تکنولوژی

فلیپاگرام فرهاد محیط و افزایش سرمایه به ۷۰ میلیون دلار

فرهاد محیط یک کارآفرین موفق ایرانی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد چندین شرکت و استارت آپ موفق است و در حال حاضر تمام زمان خود را روی شرکت محبوب خویش یعنی فلیپاگرام سپری می کند. 

 برای نخستین بار سرمایه گذاران خطر پذیر و میلیاردرهای گوگل، مایکل موریتز و جان دوئر هردو به هیئت مدیره یک شرکت نوپا پیوستند: فلیپاگرام، یک برنامه قصه گو است که در آن کاربران می توانند با استفاده از تصاویر و ویدئوها، کلیپ هایی شبیه به موزیک ویدئو بسازند. 
به تازگی اعلام شد که سرمایه این برنامه اجتماعی دوساله رایگان در مرحله سری ‌B به ۷۰  ‌‌میلیون دلار افزایش یافته است، که توسط سکویا رهبری می شد و کلاینر پرکینز کالفیلد و بایرز و هم چنین ایندکس ونچرز به آن پیوستند. فیلیپاگرام اعلام کرد که موریتز و دوئر به تازگی به هیئت مدیره آن اضافه شده اند. به نظر می رسد این برنامه در حال تبدیل شدن به برنامه ای اجتماعی است که بیشترین یکپارچگی را با موسیقی دارد. فلیپاگرام هم چنین اعلام کرد که معاملاتی را با چندین برند بزرگ و ناشر موسیقی هدف گذاری کرده است تا چیزی را که از آن به عنوان «کاتالوگ جامعی» از میلیون ها کلیپ موسیقی نام می برد تولید کند، که کاربران می توانند آنها را به عنوان موسیقی متن به ویدئوها اضافه کرده و یا از طریق برنامه آن را بخرند.   
 
 
فلیپاگرام که در لوس آنجلس، کالیفرنیا پایه گذاری شده است، در پایان سال 2014 بیش از 30 میلیون کاربر فعال ماهیانه داشته است، هر چند به تازگی آمار جدیدتری منتشر نکرده است. این برنامه به شما اجازه می دهد تا به سرعت تصاویر، ویدئوها، لینک ها، متن و و موسیقی را در ویدئو کلیپ های کوتاه تدوین شده، ترکیب کنید که مدت زمان آنها معمولاً سی ثانیه است و می توانند تا یک دقیقه ادامه داشته باشند، طولانی تر از ویدئوهای vine و اینستاگرام، اما کوتاهتر از ویدئوهای فیسبوک یا یوتیوب که معمولاً چندین دقیقه هستند. فرهاد می گوید هدف فلیپاگرام این است که کاربران بتوانند ویدئوهایی با روایت و عمق احساسی بسازند که در عین حال بسیار سریع بوده و استفاده از آن آسان باشد. فرهاد محیط یکی از بنیان گذاران و مدیر اجرایی ارشد  به فوربس گفت فلیپاگرام قصد دارد تا از سرمایه جدید بطور عمده برای جدب استعدادها و پشتیبانی از زیرساخت مورد نیاز جهت اجرای برنامه استفاده کند.    
محیط می گوید در مقایسه فلیپاگرام با دیگر برنامه های اجتماعی، ویدئوهای یوتیوب می توانند روایت درگیرکننده تری داشته باشند اما معمولاً ساخت آنها سخت تر و پرمخاطره تر است. در طرف دیگر چیزی که محیط آن را طیف «عمیق به سطحی»، «آسان به سخت» نامید، توئیتر و اینستاگرام بر ضبط کردن سریع لحظه ها و اسنپ چت به نگاه اجمالی به آنها تمرکز کرده اند. محیط گفت مورد استفاده فلیپاگرام با همه این موارد فرق می کند. او گفت فلیپاگرام آماده شده است تا رخداد ها – هم چون عروسی، فارغ التحصیلی یا جشن – را خاطره انگیز کند یا ترکیبی از چیزهای گویا را بسازد که ذخیره شده و در میان دوستان و اشخاص مشهور اشتراک گذاری شوند. او گفت در نتیجه فرایند ساخت در فلیپاگرام کمی بیشتر از فرستادن یک توئیت یا اسنپ درگیر کننده است. به هرحال، ویژگی هایی مانند ویرایشگر ویدئو که بطور خودکار ویدئوهای کاربران را به کلیپ های یک ثانیه ای تبدیل می کند که می توانند آنها را به سرعت در کنار هم بچینند، این فرایند را آسان کرده است. با چند ضربه می توان آهنگ ها و تصاویر را اضافه کرد و کلیپ کامل شده یک فلیپاگرام نامیده می شود، که می توانید در برنامه و هر جای دیگری که آنلاین باشید آن را به اشتراک گذاشته، لایک کرده و یا روی آن کامنت بگذارید.  
 
فرهاد محیط متولد ۱۹۶۹ در تهران فوق‌ لیسانس اقتصاد از  UCLA و MBA کارآفرینی از مدرسه Wharton است.
 
محیط پیش از شروع فلیپاگرام موتورهای جستجوی خرید شاپزیلا را تأسیس کرد که در سال 2005 به ارزش 525 میلیون دلار به فروش رفت. او گفت هدفش آوردن فلیپاگرام در میان توده هاست، هم با کار کردن با زبان به عنوان یک حامل برای اشتراک و هم شهودی کردن کامل این برنامه. 
محیط به فوربس گفت :«ما اعتقاد داریم که قصه گویی راهی است برای ارتباطات عمیق تر در رسانه اجتماعی. هدف ما موضوعات روایی برای میلیاردها نفر است».   
شرکت اعلام کرده که در سه ماهه اول سال 2015 بیش از 14 میلیون فلیپاگرام ساخته شده است. کاربران معمولاً خانم و زیر 25 سال هستند و فلیپاگرام ها عمدتاً بطور بین المللی ساخته می شوند. در روز پنجشنبه، بر اساس بنیاد تحلیل های نرم افزاری AppAnnie، فلیپاگرام به رتبه هفتم دسته برنامه های تصویر و ویدئو iOS ایالات متحده دست یافت.  
دوئر به فوربس گفت :«شرکاء واقعاً باور دارند که فلیپاگرام یک شرکت بزرگ تولید و اشتراک رسانه در تراز توئیتر خواهد بود».
 
قرارداد های موسیقی
قراردادهای امتیازی فلیپاگرام بازیگران مطرحی همچون گروه موسیقی یونیورسال، سونی موزیک انترتینمنت، وارنر موزیک و اُرچرد را شامل می شود. بر اساس گفته های دوئر، این قراردادها فلیپاگرام را به بازیگر منحصر به فرد و قابل رقابتی در فضای اجتماعی بدل می کند. 
دوئر به فوربس گفت:«فرهاد این قراردادها را بسته، فراهم آوردن مقدمات با مالکان و گرفتن این امتیازات پیچیده دستاورد فوق العاده ای است و این به خودی خود بدست نمی آید».
 
 
محیط اعتقاد دارد که این برنامه تهدیدی برای شرکت های موسیقی نیست بلکه ابزاری است که موزیسین ها می توانند بطور بی درنگ تری با طرفدارانشان در ارتباط باشند، هم چنین شانسی برای هنرمندان است که موسیقی خود را برای شنوندگان بیشتری به نمایش بگذارند. آهنگی که یکی از دوستانتان در پس زمینه یک ویدئو یوگا یا آشپزی – ویدئوهای چگونه انجام بدهیم در این برنامه بسیار محبوب هستند – می تواند شما را ترغیب کرده تا بکمک لینکهای ارتباطی که فلیپاگرام از طریق برنامه به آی تیونز و اسپاتیفای متصل می کند، آهنگ را بخرید. فلیپاگرام ها هم چنین می توانند به سایت های خارجی دیگر متصل شوند.  
فرانسیس کیلینگ، مدیر جهانی تجارت دیجیتال در گروه موسیقی یونیورسال گفت :«گروه موسیقی یونیورسال مدت زیادی است که با سرویس های دیجیتال خلاقانه ای همچون فلیپاگرام برای جذب مخاطبان و تأمین فرصت های تجاری جدیدی برای هنرمندانمان کار می کند. ما پیش بینی می کنیم تا شاهد آن باشیم که میلیون ها کاربر فلیپاگرام خلاقیتشان را در ویدئوهایی که با موسیقی هنرمندان ما تنظیم شده اند، ابراز کنند. 
 
جامعه
علاوه بر کاربران روزانه، صدها نفر از افراد معروف و مشهور در فلیپاگرام حضور دارند. گفته می شود که برای حضور ستاره ها در برنامه پولی پرداخت نشده است و حضور آنها در برنامه بطور خودجوش گسترش یافته است. دیپِک چوپرا، جسیکا آلبا، جیمی فوکس، بریتنی اسپیِرز، گارث بروکس و گروه وان دیرِکشِن در میان نام های بزرگ این برنامه قرار دارند. اگر یک هنرمند یا فرد تأثیرگذار پست یک طرفدار را لایک کند، برنامه نشانی را بر روی پست کاربر قرار داده که نشان می دهد کدام ستاره آن را لایک کرده است. کاربران علاوه بر جستجوی دوستان خاص یا ستاره ها، می توانند فلیپاگرام ها را در کانال هایی هم چون حیوانات، طنز، رقص و موسیقی، سلفی ها و بِستی ها (بستی = بهترین دوست)، غذا، هنر، خانواده، ورزش، سلامتی و تناسب اندام بیابند. هر کاربری، مشهور یا غیر مشهور، می تواند نمایه ای ساخته و فلیپاگرام هایش را در آن ذخیره کرده و یا پست هایی را با دنبال کنندگانش به اشتراک گذارد. شرکت ها و برندها نیز می توانند حساب کاربری و فلیپاگرام بسازند.  
محیط می گوید :«نخستین باری که شما فلیپاگرامی را به اشتراک می گذارید، نخستین باری که شما قصه ای را تعریف می کنید، این هیجان را کسب می کنید که «وای، من یک قصه گو هستم». هیجان ساختن سریع یک چیز معنادار دقیقاً می تواند چیزی باشد که فلیپاگرام برای منحصر به فرد بودن، به آن نیاز دارد. 
 
منبع: فوربس

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا