تکنولوژی

این الکامپ فرق می‏کند

نام نویسنده: سونیتا سراب پور

 الکامپ روز گذشته وارد بیست و یکمین سال برگزاری خود شد نمایشگاه تخصصی که قرار بود زمانی به جیتکس دوم منطقه تبدیل شود در سال‌های گذشته و به دلیل اختلاف‏ های بین صنف رایانه و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است. اما حالا رییس سازمان نظام صنفی رایانه ‏ای کشور(نصر) می‏گوید که با برگزاری ابرومند الکامپ 21 می‏خواهد تاریخچه تلخ الکامپ‏ های گذشته را پاک کند. 
ناصرعلی سعادت، در گفت و گوهای مختلف خود تاکید کرده است که الکامپ 21 مقدمه‏ای خواهد بود برای برگزاری باشکوه الکامپ‏ های بعدی. او همچنین این قول را نیز در نشست خبری که پیش از برگزاری الکامپ 21 برگزار شد، داده است که که از الکامپ 21 به بعد دیگر این نمایشگاه تخصصی با حاشیه‏های همیشگی‏اش همراه نخواهد بود و این نمایشگاه عاملی برای رونق کسب وکار فعالان صنف آی‏تی کشور می‏شود. در گفت و گویی که با او داشتیم، سعادت درخصوص جزییات بیشتر برگزاری نمایشگاه الکامپ 21 و برنامه‏های این سازمان برای برگزاری دور بعدی الکامپ سخن گفت که در ادامه می‏خوانید:
 
 اولین سوال ما در خصوص تفاوت الکامپ 21 ساله با الکامپ‏های گذشته است. الکامپ بیست‏ویکم چه وجه تمایزی با الکامپ‏های پیش از خود دارد؟
تنها هدفی که سازمان نظام صنفی رایانه‏ ای در تلاش برای رسیدن به آن است، این موضوع است که الکامپ 21 بدون حاشیه‏ ها و دعواهای همیشگی برگزار شود. همچنین مي خواهيم این نمایشگاه را که مهم‏ترین نمایشگاه صنعت فناوری اطلاعات کشور و نزدیک به 20 سال است که بازیچه شده و نتوانسته جایگاه رسمی خود را داشته باشد، به سطح واقعی‏اش برسانیم. در واقع امسال تمام تلاش صنف این است که الکامپ را به استاندارد برگزاری یک نمایشگاه تخصصی نزدیک کنیم و در نهایت الکامپ 21 مقدمه‏ای برای برگزاری با شکوه الکامپ‏های آینده و به معنی واقعی یک نمایشگاه تخصصی و بین‏المللی باشد. زمانی که حکم ریاست‏جمهوری را برای ریاست سازمان نصر کشور دریافت کردم، یکی از مهم‏ترین کارهایم حل مشکل چند ساله برگزاری الکامپ بود. در این زمینه هدف سازمان، مجری بودن و کسب درآمد نیست، بلکه هدف برگزاری یک نمایشگاه آبرومند در حوزه فاواست. بدترین دوره نمایشگاه الکامپ دوره بیستم بود و تلاش كرده ايم نمایشگاه الکامپ بیست‏ویکم را با تعامل و هم‏فکری صنف به شکلی برازنده و درخور توجه برگزار کنیم تا تاریخچه غیر قابل قبول دوره‏ های قبلی الکامپ پاک شود.
 
از دور دهم به بعد نمایشگاه الکامپ، به دلیل کشمکش ‏های سازمان نظام صنفی و مدیران نمایشگاه بین‏المللی بر سر برگزاری نمایشگاه، باعث شد اعضای صنف و شرکت‏های بزرگ آی تی یا الکامپ را تحریم‏ کردند یا چندان تمایلی به حضور در آن نداشتند. در الکامپ 21 حضور شرکت‏های آی‏تی به چه صورت است ؟
استفاده از لفظ تحریم از سوی شرکت‏های آی‏تی کشور برای الکامپ را نمی‏پذیرم، چرا که بحث تحریم نمایشگاه را تنها در الکامپ یازدهم داشتیم. دلیلش هم این بود که در آن زمان مدیران سازمان نظام صنفی از وزیر بازرگانی وقت یک موافقت 5 ساله گرفته بودند که نمایشگاه را برگزار کنند اما به دلایلی زیر این توافق زده شد و در نهایت با این شرایط موضع رسمی سازمان نصر در خصوص الکامپ یازدهم تحریم آن اعلام شد. بعد از این دوره، دیگر سازمان این نمایشگاه را تحریم نکرد. حتی در الکامپ شانزدهم که مجداد سازمان نصر به عنوان برگزار کننده معرفی شد بسیاری از شرکت‏های بزرگ آی‏تی در نمایشگاه شرکت کردند.
 
اما در دوره شانزدهم شرکت‏ها به صورت مستقیم نیامدند و زیر چتر گروهی به نام “سیمرغ” در نمایشگاه حضور پیدا کردند.
سیمرغ گروهي از شرکت‏های صاحب نام بودند که برای داشتن یک غرفه بزرگ و براي اينكه کار جمعی انجام دهند تشکیل شد و ربطی به برگزار کننده نمایشگاه الکامپ نداشت. در الکامپ‏های 11 تا 15 و یا 17 تا 20 که سازمان برگزار کننده نبود ،‏ شرکت‏های آی‏تی چندان رغبتی به شرکت در این نمایشگاه تخصصی نداشتند و این به معنای موضع سازمان و اعضایش برای تحریم الکامپ نبوده است.
 
چرا اکثر شرکت‏های آی‏تی کشور حاضر به شرکت در یک نمایشگاه تخصصی در حوزه کاری خود در چند سال اخیر نبوده‌اند؟
دلایل زیادی در این داستان دخیل است. دلایل اقتصادی و مشکلات درونی خود شرکت‏ها شاید یکی از دلایل حضور کمرنگ‏ آن‏ها در نمایشگاه الکامپ سال‏های گذشته بوده است. در کنار این جنس مشکلات، هر کدام از الکامپ‏ها شرایط و بحث‏های خودشان را داشتند، مخصوصا الکامپ بیستم که ضعیف‏ترین و بدترین دوره نمایشگاه الکامپ بود. بنابراین شرکت‏ها تمایل نداشتند در چنین فضای نامشخصي که مدام درگیری و گرفتاری هست شرکت کنند. 
 
با توجه به اینکه سازمان برگزار کننده الکامپ 21 است، شاهديم که برخی اعضای سازمان و مخصوصا اعضای کمیسیون سخت‏افزار در این نمایشگاه حضور ندارند. علت شرکت نکردن آنهادر الکامپ 21 چیست؟
اینکه هیچ‏يك از اعضای سخت‏افزار در الکامپ 21 حضور ندارند قبول ندارم. ما تولیدکننده سخت‏افزار به معنایی که می‏شناسیم نداریم و اکثر شرکت‏هایی هم که در بخش سخت‏افزاری کار می‏کنند، نماینده شرکت‏های خارجی فعال در این حوزه هستند.با شرایطی که کشور در چند سال اخیر به خاطر موضوعات تحریمی و .. داشته، ورود کالاهای کامپیوتری، ترخیص این کالاها از گمرک و… با مشکلات فراوانی همراه بوده است. باید حضور در چنین نمایشگاهی پاسخگوی خواسته‏های بعد از نمایشگاه شرکت‏ها هم باشد. یعنی اگر محصول کامپیوتری را در نمایشگاه در دید عموم می‏گذاريم هدفمان این است که بعد از نمایشگاه فروش این محصول را در بازار شروع کنيم. این درحالی است که شرکت‏های کامپیوتری ما با این شرایط روبه رو نیستند. البته امیدواریم این گونه مسائل سال آینده با توجه به برداشته شدن تحریم‏ها کاملا حل شود، چراکه یک وارد کننده سخت افزار می‏تواند کار نقل و انتقال پول را به راحتی انجام دهد و شرکت های بزرگ کامپیوتری نیز می‏توانند از طریق نمایندگان ایرانی خود فعالیت کنند. بنابراین عدم حضور برخی از شرکت‏های سخت‏افزاری به دليل چنین مسائلی است و به این خاطر نیست که سازمان برگزار کننده الکامپ است. 
 
 
اما اکثر شرکت‏های سخت‏افزاری دلیل تمایل نداشتن به حضور در الکامپ 21 را به مشکلات ارزی- ریالی نمایشگاه ارتباط می‏دهند. 
یک تفکر غلط در خصوص مسئله ارزی- ریالی وجود دارد. مسئله ارزی در نمایشگاه‏های دیگر هم وجود دارد و مختص الکامپ نیست. قانونی در این خصوص هست که شرکت‏ها براساس خوداظهاری می‏گویند چند متر از غرفه‏ای که در اختیار دارند ارزی است و چند متر ریالی است واگر برخلاف اظهارات خود عمل کند باید مابه‏التفاوت را پرداخت کند. مکانیزم بررسی‌ای موضوع نیز برعهده تیم کارشناسی شرکت سهامی نمایشگاه‏ها و همکاری مجری برگزار کننده نمایشگاه است. همچنین در این خصوص از مجری ضمانت‏های سنگین از طرف شرکت سهامی نمایشگاه‏ها گرفته شده است. در این مورد ممکن است مشکلات ریشه‏ای وجود داشته باشد اما نباید از آن سوءبرداشت شود. سازمان به عنوان مجری الکامپ 21 در این خصوص شفاف عمل می‌کند و نظارت کامل و جامعی بر رعایت قانون در خصوص مسئله ارزی – ریالی دارد تا حق کسی در این خصوص ضایع نشود.
 
با این همه در تماسی که با برخی از شرکت‏های صاحب نام در بخش سخت‏افزار داشتیم، دلیل عدم حضورشان در الکامپ را به موضوع ارزی ریالی ارتباط دادند. 
فکر نمی‏کنم این ادعاها درست باشد. مشکل شرکت‏های سخت‏افزاری در ایران به دلیل شرایط اقتصادی یکی و دوتا نیست و شاید مسئله ارزی مهم ترين مشكل آن‏ها نباشد. ممکن است از من بپرسید در نمایشگاه شرکت می‏کنم یا خیر، من هم از روی خجالت نمی‏گویم پول ندارم و به جای آن هزار و یک بهانه برای عدم حضورم می‏آورم. چرا به برگزاری این نمایشگاه کمی خوش‏بین‏تر نگاه نمی‏کنیم و هر مشکلی را به برگزار کننده و مسائل ارزی-ریالی ارتباط می‏دهیم؟ البته شاید مشکل برخی شرکت‏ها هم ارزی-ریالی باشد اما قطعا تنها مشکل برخی شرکت‏ها برای عدم حضورشان در الکامپ 21 نیست .
 
با تمام این‏ها آیا در الکامپ بیست‏و یکم شاهد حضور شرکت‏های بزرگ آی‏ تی هستیم؟
برخی در این نمایشگاه شرکت کرده‏اند و برخی دیگر نه. این به معنای این نیست که آن‏ها نمایشگاه را تحریم کرده‏اند. برخی از شرکت‏ها به دلایل مالی، رکودی که بازار آی‏تی کشور با آن مواجه است و … صلاح ندانستند در الکامپ 21 حضور داشته باشند. اما استقبال زیادی برای حضور در نمایشگاه الکامپ 21 از سوی فعالان صنف ICT کشور شده است تا جایی که دو برابر متراژی که به الکامپ 21 اختصاص داده شده تقاضا وجود داشت و اگر بتوانیم به همین‏ شرکت‏هایی که آمده‏اند سرویس بدهیم هنر‏کرده‌ایم.
 
چرا متراژ بیشتری از سوی شرکت‏های نمایشگاهی به الکامپ 21 تعلق نگرفت؟
از آنجا که الکامپ 20 به بدترین شکل ممکن برگزار شد و فضای بسیار کمی را به خود اختصاص داده بود، فضای تخصیص داده شده از سوی شرکت نمایشگاهی از ابتدا کم بود. بنابراین تقاضا مازاد بر توان فضای الکامپ 21 بوده و به همین خاطر با اين موضوع که شرکتی در این دور از نمایشگاه شرکت نکند روبه رو نبودیم.
 
یکی از انتقاداتی که اکثر شرکت‏های حاضر در الکامپ مطرح می‏کنند جانمایی آن‏ها در سالن‏های نمایشگاه است. در الکامپ 21 تا چه حد سعی کردید این مشکل را برطرف کنید؟
این موضوع یک دليل ساده‏ دارد. شما منبعی دارید که برای آن تقاضایی وجود دارد. وقتی تقاضا به دوبرابر منبعی که در اختیار دارید برسد، طبیعی است مشکلاتی در خصوص جانمایی شرکت‏ها به وجود می‏آید و برخی شرکت‏ها از مقدار فضا و مکانی که به آن‏ها اختصاص پیدا کرده راضی نخواهند بود. در این شرایط جمع حاضر برای اینکه از این منبع برخوردار شوند بايد این میزان را با همدیگر به اشتراک بگذارند تا همه از منبع برخوردار شوند. متراژ نمایشگاه هم دقیقا همین میزان منبع مشخص است. تعیین متراژ نمایشگاه در اختیار سازمان به عنوان برگزار کننده نبوده است. حدود 16 تا 18 هزار مترمربع فضا به ما داده شد و توانستیم با تعامل با نمایشگاه پژوهش‏ها که همزمان با الکامپ برگزار می‏شود، یک سالن را از آن‏ها بگیریم. در کنار این کار میزان بیشتری از فضای آزاد نمایشگاه‏ را نیز در اختیار گرفتیم تا بتوانیم متراژ نمایشگاه الکامپ 21را به حدود 20 هزار متر برسانیم.
از طرفی در برابر این متراژ، تقاضا برابر با 30هزار متر بوده است. شرکت من در همان ابتدای ثبت‏نام در الکامپ 21 درخواست 200 متر داده بود اما در نهایت نزدیک به 100 متر از فضای نمایشگاه به من اختصاص داده شد که بسیار سپاسگزارم و اگر 80 متر هم داده می‏شد قدردان بودم. برای اینکه هدف در این دوره این است که به صورت حداکثر در الکامپ شرکت کنیم. در مرحله اول تعداد شرکت‏ کننده و حضور بیشتر آن‏ها اهمیت دارد تا اینکه هزار متر فضا را به شرکتی بدهیم و رضایتش را جلب کنیم و در مقابل شرکت‏های دیگر بدون فضا بمانند. الکامپ 21 با توجه به توافقات هسته ‏ای و برداشته شدن تحریم‏ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و همچنین تنها نمایشگاه بین‏المللی کشور در صنعت IT است. بنابراین می‏خواستیم از تمام حوزه‏ها و رشته‏ها در این نمایشگاه شرکت کنند و اگر 50 متر می‏خواستند در 30 متر غرفه خود را راه‏اندازی کنند. این کار هر چند نارضایتی ایجاد می‏کند اما عدالت را برای شرکت‏کنندگان برقرار مي كند. ارائه فضا و جانمایی شرکت‏های مختلف در الکامپ 21 به صورت شفاف مشخص است و هیچ داستان و پشت پرده‏ای ندارد .
 
الکامپ يك نام بین ‏المللی را با خود یدک می‏کشد. این نمایشگاه تا چه حد بین‏ المللی است و به جز پاویون شرکت چین آیا کشورهای دیگری هم در الکامپ 21 شرکت دارند؟
الکامپ وقتی وجاهت بین‏المللی پیدا می‌کند که کشورهای خارجی در آن حضور داشته باشند. امسال با فرصت بسیاری کمی که در حدود سه یا چهار ماه بود، مذاکراتی برای حضور شرکت‏هاي خارجی شروع کردیم اما می‌دانستیم که با توجه به برداشته نشدن رسمی تحریم‏ها کمتر شرکت خارجی حاضر به حضور در اين نمایشگاه خواهد بود. همچنین وقتی یک شرکت خارجی می‏خواهد در نمایشگاه یک کشور ديگر شرکت کند باید برنامه‌ریزی برای حضور خود داشته باشد، یعنی بازار کشور را بسنجد و دلیلی برای حضور خود مطرح کند. بنابراین در شرایطی که به عنوان مجری نمایشگاه هنوز تا 4 ماه قبل از برگزاری الکامپ نمی‏دانیم می‏توانیم مجوز برگزاری را بگیریم يا نه، نباید توقع داشته باشیم یک شرکت خارجی برای حضور در الکامپ اقدام کند. با این حساب به جز چین و چند کشور دیگر کشورهای خارجی گوناگونی در الکامپ 21 حضور ندارند. البته برای الکامپ سال آینده قطعا این معضل حل می‏شود و با یک برنامه‌ریزی دقیق شاهد حضور شرکت‏های خارجی مطرح صنعت IT خواهیم بود.
 
این برنامه ‏ریزی دقیقا به چه شکل خواهد بود؟ 
یک قرار سه ساله با شرکت سهامی نمایشگاه‏ها گذاشته ایم و آن این است که دبیرخانه الکامپ همیشه باز خواهد بود. فعال بودن دبیرخانه نمایشگاه امکان تعامل را به شرکت‏های خارجی مي دهد کمیسیون بین‏المللي سازمان نصر این امکان برای حضور خلرجی‌ها در دور بعدی الکامپ فراهم می‏کند.
 
چرا سازمان نسبت به برگزاری الکامپ بعدی تا این حد امیدوار است؟ آیا قرار است برگزارکننده الکامپ 22 هم سازمان نصر باشد؟ 
همانطور که می‏دانید مجوز برگزاری الکامپ سالانه صادر می‏شود اما یک سری مذاکرات و صحبت‏هایی با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‏ها داشتیم و موافقت‏هایی برای ارائه مجوز دور بعدی الکامپ به سازمان نصر داده شده است. 
 
سال‏های گذشته هم چنین توافقاتی می‏شد اما در نهایت به شکل ناگهانی تصمیم گيري براي تغییر و مجوز برگزاري را به صنف یا نهاد دیگری می‏دادند.
با توجه به صحبت‏هایی که شده وهمچنین با توجه به شناختی که از مدیرعامل شرکت‏ سهامی نمایشگاه‏ها دارم احساس می‏کنم تغییری در نتیجه این مذاکرات برای ارائه مجوز الکامپ 22 به نصر کشور ایجاد نشود. نگاه‏ها برای اینکه تغییر کند نیاز به گذر زمان و تلاش اعضای صنف دارد. بسیاری از مسائلی که همیشه الکامپ با آن مواجه بوده است را مي توان با گفتمان و تعامل حل کرد. تمام تلاش خود را به کار می‏بریم تا الکامپ 21 مقدمه‏ای برای برگزاری هدفمند الکامپ 22 باشد. معتقد هستیم که IT زندگی و کسب و کار ماست و می‏توانیم از طریق این نمایشگاه به کسب وکارمان رونق دهیم.
 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا