تکنولوژی

تصاویری از پشت صحنه تکنولوژی در ویمبلدون

مسابقات تنیس ویمبلدون یکی از مشهورترین رقابت‌های این ورزش در جهان است که با ارزش جوایزی بالغ بر ۳ میلیون دلار هم از نظر شهرت و هم از نظر مادی مورد توجه بزرگان تنیس جهان است. 

این رقابت‌ها بسیار مورد علاقه دوستداران تنیس هم قرار دارد به طوری که حدود ۳۸ هزار نفر از نزدیک به تماشای آن‌ها می‌نشینند و در طول رقابت‌ها ۳۰۰ هزار فنجان چای می‌نوشند و ۲۸ هزار کیلوگرم توت‌فرنگی و ۷ هزار لیتر کرم سرو می‌شود.
از نقطه نظر تکنولوژی نیز این رقابت‌ها بسیار مورد توجه است. اگر بیننده مسابقات تنیس باشید می‌دانید که این ورزش یکی از تکنولوژیک‌ترین ورزش‌ها در دنیاست به طوری‌ که انواع و اقسام اطلاعات پردازش شده به راحتی در اختیار تماشاچیان و بینندگان قرار می‌گیرد و همچنین تکنولوژی در نقش قضاوت مسابقات هم ایفا کننده نقشی کلیدی است. 
در اینجا قصد داریم به پشت صحنه تکنولوژیک این رقابت‌ها نگاهی بیندازیم جایی که IBM حرف نخست را می‌زند. 
 
دور از توت‌فرنگی‌ها و کرم‌ها و نوشیدنی‌ها، کنترل تکنولوژی‌های به کار رفته در این مسابقات در اینجا صورت می‌گیرد. زیر زمین و کاملا محافظت شده. 
 
 در  چندین اتاق زیر زمین‌های تنیس تیم بزرگی از افراد مشغولند. وظیفه آن‌ها پردازش اطلاعات تولید شده در جریان بازی‌هاست. منظور از این اطلاعات شمارش امتیازها نیست بلکه موضوع هر نوع اطلاعاتی است که در جریان بازی تولید می‌شود و در یک دیتابیس بزرگ قرار می‌گیرد.
 
 اطلاعات مربوط به مسابقات فقط برای ارایه به اسکوربرد ( نمایشگر)‌های ورزشگاه‌ها نیست بلکه از وب سایت گرفته تا اپلیکیشن‌های اینترنتی و شبکه‌های خبری این اطلاعات را مورد استفاده قرار می‌دهند. آن‌ها پیش از آنکه پخش زنده خود را آغاز کنند باید به  تازه‌ترین اطلاعات مربوط به مسابقات دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال اطلاعات این تابلو در جلوی گزارشگران BBC قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند تحلیل‌ها و اطلاعات دقیقی را به بینندگان یا شنوندگان خود ارایه کنند. ۳۷۸ میلیون تماشاگر تلویزیونی از ۲۹۸ کشور جهان ویمبلدون را تماشا می‌کنند. 
 
 زمین تنیس و اطراف آن از نظر ظاهری از سال ۱۸۷۷ تاکنون تغییر چندانی نکرده است اما امروزه حجم انبوهی از اطلاعات از هر نقطه از زمین مسابقات دریافت و ذخیره می‌شود. 

 IBM حتی تا تولید و ارسال گرافیک اطلاعاتی برای برخی شبکه‌های تلویزیونی مثل BBC هم داخل موضوع می‌شود. برخی شبکه‌ها مانند ESPN خود گرافیک‌شان را تولید می‌کنند.>
 
 اطلاعات دریافت شده مانند آمارهای عملکرد بازیکنان هم در هنگام بازی مورد مصرف تماشاگران قرار می‌گیرد و هم خود بازیکنان و مربیانشان بعدا روی آن تحلیل می‌کنند.
 
 خود بازیکنان یک کپی از اطلاعات را دریافت می‌کنند که به آن‌ّها عملکردشان را به طور دقیق نشان می‌ٔدهد
 
 در زیرزمین IBM صدها لپ تاپ وجود دارد که بخش عمده آن‌ّها لپ‌تاپ‌های مدل ThinkPad است که در گذشته توسط IBM تولید می‌شد اما حالا مال شرکت لنوو است. 
 
 تمامی اطلاعات بازی‌ها به طور لحظه‌ای روی اپلیکیشن رسمی بازی‌ها ( اندروید و iOS) ارایه می‌شود.
 
 یک صفحه نمایش نشان دهنده نقطه دقیق این است که هم اکنون در کدام بخش از جهان در مورد ویمبلدون توییت می‌کنند.
 
 این تابلو “کلید بازی “نام دارد. در واقع آنچه بازیکن برای بازی بعدی خود به آن نیاز دارد. اطلاعات این تابلو از ۴۳ میلیون بیت از داده‌ها از بازی قبلی بازیکن تحلیل شده و تصویر دقیقی از هر بازی را به بازیکن ارایه می‌دهد.
 
 IBM از سه دیتاسنتر برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند و با مانیتور لحظه‌ای بار ترافیکی ایجاد شده می‌تواند در کمتر از ۳ دقیقه ظرفیت خود را افزایش دهد.
 
 مانیتورها همچنین می‌توانند حملات لحظه‌ای به سرورها و برنامه‌های مورد استفاده در بازی‌ها را هم گزارش دهند. به گفته IBM روزانه هزاران حمله اینترنتی به این سرورها صورت می‌گیرد.
 
 تمامی عکسهای گرفته شده توسط عکاسان رسمی مسابقات به طور خودکار به سیستم‌های ویمبلدون آپلود می‌شود و در آنجا توسط عکاسان حرفه‌ای ویرایش شده و سپس منتشر می‌شوند. 
 
 قطعا بهترین جای زمین برای دیدن مسابقه جایی است که داور آنجا می‌نشیند او همچنین به دوربین‌های Hawk Eye روی تبلت جلوی خود دسترسی دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا