تکنولوژی

تلاقی کارآفرینان و مدیران صنعت آی‌تی ایران در سیلیکون ولی

طی یک کنفرانس تعدادی از مدیران شرکت‌ها، کارآفرینان و شخصیت‌های دانشگاهی و فعالان موفق فضای تکنولوژی در دانشگاه برکلی گردهم آمدند و موضوع توسعه کارآفرینی در ایران را مورد بحث قرار دادند. 
هدف این کنفرانس نگاهی به فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی تکنولوژی در ایران بود.
این کنفرانس از این جهت قابل توجه بود که شاید یکی از معدود تلاش‌ها برای نزدیک کردن فعالان آی تی در داخل کشور به فعالان آی تی در سیلیکون ولی بود و بسیاری از بحث‌ها هم به سمت فرصت‌هایی رفت که دو طرف می‌توانند در اختیار هم قرار دهند. 
یک روز پیش از برگزاری تمامی ظرفیت این کنفرانس تکمیل شد و حدود ۷۰۵ نفر برنامه‌های آن را از نزدیک شاهد بودند. در عین حالکنفرانس Bridge 2014 به صورت آنلاین از از ایتنرنت پخش می‌شد و بازتاب گسترده‌ای روی توییتر داشت و به خصوص برای بخش قابل توجهی از ایرانیان در خارج و داخل کشور بحثهای مطرح شده جذابیت داشت. 
 
 
به گزارش آی تی ایران سخنران افتتاحیه کنفرانس جک سیترین مدیر انستیتو مطالعات دولتی در دانشگاه برکلی بود. پس از او بهروز عبدی مدیرشرکت اینونسنس سخنران بعدی این مراسم بود که سرمایه انسانی را یکی از مهمترین مزیت‌های ایران معرفی کرد.
کامران الهیان که یکی از برگزارکنندگان این کنفرانس بود سخنرانی بعدی را برعهده داشت  او در سخنانش به گاندی اشاره کرد که رهنمودهایش یکی از فقیرترین کشورهای جهان را به جمع ۱۰ اقتصاد برتر دنیا آورد. الهیان گفت که باید گذشته را فراموش کنیم و با ساختن اقتصاد به سمت آینده حرکت کنیم درست مانند کاری که در کشور استونی با ساخت اسکایپ انجام شد. 
الهیان گفت که ما به کارآفرینان بدون مرز نیاز داریم که فارغ از سیاست‌ها آنچه درست است را انجام دهند. او همچنین از لزوم بهره گیری از مهارتها واستعدادهای زنان در مسیر پیشرفت سخن گفت.
در نخستین پنل کنفرانس که برگزار شد 
 
 
نرگس بنی اسدیاز جمله شرکت کنندگان پنل نخست این مراسم بود که در سخنانی خطاب به کارآفرینان گفت که از بازار شروع کنید نه از تکنولوژی چرکه اولین مشتریان شما کار شما را شکل می‌دهند. وی گفت که کارآفرینی یک تلاش جمعی است که شامل بنیانگذاران از خود گذشته تیم توانا و متخصص و پندهای آنان می‌شود.
بابک پرویز که از او به عنوان سازنده عینک گوگل نام می‌برند و اخیرا به آمازون پیوسته سخنران بعدی این مراسم بود . او در صحبتهایش به این اشاره کرد که سرمایه انسانی چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای در ایران دارد و حتی از چین  و هند هم بالاتر است. به گفته بابک پرویز صنایع شیمایی هم از فرصت‌های استثنایی ایران است نه برای صادرات نفت و گاز بلکه برای صنایع فرآوری.
به گفته بابک پرویز هر کشوری پتانسیل‌های خود را دارد و نیاز نیست از سایر کشورها الگوبرداری کند. 
 
به ایران بروید و روی استارپاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنید
دیوید مک کلور کارآفرین مشهور و مدیرعامل 500استارتاپ سخنران بعدی این مراسم بود که صحبتهایش شور وهیجان خاصی به این مراسم داد او در این کنفرانس اعلام کرد که سال آینده ۱۰۰ هزار دلار  در ۱۰ استارتاپ ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کند. 
دیوید مک کلور در بیش از ۸۰۰ استارتاپ  سرمایه‌گذاری کرده که بیش از ۲۰۰ شرکت خارج از آمریکا ودر ۴۰ کشور جهان قرار دارند. او گفت صنعت نرم افزار می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای ایران ایجاد کند.
 
 
مک کلور گفت که او معتقد است که بازار ایران مانند بازار ترکیه و اندونزی بسیار قابل توجه است. او در عین حال با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت که اهمیتی به غیر قانونی بودن این کار – سرمایه‌گذاری در ایران – نمیدهد و با سرمایه‌گذاری در کشور این کار را قانونی خواهد کرد. 
دیوید مک کلور در ادامه از حضار پرسید چند نفر از شما ماشین بالای ۳۵ هزاردلاری دارید؟ چند نفر از شما در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ این همه ایرانی خارج از کشور چرا پول‌هایتان را به ایران نمی‌آورید؟ 
اگر تنها بین ۵ تا ۱۰ هزاردلار سرمایه‌گذاری کنید تضمین خواهید کرد که کارآفرینان زیادی با سرمایه شما موفق می‌شوند.
مک کلور گفت اگر به جای سکه و زمین روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنید چندسال بیشتر طول می‌کشد اما بازگشت چندبرابری دارد. 
 
دنیا روی استعدادهای ایران حساب باز می‌کند
محمود نظاری، رئیس هیات مدیره همکاران سیستم هم در سخنرانی خود در کنفرانس Bridge 2014 گفت: « استعدادهای جوانان ایرانی کشف نشده است. به نظر من ما در ایران جوانان بسیار مستعد، به روز و خود انگیخته داریم که دنیا میتواند روی آنها حساب کند»
محمود نظاری، در سخنان خود با اشاره به تاریخچه شکل گیری همکاران سیستم گفت:« در زمان شکل گیری همکاران سیستم، ما ایده های بزرگ ولی منابع محدودی داشتیم. به همین خاطر 5 سال طول کشید که بتوانیم ایده هایمان را به عمل تبدیل کنیم.»
وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی موسسین همکاران سیستم افزود:« عدم آمادگی اکوسیستم برای توسعه فناوری، بی توجهی به کپی رایت، مهاجرت و فرار مغزها، عدم ارتباط بازار سهام ایران و IT، چالش هایی هستند که ما با آنها مواجه شدیم»
وی در ادامه برخی از دلایل موفقیت همکاران سیستم را برشمرد و گفت:« سخت کوشی در کنار ارتباط صمیمانه، تمرکز بر توسعه منابع انسانی، نگاه به مدل های موفق دنیا، توجه به مساله حاکمیت شرکتی، سرمایه گذاری بر پرورش مدیران جوان داخل سازمان و توجه به مشتری، از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت بوده است.»
 
 
محمود نظاری، در انتهای سخنان خود، با اشاره به پتانسیل های موجود در ایران گفت: «ایران با داشتن جوانان مستعد و تحصیل کرده در حوزه فناوری، آمادگی رو به رشد برای پذیرش دنیای دیجیتال و نیازهای روز افزون در حوزه فناوری اطلاعات، یک بازار خوب و با پتانسیل در حوزه IT به شمار می رود. اعزام نیروهای IT ایرانی به سیلیکون ولی برای کار در آن محیط و یادگیری و همچنین اعزام نیروهای سیلیکون ولی به ایران برای کار محیط آی تی ایران، میتواند یک نمونه خوب همکاری برای تبادل دانش و تجربه باشد.»
در پایان، محمود نظاری، با تشکر از برگزاری کنفرانس Bridge 2014، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس در سال 2015 یا 2016​ در ایران برگزار شود. 
 
دکتر فریدون قاسم زاده مدیرعامل افرانت از دیگر سخنرانان پنل نخست این کنفرانس بود که در سخنانش گفت که بازار اینترنت ایران یکی از دست نخورده ترین بازارهاهاست. مدیرعامل افرانت نیز جمعیت جوان و تحصیل‌کرده را از فرصت‌های عالی ایران برشمرد او گفت که ایران هر سال ۹ هزار فارغ التحصیل در زمینه‌های آی تی دارد. . قاسم زاده همچنین گفت که افرانت نخستین شرکت اینترنتی است که وارد بورس شده و در طی سه سال سهام آن ۱۰ برابر رشد داشته است. 
قاسم زاده همچنین به یک نقل قول اشاره کرد و گفت : برای پرورش نوآوری باید هزینه شکست را پایین آورد.
 
نازنین دانشور بنیانگذار سایت تخفیفان از دیگر سخنرانان این مراسم بود او گفت که از سال ۲۰۱۱ به ایران بازگشته و با راه‌اندازی تخفیفان و داشتن یک میلیون عضو به سود قابل توجهی رسیده است. 
او یکی از مشکلات تجارت الکترونیکی در ایران را نماد الکترونیک دانست .ولی در عین حال اشاره کرد که علی‌رغم مشکلات آینده آی تی در ایران روشن است . او خطاب به کارافرینان گفت که به سمت ایران حرکت کنید  از آینده نترسید 
آراد رستم پور مدیرعامل و بنیانگذار شرکت زن هلث سخنران بعدی بود او گفت کارافرین کسی است که اگر ۱۰ نفر هم گفتند نه او آری بگوید. او گفت از شکست نباید ترسید اگر می‌ترسیدیم این چیزهایی الان هست نبود. به گفته رستم پور کارآفرینان مشخصه‌های زیادی دارند اما یکی از مهمترین آنها تسلیم نشدن در برابر موانع است که غیر ممکنها را به ممکن تبدیل می‌کند.
شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ  نیز در این کنفرانس گفت که طی پنج سال گذشته شرکت فناپ هر سال ۱۵ درصد رشد داشته است. محسن ملایری فعال استارتاپ ایرانی نیز در یک ویدیو به صورت مجازی در این کنفرانس به سخنرانی پرداخت.
 
بلوغ برای سرمایه‌گذاری

دکتر یحیی تابش استاد دانشگاه شریف هم در سخنرانی خود با ارایه نقاط عطف تاریخ توسعه علمی در ایران از صفویه تاکنون گفت که ایرا به بلوغ لازم برای سرمایه‌گذاری‌های کلیدی رسیده است. سعید عمیدی از شرکت Plug&Play و پژمان نوزاد از جمله ایرانیان موفق در عرصه سرمایه‌گذاری تکنولوژی بودند که به بیان تجاربی از زندگی خود پرداخند. 

دکتر علی فتوت استاد دانشگاه شریف نیز با اشاره به وضع فارغ‌التحصیلان ایرانی تحصیل کرده در ا روپا و آمریکا گفت ایران و آمریکا در این زمینه هر دو بازنده‌اند.  وی با بیان آنکه آنچه در آمریکا در مورد ایران شنیده می‌شود با واقعیت‌های ایران منطبق نیست به تضییقات ناشی‌ از تحریم‌ها بر عملکردهای تحقیقاتی دانشجویان خود را اشاره کرد و آرزو کرد این رفتارها روزی به پایان برسد. 

دکتر داریوش زاهدی استاددانشگاه برکلی (‌ برنامه کارآفرینی در توسعه خاورمیانه ) جمع‌بندی نهایی این کنفرانس را ارایه داد و در سخنانی صریح گفت که تمام سخنرانان پی در پی خواستار لغو و یا سبک‌شدن تحریم‌ها و  فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری در ایران بودند. 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا