تکنولوژی

تسلا : بازآفرینی صنعت خودرو

نام نویسنده: شهرام شریف

شرکت تسلا را شاید بتوان آینده‌دار‌ترین شرکت خودروسازی جهان نامید. اهمیت و ارزش این شرکت نه لزوما وابسته به صنعت خودرو که به‌خاطر نوآوری‌هایی هم در تکنولوژی و هم در عرصه مارکتینگ است. آنچه این شرکت را از دیگر شرکت‌های صاحب‌نام جهان خودرو متمایز می‌کند تفکر استراتژیک مدرنی است که بخش عمده آن از سوی ایلان ماسک صاحب و مدیرعامل به این شرکت تزریق شده است.

تسلا به‌نوعی خط‌شکن سیستم سنتی تولید و عرضه خودروست و بی‌جهت نیست که با داشتن سهم اندکی از بازار بسیار مورد الهام دیگر شرکت‌ها قرار گرفته است. استراتژی‌هایی که این شرکت را به یک الگوی خاص در بازار خودرو تبدیل کرده را به چند مورد می‌توان خلاصه کرد. 

۱- دیزاین. دیزاین مدرن و کاربردی شده مهم‌ترین موضوعی که مصرف‌کننده امروزی محصولات و خدمات بیش از گذشته به آن اهمیت می‌دهد. دیزاین خودروهای تسلا از این جهت جذابیتی همپای مدرن‌ترین ابزارهای تکنولوژی مانند آی‌فون و آی‌پد دارند و احساس مناسبی را در استفاده‌کننده برمی‌انگیزند.

۲- تکنولوژی. یک خودرو تمام الکتریکی که انرژی مورد نیاز آن از انرژی پاکی چون خورشید تامین می‌شود و در عین حال به جدیدترین ابزارهای دیجیتالی و مورد نیاز انسان امروزه مجهز است. خودروهای تسلا مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای دارند که آنها را رقیب بزرگ‌ترین محصولات صنعت خودروسازی قرار می‌دهد. سرعت صفر تا ۱۰۰ مدل‌های جدید این خودرو به عدد خیره‌کننده 2/8 ثانیه می‌رسد و با یک بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر قادر به پیمایش مسیر هستند و در عین حال قدرت موتور فوق‌العاده بالای آنها نشان‌دهنده برتری تکنولوژی ساخت این خودروها است. یک نکته مهم در این زمینه حرکت به سمت روند آینده صنعت خودرو یعنی حذف راننده و جایگزین‌‌های نرم‌افزاری است که به خوبی از پس وظایف راننده برمی‌آیند. خودروهای تسلا امروزه پیش‌روترین خودروهای موجود در بازار در زمینه تکنولوژی‌های سیستم حرکت بدون راننده هستند. 

۳- قیمت. به‌رغم برخورداری از دیزاین و تکنولوژی به روز و همچنین مشخصات فنی خیره‌کننده این خودروها قیمتی برابر با خودروهای متوسط شهری دارند این در حالی است که از نظر مشخصات با خودروهای میلیون دلاری بازار رقابت می‌کنند

۴- شارژ الکتریکی. حذف بنزین آرزوی هر راننده و هر شرکت خودروسازی است. خودروهای تسلا با حذف بنزین عملا جای بیشتری برای سرنشینان و وسایل فراهم می‌‌کنند. شارژ مدل‌های جدید آنها تنها ۳ دقیقه طول می‌کشد و رانندگان هزینه بسیار کمتری در مقایسه با سوخت‌های فسیلی می‌پردازند. در مقابل آلودگی‌های هوا و صدای آنها نیز بسیار کم است. 

۵- عرضه. خودروهای تسلا فقط اینترنتی به فروش می‌رسند و با حذف واسطه‌های قدرتمند و صاحب نفوذ –  قیمت تمام شده خودرو برای خریداران بسیار کاهش یافته است. 

۶- مارکتینگ. این شرکت هزینه تبلیغاتش را صرف دادن جایزه ( پول و خودرو)  به کسانی می‌کند که این خودرو را به دیگران معرفی کنند و در واقع شیوه تبلیغ سینه به سینه را به شیوه‌های مرسوم ترجیح داده است. 

این مزیت‌ها به تنهایی برای علاقه‌مند کردن مردم به این شرکت و محصولاتش کافی است، اما جزئیات بیشتری نیز برای نمایش برتری تسلا بر جریان سنتی خودروسازی جهان وجود دارد. در واقع تسلا، خودرو را ابداع نکرد اما در حال بازآفرینی مجدد صنعت خودروست و این مشابه کاری است که شرکتی چون اپل با صنعت کامپیوتر و موبایل کرده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا