تکنولوژی

تقلب شطرنج باز گرجستانی با اپلکیشن موبایل

یک شطرنج باز حرفه‌ای گرجستان به دلیل تقلب در مسابقه شطرنج و استفاده از آی‌‌پاد تاچ برای تحلیل حین بازی از مسابقات شطرنج دوبی اخراج شد. 

او از یک اپلیکیشن شطرنج روی آی‌پاد تاچ خود برای تحلیل بازی استفاده می‌کرد. رقیب او استاد بزرگ شطرنج تیگران پطروسیان ارمنی بود که وقتی دید او در حین بازی  چند بار به دستشویی رفت به او مشکوک شد. مسوولان مسابقات در جست و جو از دستشویی یک آی‌پاد تاچ را که در پشت دستمال توالت پنهان شده بود پیدا کردند. شطرنج باز گرجستانی ابتدا مالکیت این آی‌پاد را تکذیب کرد اما بعدا مسوولان مسابقات متوجه شدند که اپلکیشن تحلیل بازی شطرنج به اکانت فیس‌بوک شطرنج باز گرجستانی متصل شده است. آنها همچنین اپلکیشن شطرنجی را دقیقا همین بازی روی آن اجرا شده بود را هم در آن یافتند. 

حدود ۱۸ سال از زمانی که کامپیوتر Deep Blue ساخت آی‌بی‌ام  برترین شطرنج باز آن زمان – گری کاسپاروف – را شکست داد می‌گذارد. حالا دستگاه‌های بسیار کوچک می‌توانند به سرعت تحلیل‌هایی وسیع را از یک بازی شطرنج ارایه دهند که بسیار بهتر از تحلیل انسانی است. چندی قبل نایجل شورت شطرنج باز مشهور انگلیسی گفته بود با چنین اپلکیشن‌هایی تقلب در بازی شطرنج بسیار ساده شده و با استفاده از چنین اپلکیشن‌هایی حالا حتی مادربزرگ من می‌تواند درز بزرگترین تورنمنت‌ها هم برنده شود. .

مسابقات شطرنج در دوبی جایزه ۱۲ هزاردلاری داشت و همین احتمالا بسیاری را به تقلب در آن ترغیب می‌کند. با این حال این برای نخستین بار نبود که چنین تقلبی کشف شده است. تا به حال چندین مورد تقلب مشابه در تورنمنت‌های مختلف کشف شده است. از جمله آنها یک ایرانی در مسابقات دوبی بود که پس از اینکه کشف شد دوستش از طریق پیامک حرکت  مناسب را برای او ارسال می‌کرد از مسابقات اخراج شد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا