تکنولوژی

گفت و گو با نجیب زاهد مدیر سونی موبایل در ایران

نجیب الزاهد  مدیر لبنانی الاصل سونی موبایل ایران است او تجربه سمت‌های گوناگونی با برندهای مختلفی از جمله نوکیا، موتورلا، سامسونگ و سونی اریکسون  در کشورهای  حوزه خلیج فارس و شمال افریقا  برعهده داشته است. 

اخیرا و در حاشیه معرفی گوشی پرچمدار جدید سونی Z5 با وی گفت و گویی داشتیم که می‌خوانید: 

 

تلفن‌های همراه  روز به روز به کامپیوترها نزدیک‌تر می‌شوند و شاهد رواج گسترده‌ای از تکنولوژی‌های کامپیوتری روی موبایل‌ها هستیم، سونی موبایل در این زمینه چه تمهیداتی را اندیشیده ؟

همچنان که دانید تلفن‌های همراه در کنار دوربین و سرگرمی در  مرکز توجه تکنولوژی  است و من تصور می‌کنم وضعیت از این به مراتب بهتر خواهد شد. ما به خصوص به دنبال ایده های جدید و خالاقانه هستیم و نمونه همکاری‌های ما با شرکت‌های تکنولوژی دیگر هم این را نشان می‌دهد از جمله شراکتی را که امسال با ZMP در ژاپن داشتیم که در زمینه عکسبرداری هوایی توسط پهپادها ، IoT و سرویس‌های ابری بوده است.

 

بادوربین‌های حرفه ای سونی کم و بیش آشنا هستیم و رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته‌اند، از طرف دیگر شتاب بهبود دوربین در موبایل‌ها را هم شاهدیم آیا این دو مسیر به سمت یک نقطه حرکت می‌کنند؟

سوال جالبی است. همچنان که میدانید بخش دوربین های حرفه ای سونی و دوربین هایی که برای تلفن های  همراه تولید میشود دو بخش مجزاست و کاربران مختلف و استفاده‌های متفاوتی هم دارد. سونی موبایل با همکاری مهندسان سونی آلفا همواره در پی بهبود دوربین‌های روی موبایل خود بوده است و این باعث ایجاد بهترین دوربین عکاسی روی تلفن های همراه شده است. تجربه‌ای که امروز در گوشی‌های سونی می‌بینید حاصل همین همکاری است

 

این همکاری بین تیم دوربین‌های حرفه‌ای و تیم سازنده موبایل شما به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

امروز در گوشی‌هایی مثل Z5 شما می‌توانید نمونه‌ای از این همکاری را ببینید که به ساخت بهترین دوربین روی موبایل منجر شده است. ما Z5را با ۲۳ مگاپیکسل با سریع‌ترین فوکوس عرضه کردیم که کاربر هیچ لحظه‌ای را از دست نمی‌دهد همچنین با با یک زوم ۵ برابری و کیفیت مطلوب یک دوربین فوق‌العاده را روی موبایل خود دارد.

 

اما محدودیت‌هایی هم مثلا از نظر فیزیکی برای گذاشتن لنزهای با کیفیت روی دوربین‌های موبایل وجود دارد این طور نیست؟

بله اما به رغم همین محدودیت‌های دیزاین که اشاره کردید  کیفیت فوق‌العاده‌ای را روی گوشی‌های موبایل عرضه کرده‌ایم

 

اگر بخواهیم درباره دیزاین صحبت کنیم سونی از Z1 تا امروز مفهوم ثابتی از دیزاین را در گوشی‌ها و حتی تبلت‌های خود به کار گرفته آیا این دیزاین را تغییر نمی‌دهید؟

مهمترین اولویت برای ما در زمینه دیزاین کاربر است مهندسان ما همواره از کاربران فیدبک می‌گیرند و از تحقیقات بازار به دیزاین می رسند . ما همواره روی توسعه این دیزاین فکر کرده ایم و کار میکنیم . دیزاین مینی‌مالیستی سری  Z فیدبک‌های بسیار خوبی را به ما داده و البته ما همواره به بهبود فکر میکنیم و احتمال تغییرات اندک در آن در آینده وجود دارد. 

به عنوان مثال گذاشتن سیستم اثر انگشت در کنار گوشی یکی از آنهاست 

 

در مورد ضد آب بودن گوشی‌ها شاهد کمپینی در سونی بودیم آیا در سری‌های جدید شاهد تغییراتی در تکنولوژی ضد آب هستیم؟

اولویت اصلی ما رضایت مشتریان بوده است . ما شاهد صدمه برخی از گوشی‌ها در گذشته بودیم که ناشی از عدم آگاهی و شرایط درست استفاده از گوشی بود ما یک راهنمایی را برای این منظور تهیه کردیم و در اختیار کاربران قرار دادیم. از طرف دیگر ما همچنین بخشی از دیزاین را هم تغییر داده‌ایم که در حذف کب کناری یکی از آنهاست همین طور با استفاده از آلومینیوم در دیزاین قدرت و استحکام گوشی را افزایش داده‌ایم.

 

در مورد بازار ایران و سهم‌تان می‌توانید به ما آماری بدهید ؟

در مورد سهم اطلاعات همانگونه که میدانید محرمانه است اما می‌توانم بگویم ما پیشرفت های خیلی خوبی داشته ایم و به آینده امیدواریم. 

 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا