع سیب خراب از خود گاز اتیلن آزاد می‌کند و این گاز زمانی که به سیب‌های سالم می‌رسد، شروع به خراب کردن آنها می‌کند و سیب‌های سالم هم اتیلن آزاد می‌کنند. این روند مانند بازی دومینو ادامه پیدا می‌کند و به همه سیب‌ها می‌رسد.

تکنولوژی C2Sense می‌تواند گاز اتیلن را تشخیص دهد حتی اگر مقدار آن به قدری کم باشد که انسان متوجه آن نشود. این موضوع می‌تواند به میوه فروشان کمک کند تا سریع‌تر میوه خراب را پیدا کرده و از بقیه جدا کنند.

شاید برخی از ما در خانه نمونه ابتدایی این سنسور را داشته باشیم که به آن سنسور دود می‌گوییم. البته این دستگاه‌ها فقط می‌توانند مونواکسید کربن را تشخیص بدهند که فقط زمان آتش سوزی کاربرد دارند.

سال‌ها است که سنسورها می‌توانند اتیلن را تشخیص بدهند اما یا قیمت آنها بسیار بالا است و یا خارج از محیط آزمایشگاه درست کار نمی‌کنند. کاری که این کمپانی انجام داده این است که این سنسورها را با قیمت مناسب و دقت بسیار بالا ساخته است که حتی مقدار کمی از این گاز را تشخیص بدهد و محیط واقعی هم هیچ خطایی نداشته باشد.

منبع : آی تی ایران

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: Kardinal Stick

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا