تکنولوژی

زندگی هوشمند روی لبه نمایشگرهای منحنی

 

جام جهانی فوتبال 2014 برزیل باعث شد فروش جهانی نمایشگرهای LCD در بازار جهانی افزایش یابد و به گفته مرکز تحقیقاتی IHS Technology، درآمد این بازار در نیمه نخست امسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود توضیح داد که در 6 ماه نخست سال جاری فروش تلویزیون‌های LCD رشد 3 درصدی را تجربه کرد و البته در این دوره زمانی فروش هر نوع نمایشگر، از پنل‌های مخصوص رایانه‌های لوحی گرفته تا نمایشگرهای کوچک ساعت‌های مچی هوشمند افزایش یافت.

نمایشگر یک قطعه پرمصرف

به عقیده بسیاری از کارشناسان، نمایشگر یکی از پرمصرف‌ترین قطعات سخت‌افزاری در جهان محسوب می‌شود و هرآنچه که در قالب دستگاه الکترونیکی به دست ما می‌رسد یک نوع از آن را در خود جا داده است. اوایل هزاره سوم دنیای نمایشگرها با روی کار آمدن صفحات لمسی بزرگترین تحول خود را تجربه کرد و البته کارشناسان می‌گویند این روزها به واسطه عرضه نمایشگرهای منحنی تحولی بزرگتر در راه است.

به گفته مرکز تحقیقاتی IHS، امسال 814 هزار گوشی هوشمند با نمایشگر منحنی وارد بازار می‌شود و این رقم در سال 2017 میلادی از 8.3 میلیون دستگاه هم فراتر می‌رود.

شما در نمایشگرهای منحنی احساس نزدیکی بیشتری با تصاویر دارید، احساس می‌کنید حوزه وسیع‌تری از تصویر در مقابل چشمان شما ظاهر شده است، تصاویر را واضح‌تر و بهتر می‌بینید، تصور می‌کنید تصاویر عمق بیشتری دارند، از پخش فیلم با کنتراست بالاتر لذت می‌برید و زاویه دید شما وسیع‌تر می‌شود. اما این نمایشگرها معایبی هم دارند و به عنوان مثال، اگر زاویه شما زیاد باشد انحنای نمایشگر اجازه تماشای تصویر را نمی‌دهد، باید بهترین مکان برای تماشای فیلم را پیدا کنید، بازتاب اثرات تصاویر تاثیر بیشتری روی شما می‌گذارد، قیمت آن‌ها بسیار گران است و انحنای آن با دیوار صاف همخوانی ندارد. به هر حال خوب یا بد، این نمایشگرها در انواع مختلف نخستین گام‌های خود برای ورود به بازار را برداشته‌اند و در انواع و اندازه‌های مختلف فروخته می‌شوند.

تلویزیون‌های منحنی

رشد فروش نمایشگرهای منحنی باعث شده است که این روزها اکثر کمپانی های بزرگ برای عقب نماندن از کوی رقابت در این زمینه دست به کار شوند که در این میان می توان به شرکت ال جی اشاره داشت این شرکت اعلام کرده است که در نمایشگاه IFA آلمان سه نمایشگر منحنی جدید معرفی می‌کند که تمامی آن‌ها تصاویر را با کیفیت 4 هزار پیکسل به نمایش می‌گذارند و امکان سازگاری آن‌ها با رایانه‌های شخصی ویندوزی و مک فراهم شده است.

این مانیتورها نرم‌افزارها هوشمند ارتقا کیفیت تصویر دارند و در اندازه‌های 34، 31 و 24 اینچ ساخته‌ شده‌اند و برای نخستین بار است که به واسطه آن‌ها امکان فعالیت رایانه‌ای روی نمایشگر منحنی فراهم می‌شود. البته این شرکت کره‌ای سال گذشته نخستین تلویزیون منحنی خود را با اندازه 105 اینچ و با کیفیت 5120 در 2160 پیکسل روانه بازار کرد و روی آن سیستم‌عامل webOS را نصب کرد تا کاربران یک تلویزیون منحنی کاملا هوشمند در اختیار داشته باشند.

در مقابل، سامسونگ به عنوان بزرگترین رقیب کره‌ای این شرکت اواخر سال 2013 تلویزیونی را با اندازه 78 اینچ عرضه کرد که نمایشگر منحنی داشت و امکان تماشای تصاویر با کیفیت 4 هزار پیکسل را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این نمایشگر که مبتنی بر فناوری UHD TV ساخته شده است چهار برابر باکیفیت‌تر از نمایشگرهای full HD تصاویر را پخش می‌کند و تصویر در آن عمق بیشتری دارد. البته باید توجه داشت که به جز این دو شرکت که نخستین گام‌ها را در این زمینه برداشتند، این روزها دیگر شرکت‌های الکترونیکی از جمله سونی، پاناسونیک و … هم دست به تولید محصولات مشابه زده‌اند.

گوشی‌های منحنی

سال گذشته که گام‌های نخست برای بزرگترین انقلاب در دنیای نمایشگرها برداشته شد، شرکت ال‌جی از گوشی هوشمندی با نام G Flex رونمایی کرد که با نمایشگر 6 اینچی P-OLED ساخته شده بود. این گوشی هوشمند که هم‌اکنون در بازار جهانی فروخته می‌شود نمایشگر منحنی دارد و البته انحنای آن از قسمت بالا به پایین نمایشگر کشیده شده است که تصاویر در آن با کیفیت 1280 در 720 پیکسل به نمایش درمی‌آید. برای این گوشی پردازنده چهار هسته‌ای با توان 2.26 گیگاهرتز در نظر گرفته شه است و البته دوربین 13 مگاپیکسلی با سیستم تشخیص چهره و لبخند، دوربین ثانوی 2.1 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 32 گیگابایتی و رم 2 گیگابایتی آن را تکمیل می‌کند.

اما تقریبا به صورت همزمان سامسونگ گوشی هوشمند جدیدی را با نام Galaxy Round معرفی کرد که این محصول هم با نمایشگر منحنی مبتنی بر فناوری AMOLED ساخته شد. انحنای نمایشگر 5.7 اینچی این محصول از سمت راست به چپ گوشی کشیده شده است و تصاویر در آن با کیفیت 1080 پیکسل پخش می‌شود. این گوشی 154 گرمی 7.9 میلیمتر ضخامت دارد و هر هسته پردازنده چهار هسته‌ای آن با توان 2.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کند و باتری 2800 میلی‌آمپری آن می‌تواند انرژی زیادی را در خود نگه دارد.

البته از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که این قبیل محصولات محبوبیت چندانی نداشته باشند. زیرا قاب مناسب آن‌ها تنوع چندانی ندارد، امکان قرار دادن این گوشی‌ها در جیب وجود ندارد و البته به واسطه فناوری خاص نمایشگر قیمت بالایی دارند.

ساعت‌های منحنی

ساعت‌های مچی هوشمند این روزها محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند و شرکت‌های مختلف انواع آن‌ها را تولید می‌کنند. اما یکی از متمایزترین این ساعت‌ها را شرکتی با نام PHTL تولید می‌کند و نکته قابل ملاحظه در این محصول استفاده از نمایشگر منحنی در آن است. این ساعت مچی هوشمند نمایشگر 1.26 اینچی منحنی دارد که با انواع گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید، iOS و ویندوز فون سازگاری دارد و مانند یک دستیار الکترونیکی عمل می‌کند.

شرکت سامسونگ نیز به‌تازگی ساعت مچی هوشمندی را با نام Gear Fit عرضه کرده است که نمایشگر کشیده و منحنی آن به اندازه 1.84 اینچ انواع امکانات مربوط به تناسب اندام را ارایه می‌دهد و در کنار آن شرکت‌های Pebble، موتورولا، سونی، اپل، ال‌جی و … نیز تلاش خود برای تولید ساعت مچی هوشمند مبتنی بر نمایشگر منحنی را آغاز کرده‌اند.

نمایشگرهای تا شدنی

اما در کنار این محصولات منحنی، به‌تازگی از نمایشگرهایی رونمایی شده است که امکان تا کردن یا لوله کردن آن‌ها هم وجود دارد. در یکی از تازه‌ترین اتفاقات ال جی چندی پیش نخستین نمایشگر 18 اینچی جهان را با کیفیت 1200 در 810 پیکسل عرضه کرد که کاربر حتی حین پخش تصاویر به‌راحتی می‌تواند آن را لوله کند. صفحه‌نمایش این محصول کاملا شفاف ساخته شده است که پشت آن دیده می‌شود و کاربر هنگام لوله کردن نمایشگر می‌تواند یک استوانه به قطر 6 سانتی‌متر در اختیار داشته باشد. پیش‌بینی شده است که مدل بعدی این محصول یک تلویزیون 55 اینچی باشد که اوایل سال 2015 به دست کاربران جهانی می‌رسد.

شرکت سامسونگ نیز تبلتی عرضه کرده است که نمایشگر آن از دو طرف روی قسمت میانی تا می‌شود تا رایانه لوحی بزرگ به اندازه یک گوشی هوشمند معمولی تبدیل شود. این نخستین تبلت تاشدنی جهان است که اندازه نمایشگر آن در هنگام باز بودن بین 8 تا 9 اینچ است و هنگام تا شدن هم ضخامت محصول چندان زیاد نیست.

گفتنی است تمامی این اتفاقات موجب شده است تا کارشناسان، بازار جهانی فناوری را در آستانه ورود به عصری تازه ببینند و نوید ورود نسل جدید محصولات با قابلیت‌های متفاوت مبتنی بر نمایشگرهای متفاوت را به کاربران بدهند. به عبارتی باید گفت گویا زندگی کاربران در عرصه هوشمند شدن روی لبه منحنی نمایشگرها قرار دارد.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا