تکنولوژی

ایده Uber دزدی است ؟

در سال ۲۰۰۶ یک کارآفرین تکنولوژی به اسم Kavin Halpern به طور مخفیانه روی ایده‌ گرفتن تاکسی از طریق تلفن موبایل کار می‌کرد. او نام این ایده خود را Celluride گذاشته بود. پس از مدتی او در دفتری در سانفرانسیسکو با Travis Kalanick ۰ ( مدیرعامل و بنیانگذار تاکسی‌یاب  Uber) آشنا شد و باهم در این دفتر کار می‌کردند. حالا آقای هلپرن از مدیرعامل تاکسی‌یاب Uber و چندین سرمایه‌گذار اولیه آن شکایت کرده است . او معتقد است که در آن زمان تنها افراد معدودی از ایده او درباره Celluride با خبر بودند که یکی از آنها Kalanick بود. در آن زمان هر دو به طور مشترک یک دفتری را در سانفرانسیسکو اجاره کردند تا پروژه‌های مخصوص به خود را پیش ببرند. 

کیوین هلپرن می‌گوید : Kalanick در جلب اعتماد من بی نهایت مصمم بود و من فکر می‌کردم که بتوانم در آینده او را به عنوان یک مشاور یا عضوی از تیمم داشته باشم به همین دلیل پرزنتیشن‌های مربوط به Celluride ، ساختار تجارت و بروشوروها و حتی دموی روی موبایل را به او نشان دادم. 

او می‌افزاید : مهمترین چیزی که ما در مورد آن بحث کردیم فرصت فوق العاده‌ای بود که ما در زمینه بازار سیستم حمل و نقل خصوصی وجود داشت و این چیزی بود که او ( مدیرعامل فعلی Uber) در آن زمان چیزی از آن نمی‌دانست. 

حالا هلپرن معتقد است که Kalanick دقیقا چیزی شبیه به Celluride را ساخته و نام آن را Uber گذاشته است و به همین دلیل هم حالا هلپرن از او شکایت کرده است. هلپرن همچنین از دو سرمایه‌گذار اولیه Uber یعنی Bill Trenchard و Bill Gurley به دلیل اینکه به طور غیر قانونی روی ایده شخص دیگری سرمایه‌گذاری کرده اند هم شکایت کرده است. او حالا خواستار پرداخت خسارتی به مبلغ ۱ میلیارد دلار شده است چیزی که Uber اساسا آن را رد کرده است. 

یک سخنگوی Uber با انتشار یک اطلاعیه آن را کاملا بی پایه عنوان کرد اما حالا بسیاری از رسانه‌ها به سراغ این شرکت تاکسی‌یاب رفته‌اند هر چند Uberحاضر به پاسخ‌دهی در مورد این موضوع نیست.. 

به گفته هلپرن او در آن زمان تمامی اطلاعاتش را همچنین در اختیار یک سرمایه گذار به اسم  Bill Trenchard گذاشته است شخصی که نقش بزرگی در دزدیدن ایده او بازی کرده است. آقای Trenchard بعد از مدت کوتاهی به شرکت First Round پیوست، شرکتی که یکی از نخستین سرمایه‌گذاران Uberاست و حالا هلپرن معتقد است که طرح‌های او توسط Trenchard در اختیار First Round و سایر سرمایه‌گذاران اولیه uber قرار گرفته است. 

این برای نخستین بار نیست که شرکت Uber با مشکلات حقوقی و قانونی روبه رو می‌شود. این شرکت در عین حال که الان به عنوان یک استارتاپ موفق و میلیارد دلاری مطرح است،  یکی از چالش‌انگیزترین تجارت‌ها را در طی سال‌های اخیر داشته است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا