تکنولوژی

الکامپ همچنان بی برنامه آغاز به کار میکند

نام نویسنده: سونیتا سراب پور

 

“اصرار داشتیم نمایشگاه الکامپ را با همکاری اعضای صنف و در عین حال با شفافیت و سلامت برگزار کنیم اما متأسفانه فعالیت‌های نمایشگاهی با نوعی فساد مواجه شده است” این بخشی از اظهارت نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در صبحانه کاری وزارت ارتباطات با اتاق بازرگانی ایران است. این اظهارات به دنبال انصراف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) از برگزاری الکامپ بیستم(الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک)در هفته گذشته مطرح می‌شود. تقریباً اوایل آبان ماه سال‌جاری بود که بعد از سال‌ها کشمکش بین شرکت سهامی نمایشگاه و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، برگزاری این دور از الکامپ به سازمان نصر کشور واگذار شد. از همان زمان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یا نصر با توجه به اینکه تقریباً یک‌ماه فرصت برای برگزاری الکامپ بیستم (16 تا 19 آذر) داشت از برگزاری این نمایشگاه استقبال کرده و حتی از شکستن رکورد نام‌نویسی در این نمایشگاه خبر داد. این سازمان در آن زمان اعلام کرد که باید ساز و کاری تعبیه شود که با شفافیت هرچه تمام‌تر موضوعاتی نظیر جانمایی، ثبت‌نام و میزان دریافتی ریالی و ارزی از غرفه‌داران را منعکس و از هرگونه شائبه‌ای در برخورد دو یا چندگانه با مشارکت‌کنندگان جداً پرهیز شود. اما رفته رفته و با نزدیک شدن به زمان برگزاری الکامپ بیستم زمزمه‌هایی از سوی مجریان برگزاری الکامپ بیستم شنیده شد از جمله اینکه اعضای سازمان نصر کشور و همچنین تهران اعلام کردند، یک ماه زمان برای برگزاری یک نمایشگاه رایانه‌ای شفاف و شکوهمند زمان اندکی است و از شرکت سهامی نمایشگاه‌ها خواستار به تعویق افتادن برگزاری الکامپ بیستم شدند. در این راستا نیز سازمان نصر کشور جلسه هم‌اندیشی را با حضور اعضای صنف رایانه‌ کشور برگزار کرد اما در نهایت نه تنها این نشست نتیجه مثبتی در بر نداشت بلکه باعث شد به دنبال بی‌توجهی مسئولان شرکت‌ نمایشگاه‌های تهران نسبت به تغییر زمان برگزاری الکامپ بیستم، سازمان نصر کشور از برگزاری این دور از الکامپ انصراف دهد. این انصراف نه تنها باعث نگرانی مسئولان شرکت نایشگاه‌های تهران نشد بلکه به فاصله یک روز، برگزاری الکامپ بیستم به مجمع تشکل‌‌های فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی سپرده شد.

 یک نمایشگاه چند متولی

الکامپ، نمایشگاه رایانه‌ای که هر سال قرار است بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود اما همیشه کشمکش‌های بین شرکت سهامی نمایشگاه‌های تهران با دیگر مدعیان برگزار‌کننده آن از جمله سازمان نصر کشور باعث افول کیفیت این نمایشگاه شده است. الکامپ در حالی قرار است بیستمین سال برگزاری خود را جشن بگیرد که این دور از این نمایشگاه‌ بین‌المللی نیز همچون دوره‌های گذشته مورد مناقشه بین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، شرکت بین‌المللی نمایشگاه تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. هر چند امسال با پادرمیانی نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات بالاخره طلسم شکسته شد و سازمان نصر به عنوان مجری برگزاری الکامپ بیستم از سوی سازمان توسعه تجارت معرفی شد، اما در نهایت به دلیل زمان محدود برای برگزاری این نمایشگاه و همچنین حضور نداشتن وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه آن، اعضای سازمان نصر تصمیم گرفتند عطای برگزاری این نمایشگاه پرمناقشه را به لقایش ببخشند.

حاشیه‌های نمایشگاه الکامپ در ایران همیشه بیشتر از متن آن بوده و به باور بسیاری از فعالا حالا دیگر این حاشیه‌ها به متنی از این نمایشگاه تبدیل شده است. اما سؤالی که در این مرحله پیش می‌آید این است که چرا سازمان نظام صنفی بعد از گذشت چند سال و رو به رو شدن با مشکلات متعدد در برگزاری الکامپ همچنان اصرار دارد که تنها برگزار‌کننده این نمایشگاه تخصصی در حوزه آی‌تی باشد.

این اصرار به برگزاری الکامپ در حالی هر سال از سوی سازمان نصر کشور مطرح می‌شود که برخی منتقدان با اشاره به نوع مدیریت سازمان نظام صنفی معتقدند که اساساً وظیفه و تخصص سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزاری نمایشگاه نیست.

باقر بحری، نایب رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در خصوص تلاش چند ساله نصر کشور برای برگزاری نمایشگاه الکامپ می‌گوید: «سازمان نصر هیچ دعوایی برای برگزاری این نمایشگاه ندارد و تنها به این دلیل می‌خواهد برگزار‌کننده باشد چون نمایشگاه الکامپ باید در حد و اندازه شخصیت خودش و آن‌طور که لیاقت صنف رایانه‌ کشور است برگزار شود. سازمان نصر هیچ مشکلی با اینکه این نمایشگاه توسط چه ارگان یا نهادی برگزار شود ندارد اما باید این برگزاری براساس شأن فعالان این عرصه باشد.» وی اعلام می‌کند که اگر سازمان در تلاش برای برگزاری این نمایشگاه است به این خاطر است که می‌داند فعالان و مصرف‌کنندگان بازار رایانه چه می‌خواهند.

بحری در ادامه تأکید می‌کند: «برگزار کردن یک نمایشگاه موفق نیازمند سپری کردن یک زمان معین دارد مانند درخت گردو که تقریباً 7 سال طول می‌کشد که به یک درخت کامل تبدیل شود. در این شرایط ما از شرکت نمایشگاه‌ها خواستیم که زمان بیشتری در اختیار فعالان صنف رایانه‌ برای برگزاری باشکوه این نمایشگاه بگذارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «از همان ابتدا که مجوز الکامپ بیستم به نام سازمان نصر کشور ثبت شد ما اعلام کردیم که یک ماه فرصت کمی است. در نهایت از شرکت نمایشگاه‌های بین‌الملی تهران خواستیم یک چند سالی برگزاری نمایشگاه را به صنف واگذار کنند تا بتوانیم این نمایشگاه را مانند یک درخت گردو به مرحله تکامل برسانیم اما متأسفانه در این راه بدقولی‌هایی صورت گرفت.»

باقر بحری اعلام می‌کند که الکامپ سال‌هاست بدون متولی مانده و هیچ‌کس نمی‌تواند متولی آن باشد تا ظرف سه سال آینده روی آن سرمایه‌گذاری کند، برنامه‌های مختلف در نظر بگیرد و شرایط حضور شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان نصر تهران در واکنش به این سؤال که با توجه به محدودیت زمانی چرا سازمان نصر حاضر به برگزاری الکامپ بیستم شد می‌گوید: «سازمان نصر هیچ‌وقت به دنبال تأخیر در برگزاری این نمایشگاه نبود بلکه ما ی‌خواستیم در این یک‌ماه راه‌حل‌هایی برای برگزاری بهتر نمایشگاه پیدا کنیم، به حداقل‌ها و توافقاتی برسیم تا صنف رایانه دچار مشکل نشود. در نتیجه نیز با این مقدمه و تجربه به فکر برگزاری الکامپ بعدی باشیم.»

 یک نمایشگاه بیست ساله اما بی‌برنامه

یکی دیگر از مشکلاتی که هر ساله و در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کشور دیده و شرکت‌کنندگان با آن مواجه هستند مربوط به بخش ارزی و ریالی نمایشگاه است. علاوه بر این تا قبل از برگزاری این نمایشگاه شرکت‌کنندگان همچنان نسبت به نحوه واگذاری غرفه‌ها، نرخ غرفه‌ها و… اعتراض دارند و بسیاری از شرکت‌کنندگان نمی‌دانند که چه شرکت‌هایی در چه محدوده‌ای در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

سهیل ترکان، مدیراجرایی شرکت فراسو در خصوص تأثیر برگزاری نمایشگاه الکامپ روی کسب و کار فعالان صنف رایانه‌ای کشور می‌گوید: «شرکت‌کنندگان الکامپ را دو گروه فروشندگان و برخی شرکت‌های سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل می‌دهند. همیشه این نمایشگاه با یک نوع بی‌برنامگی رو به رو است و تا هفته‌های آخر هنوز مسئولان مشغول تصمیم‌گیری برای برگزار کردن نمایشگاه هستند و در چنین شرایطی و با این زمان محدود نمی‌توان انتظار برگزاری یک نمایشگاه مطلوب را داشت چرا که برای حضور در چنین نمایشگاهی هر شرکتی نیاز به شش ماه تا یک سال زمان دارد.»

ترکان اعلام می‌کند که در نمایشگاه‌های خارجی در حالی که یک شرکت از 6 ماه قبل می‌داند که غرفه‌اش در کجای نمایشگاه قرار دارد، همچنین اطلاعات دقیق و درستی هم از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دارد تا از این طریق برای کسب و کارش برنامه‌ریزی کند اما در نمایشگاه الکامپ یک هفته مانده به زمان برگزاری نمایشگاه در خصوص آن اطلاع‌رسانی می‌شود و تا ثانیه‌های آخر برخی شرکت‌ها به دنبال غرفه یا جانمایی خود هستند.

این فعال بخش سخت‌افزار اعلام می‌کند که باید مشخص باشد چه شرکت‌های بزرگی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند تا افراد بتوانند برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنند. به باور وی زمانی که در یک نمایشگاه همچون الکامپ به دلیل برخی بی‌برنامه‌گی‌ها و همچنین مسائل اقتصادی و سیاسی شرکت‌های بزرگ دنیا و حتی شرکت‌های بزرگ داخلی حاضر به شرکت در آن نیستند دلیلی هم بر اصرار برگزاری این نمایشگاه از سوی صنف نباید وجود داشته باشد. او تأکید می‌کند با توجه به افول صنعت برگزاری نمایشگاه در تمام کشورهای دنیا، برگزاری الکامپ آن هم در این شرایط هیچ کمکی به کسب و کارهای بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار کشور نمی‌کند.

از دیگر اشکالاتی که به برگزاری این نمایشگاه وارد می‌شود حضور مجتمع‌های تجاری همچون پاساژ رضا، پایتخت و… در یک نمایشگاه تخصصی است. به اعتقاد برخی کارشناسان، حضور چنین مجتمع‌هایی در نمایشگاه به هیچ وجه قابل درک و پذیرفتنی نیست. به باور این گروه یک مجتمع با چه هدفی به یک نمایشگاه تخصصی می‌رود؟ با این هدف که محصول بازار خود را که تمام کاربران از آن مطلع هستند به بازدیدکنندگان معرفی کند؟ یا محصولات خود را به فروش برساند، در حالی که اجازه فروش در نمایشگاه داده نمی‌شود.

به هرحال به‌رغم چنین انتقادهایی اما برخی صاحبنظران اعتقاد دارند برگزاری یک الکامپ پررونق می‌تواند تا اندازه قابل توجهی به رونق کلی بازار آی تی کشور کک کند.

 

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا