تکنولوژی

پیاده‌روهای خط‌کشی شده برای معتادان موبایلی

 

مرکز تحقیقاتی eMarketer در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی تعداد مشترکان تلفن‌همراه در جهان از 4.55 میلیارد نفر هم فرار می‌رود و ساکنان کشورهای درحال توسعه به‌خصوص در مناطق آسیا-پسیفیک، خاورمیانه و آفریقا بیش از دیگر نقاط جهان به سمت این دستگاه جیبی و همه‌کاره می‌روند. در این گزارش آمده است که بین سال‌های 2013 تا 2017 میلادی ضریب نفوذ تلفن‌همراه براساس جمعیت جهان از 61 درصد به 70 درصد می‌رسد و این رقم همچنان سیر صعودی خود را دنبال می‌کند.

این دستگاه جیبی و کوچک این روزها در خصوصی‌ترین لحظات زندگی ما وارد شده است، پشت فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد خوردن غذا همه توجه ما را به خود جلب می‌کند و دست همه مردم در خیابان دیده می‌شود. همین مسئله باعث شده است تا در بسیاری از لحظات حساس، حواس کاربر به محیط پیرامون خود نباشد و استفاده از تلفن همراه باعث تصادفات یا اتفاقات ناگوار دیگر شود. اما به نظر شما رهایی از این دستگاه جیبی محبوب با هدف کاهش خطرات احتمالی ناشی از حواس‌پرتی‌های موبایلی ممکن است؟

برای همه ما پیش آمده است که هنگام ژ عبور از خیابان یا تردد در پیاده‌روها با تلفن‌همراه خود صحبت کنیم یا ابزارهای مختلف آن را مورد استفاده قرار دهیم. در این اتفاق حین استفاده از تلفن همراه در کنار افرادی قدم برمی‌داریم که همه حواسشان به خیابان و محیط پیرامون است و در عوض بخش اعظم حواس ما را تلفن همراه و اتفاقات داخلی آن به خود اختصاص داده است. این اتفاق که تقریبا در همه نقاط جهان به همین صورت دنبال می‌شود، از این پس برای ساکنان ایالت واشنگتن آمریکا به صورت دیگر رقم می‌خورد. شبکه تلویزیونی National Geographic در یک برنامه جدیدی پیاده‌روهایی را در واشنگتن نشان داده است که به دو بخش تقسیم می‌شوند و روی یکی از آن‌ها با علامت بزرگ نوشته شده است: «استفاده از تلفن‌همراه ممنوع!». این کار فعلا به صورت یک تجربه اجتماعی دنبال می‌شود و قرار است که محققان با بررسی رفتارهای مردم در این پیاده‌روها دریابند که افراد تا چه اندازه به این علایم احترام می‌گذارند و در خط ویژه‌ای از پیاده‌رو که استفاده از تلفن همراه ممنوع است، دستگاه الکترونیکی جیبی خود را کنار می‌گذارند.

بررسی‌های اولیه در این زمینه نشان داده است که مردم هنوز به این اتفاق عادت ندارند که یک پیاده‌رو را مانند خیابان با دو مسیر ویژه در اختیار بگیرند و در یک بخش از پیاده‌رو اجازه استفاده از تلفن‌همراه داشته باشند و در بخش دیگر خود را قادر به استفاده از این دستگاه نبینند.

در بخشی از این پیاده‌روها که اجازه استفاده از تلفن‌همراه وجود دارد، نوشته شده است: «تلفن‌ همراه: خطر راه رفتن در مسیر به عهده شما خواهد بود!». افرادی که در این مسیر قرار می‌گیرند آن‌هایی هستند که همه حواس‌شان به تلفن همراه است و هیچ توجهی به محل عبور اتومبیل، افراد پیرامون، ستون‌های احتمالی، چاله و … ندارند. برای این افراد در مسیر یادشده علایم کمک‌کننده روی زمین کشیده شده است تا زمانی که سر این افراد رو به پایین است، همزمان بتوانند دریابند که باید مسیر را چگونه با خطرات کمتر دنبال کنند. کارشناسان با طراحی علایم مختلف در پیاده‌روهای واشنگتن و انجام بررسی‌های مختلف روی رفتار کاربران نتایج زیر را به دست آورده‌اند:

  • تنها تعداد کمی از مردم هشدارهای مربوط به این علایم را رعایت می‌کنند و به عبارت دیگر می‌توان گفت که هنوز ذهن مردم آمادگی پذیرش قوانین برای استفاده از تلفن همراه در مراکز عمومی را ندارد
  • در صورت تعیین جریمه و وجود یک مامور برای کنترل مردم و هدایت آن‌ها به مسیرهای صحیح رفتارها بیشتر اصلاح شده‌اند و هر زمان که یک مامور پلیس دیده شده است، مردم بیشتر سعی کرده‌اند در هنگام استفاده یا عدم استفاده از تلفن‌همراه در مسیر صحیح قرار بگیرند.
  • علایم ناشناخته برای مردم جذاب بوده و باعث شده است آن‌ها با یکدیگر در این زمینه صحبت کنند و حتی در برخی مواقع این علایم جدید موجبات شادی مردم فراهم کرده است.
  • بسیاری از مردم به این علایم بی‌توجهی کرده‌اند و به‌خصوص آن‌هایی که غرق در گوشی خود بودند، حتی متوجه نشدند که چنین قوانینی برای عبور از پیاده‌روها وضع شده است.

«ایرن فاداکر» که 54 سال دارد و منشی یک شرکت در آمریکا است توضیح داد که هنگام عبور از این پیاده‌روهای خط‌کشی شده متوجه این علایم جدید شده است. او گفت که ابتدای ورود به این پیاده‌رو علایم حک شده روی زمین و خطوط ویژه توجه آن را جلب کرد. او گفت که این قضیه را چندان جدی نگرفت و البته زمانی که زنگ تلفن همراهش به صدا درآمد وارد مسیر ویژه شد و این تصور را داشت که در پایان مسیر قرار است با یک اتفاق غافلگیر کننده شبیه یک برنامه تلویزیونی مواجه شود. افراد دیگری که از این مسیر عبور کردند هم تقریبا همین نظر داشتند و این خطوط چندان برای آن‌ها مهم نبود.

از آمار و اطلاعات این نتیجه به دست آمد که مرحله نخست وضع قانون برای موبایل‌دوستانی که قصد عبور از پیاده‌روها را دارند چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. با این وجود دولت آمریکا یک طرح جامع در نظر گرفته است و این روزها از روانشناسان و جامعه‌شناسان فراوانی کمک می‌گیرد تا با بررسی‌های لازم و وضع قوانین جدید، رفتار علاقمندان به تلفن همراه هنگام حضور در مراکز عمومی را اصلاح کند. بررسی‌های دولت آمریکا روی همین پیاده‌روها نشان داده است که بیش از نیمی از مردم با وجود عدم آگاهی از جزییات طرح و به محض دیدن علایم هشدار دهنده آن‌ها را جدی گرفته‌اند و به آن‌ها احترام گذاشته‌اند. این آمار در شرایطی که هنوز هیچ توضیح جامع و عمومی داده نشده و قانونی به صورت کامل وضع نشده است می‌تواند امیدبخش باشد و به همین خاطر مجریان طرح به دیگر کشورها هم پیشنهاد داده‌اند آن را مورد بررسی قرار دهند و در پیاده‌روهای اصلی شهرهای بزرگ اجرا کنند تا دریابند که چنین اتفاقی تا چه اندازه می‌‌تواند رفتار عمومی علاقمندان به موبایل را اصلاح کند و خطرات احتمالی مربوط به تردد آن‌ها در خیابان‌های مختلف شهر را کاهش دهد. اگرچه این آزمایش هنوز در قالب یک قانون به اجرا در نیامده است، اما پیش‌بینی شده است که دیگر ایالت‌های آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به پیاده‌روهایی مجهز شوند که روی آن با خطوط سفید به مردم هشدار داده شده است که در چه بخشی می‌توانند از تلفن همراه خود استفاده کنند و چه بخش از پیاده‌رو مربوط به افرادی می‌شود که حین قدم زدن به محیط پیرامون خود توجه دارند و تلفن همراه را از جیب‌شان بیرون نمی‌آورند. البته با همه این اتفاقات باید دید که وضع قوانین جدید و علایم راهنمایی برای عابران پیاده موبایل به‌دست تا چه اندازه می‌تواند مفید واقع شود.

 

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا