تکنولوژی

آیا ضرب‌الاجل وزیر ارتباطات برای حل مشکل اینترنت کارساز است؟

نام نویسنده: سونیتا سراب پور

 

“ضرب‌الاجل یک ماهه وزیر ارتباطات به شرکت زیرساخت برای ارتقا سرعت و کیفیت اینترنت” این بخشی از خبری است که اواسط خرداد ماه سال جاری از سوی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شد. به گفته حسن کریمی در این الزام از سوی وزارت ارتباطات ، از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته شده تا کیفیت سرویس اینترنت را بررسی و راههای افزایش کیفیت سرویس را استخراج کند تا کیفیت و سرعت اینترنت ارتقا یابد.

در همان زمان و پیرو دستور وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که با درنظر گرفتن شرایط فعلی، مجددا وظایف هر شرکت ارائه دهنده سرویس را در چارچوب امروزی اینترنت تبیین می کند و بزودی نتایج این جلسات رسانه ای خواهد شد. حالا یک ماه از این اظهارات و البته ضرب‌الاجل وزارت ارتباطات می‌گذرد و هنوز نتایج بررسی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام نشده است. اما آن‌طور که از خبرهای اخیر پیداست شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به پایان زمان یک‌ماه‌اش از سوی وزارت ارتباطات، حل مشکل اینترنت کشور را به 45 روز آینده موکول کرده است. این اولین باری نیست که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌های ویژه‌ای را برای حل معضل کندی و کیفیت پایین اینترنت در نظر گرفته است. افزایش مقطعی پهنای باند، تدوین مصوبه‌های گوناگون برای کاهش قیمت اینترنت و… از جمله سیاست‌گذاری وزارت ارتباطات از دولت گذشته تا به امروز است. برنامه‌هایی که به باور کارشناسان حوزه اینترنت کوچکترین اثری در افزایش کیفیت و سرعت اینترنت نداشته است. اما در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا ضرب‌الاجل اخیر وزارت ارتباطات به شرکت ارتباطات زیرساخت می‌تواند گره کور معضل اینترنت در کشور را باز کند؟ آیا حل مشکلات اینترنت کشور تنها به دست ارتباطات زیرساخت حل می شود؟

برای یافتن پاسخ با این گزارش همراه شوید.

زمان‌هایی که تمدید می‌شود

در حالی که در کشورهای مختلف و حتی کشورهای همسایه مانند ترکیه صحبت از اینترنت با سرعت بالای 4 مگابیت برثانیه است اما در کشور ما هنوز کاربران اندر خم یک کوچه، در انتظار آن  هستند که از سرویس اینترنت 128کیلو بیت بر ثانیه خود با اختلالات کمتر استفاده کنند. شاید همین شرایط هم باعث شد تا حسن روحانی،رییس جمهوری، در اختتامیه چهارمین جشنواره فاوا لب به انتقاد نسبت به وضعیت بگشاید و اعلام کند که از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیست. انتقادی که به باور فعالان حوزه اینترنت، برعکس دولت گذشته نشان از اراده دولت در توسعه اینترنت کشور دارد. چند روز بعد از این انتقاد رییس جمهوری، محمود واعظی، وزیر ارتباطات در یک ضرب‌العجل یک‌ماه از شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها تامین کننده پهنای باند کشور خواست در چارچوبی مدون اقدام به افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور کند. حالا یک ماه از این ضرب‌الاجل گذشته و شرکت ارتباطات زیرساخت هفته جاری اعلام کرد که اصلاحات شبکه اینترنت کشور آغاز شده و مشکل سرعت و کیفیت اینترنت ظرف45 روز آینده حل خواهد شد. حسن کریمی،معاون شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفت‌گو با خبرگزاری مهر گفته است: پس از دستور وزیر ارتباطات،  سلسله جلساتی را با تمامی دست اندرکاران این حوزه اعم از شرکتهای اینترنتی، اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار کردیم و مسائل را از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت  نقطه نظرات پیشنهادی اصلاحی برای تاثیر در کیفیت سرویس اعلام و در نهایت به یک جمع بندی رسیدیم و تقسیم کار صورت گرفت. وی با اعلام اینکه هنوز یک جلسه برای جمع بندی نهایی و تدوین گزارش عملکرد برای ارائه به وزیر ارتباطات باقی مانده است، تاکید کرده است: با برنامه ریزی و تعامل صورت گرفته بدون نیاز به سرمایه گذاری سنگین، می توان مشکلات را تا حدی برطرف کرد و براساس پیش بینی ها این اقدامات ظرف 45 روز آینده روی کیفیت اینترنت کاربران انتهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت. براساس اظهارات او   نتایج نهایی از جلسات و برنامه ریزی مدنظر ظرف 10 روز آینده به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد شد.

آیا 45 رو کافی‌است؟

با اظهارات مطرح شده از سوی این مقام مسوول شرکت زیرساخت، این سوال مطرح می‌شود که آیا مشکلات اینترنت کشور ظرف یک ماه یا 45 روز قابل حل شدن است؟ اگر این زمان برای حل معضلات این حوزه کافی است چرا تا پیش از این تلاش برای حل آن صورت نگرفته است؟

علی توسلی، فعال اینترنتی در خصوص ضرب‌الاجل وزیر ارتباطات  برای حل مشکلات اینترنتی کشور می‌گوید:« طبیعتا یک ضرب‌الاجل در چنین زمانی نمی‌تواند مشکلات اینترنت کشور را حل کند و اصولا باید به صورت دقیق واکاوی شود که معضل اینترنت کشور کجاست. چرا که عده‌ای مشکل را به کمبود پهنای باند ارتباط می دهند اما می‌بینیم که براساس اظهارات وزیر ارتباطات طی 10 ماه گذشته پهنای باند داخلی کشور از ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۱۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته اما در عمل می‌بینیم که کاربران همچنان از کیفیت و سرعت اینترنت خود راضی نیستند.»

وی در ادامه می‌افزاید:« بخش بزرگی از مشکلات اینترنت به منبع تهیه پهنای باند(زیرساخت) و شبکه انتقال( مخابرات) باز می گردد چرا که وقتی مشکلی پیش می آید تمام سرویس‌دهندگان اینترنت با آن مواجه هستند و به صورت کلی کیفیت اینترنت کشور دچار افت می‌شود.»

به باور وی تاز زمانی که معضل اینترنت کشور به صورت جامع و با حضور تمامی بازیگران این عرصه بررسی و ریشه‌یابی نشود و یک راهکار بلند‌ مدت برای حل آن داده نشود،  نمی توان با یک ضرب‌الاجل یک ماه انتظار حل مشکلات این بخش را داشت. توسلی براین باور است که بخشی از مشکلات اینترنت کشور با شکست انحصاری که در دست شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها تامین کننده پهنای باند است از بین خواهد رفت. او تصریح می‌کند که شرکت‌های خصوصی هم ‌می‌توانند اقدام به فروش پهنای باند کنند و برای حل برخی نگرانی‌ها نیز دولت می تواند در کار انتقال پهنای باند از سوی این شرکت‌ها نظارت داشته باشد.

مشکل تنها از زیرساخت نیست

برخی دیگر از فعالان حوزه اینترنتی بر این باورند که برای حل مشکل اینترنت کشور باید دید جامع تری داشت و نباید تمام مشکلات را به گردن زیرساخت انداخت. محمودرضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای تهران، در این خصوص می‌گوید:« براساس تجربه‌ای که طی چند سال گذشته در این حوزه داشته ام باید بگویم که حل کلی مشکلات این بخش تنها در دستان شرکت ارتباطات زیرساخت نیست و تنها این مشکلات به واسطه این شرکت حل نمی‌شود چرا که این حوزه بازیگران دیگری مانند شرکت‌های اینترنتی، شرکت مخابرات، رگولاتوری و سازمان فناوری اطلاعات نیز دارد که باید این بازیگران در کنار هم و با یک برنامه جامع به حل مشکل اینترنت کشور اقدام کنند.»

وی در با اشاره  به اعلام شرکت زیرساخت مبنی بر حل مشکلات اینترنت تا 45 روز آینده می‌افزاید:« باید به صورت دقیق اعلام شود که چگونه قرار است این افزایش کیفیت صورت بگیرد. مشکل با افزایش پهنای باند حل نمی‌شود چرا که در حال حاضر افزایش پهنای باند تناسبی با افزایش تعداد کاربران اینترنت ندارد. »

به باور وی در کنار افزایش مناسب پهنای باند  اینترنت باید قیمت‌ سرویس‌های ارائه شده از سوی زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی نیز  به صورت عادلانه کاهش پیدا کند و دو دستگی ایجاد شده بعد از مصوبه 181 سازمان تنظیم مقررات  که بازار را دچار اختلال کامل کرده از بین برود. خادمی تاکید می‌کند که وقتی سرویس با کیفیت مناسب و قیمت عادلانه از سوی زیرساخت به شرکت‌ها اینترنتی تحول داده شود قطعا سرویس دهندگان نیز بدون کوچکترین مشکلی این سرویس را به کاربران نهایی انتقال می دهند.

به هرحال به اعتقاد این عضو کمسیون اینترنتی سازمان نظام صنفی استان تهران و دیگر فعالان حوزه اینترنت بر این ضرب‌الاجل از سوی وزیر باید با یک زمان بندی درست اعمال شود و تمام اجزای این بخش با آن درگیر شوند نه فقط شرکت ارتباطات زیرساخت . چرا که یک جز  از این کل نمی‌تواند تمامی مشکلات این حوزه را حل کند.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا