تکنولوژی

چرا وي‌چت فیتلر شد؟

نام نویسنده: مينو مومني

 

کمتر از دو هفته از اظهار نظر رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در خصوص اینکه نیروی انتظامی در حوزه اینترنت حضور داشته و فضاهایی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و وی‌چت را نظارت می‌کند سپری نشده بود که خبر رسید “وی‌چت” فیلتر شد. خبری کوتاه که بازتاب گسترده‌ای نزد کاربران این شبکه اجتماعی موبایل بنیان به همراه داشت. وی‌چت که بیش از یکسال است تنها  روی تلفن‌های همراه و تبلت قابلیت اجرا دارد توسط شرکت چینی tencent طراحی و ساخته شده است. این اپلیکیشن برای اناع سیستم عامل اندروید‌، ویندوز فون و اپل نسخه‌های مختلفی عرضه کرده است از طریق این مسنجر کاربران به راحتی می‌توانند به چت به صورت صوتی‌، تصویری و متنی دسترسی داشته باشند. این برنامه چینی در ژانویه 2011 انتشار یافته و به علت محبوبیتش مخصوصا نزد جوانان روز به روز بر شمار مخاطبان آن افزوده می‌شود تا آنجا که در حال حاضر بیش از 300 میلیون کاربر عضو وی‌چت هستند و در این میان ایرانیان نیز سهم قابل توجهی از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. آماری که در خلا نبود برنامه جایگزین داخلی رشد چشمگیری داشته است. چرا که وقتی هنوز نسل سوم تلفن همراه که قرار بود ارتباط تصویری را رای کاربران به همراه داشته باشد با اما و اگرهای فراوان رو به رو است. بنابراین کاربران وطنی که عمده آنان را جوانان تشکیل می‌دهند در انتظار نخواهند ماند که روزی مثلا مجوز استفاده از ارتباط تصویری از طریق تلفن همراه برای آنان صادر شود. به همين علت کاربران شیفته فناوری، از دنیای بدون مرز اینترنت به دنبال جایگزین خواهد گشت و از آنجا که تکنولوژی‌های ارتباطی به سرعت در حال رشد است به همين علت نیاز است برای عقب نماندن از این قافله تکنولوژی، همگام با آن قدم برداشت . اما متاسفانه به نظر می‌رسد علی رغم تاکید دولت بر پیگیری وعده‌های خود مبنی بر ایجاد فضای آزادتر رسانه‌ای و گشایش شبکه‌های اجتماعی تلاش‌هایی برای کم رنگ‌تر کردن و مقابله با آن جریان یافته است.تاکید صرف بر جنبه‌های منفی تکنولوژی و برنامه‌های كامپيوتري و فقدان یک نگاه جامع در برخورد با پدیده‌هایی از این دست و استفاده از ابزار فیلترینگ بیش از پیش باعث سوق دادن جوانان به استفاده از ابزارهای ممنوعه و فیلترشکن‌ها شده و عملا پاسخ مناسبی به نیازهای جامعه امروز نیست.

طی چند هفته اخیر اظهارنظرهای متفاوتی از سوی یک بخش خاص از جامعه علیه نرم‌افزار وی‌چت و اپلیکیشن‌های مشابه آن عنوان شد. اظهارنظرهایی که عمدتا با پیش زمینه دلسوزی برای خانواده‌ها یا درخواست خانواده‌ها در نفی ناگهانی یک پدیده اجتماعی / فرهنگی صورت گرفت. اقدامي كه سبب شد سوالاتي در ذهن بسياري مطرح شود كه به راستی آیا فیلترینگ و نفی یکباره یک تکنولوژی بهترین روش مقابله با تهدیدهای آن است؟ آیا این روش آزموده شده در سال‌های گذشته نتیجه مناسبی هم داشته است؟ مثلا آیا میزان استفاده از فیلترشکن‌ها کاهش پیدا کرده یا از تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر کاسته شده است؟  

روش محدود سازی مبتنی بر فیلترینگ و حذف بر نرم‌افزاری چون وی‌چت در حالی صورت می‌گیرد که امروزه صدها برنامه و اپلیکیشن تلفن همراه كه تقريبا مشابه همين عملكرد ويچت را دارند به سادگي در اختيار كاربران است  پس بايد در مقابل اين برنامه‌ها نيز همين مسير حذف را در پيش گرفت؟  آیا بهتر نیست این مسیر آزموده شده و پاسخ گرفته نشده را کنار بگذاریم و همزمان با نیاز جامعه پاسخ‌های مناسب‌تری به نیازهای جامعه امروزه داشته باشیم؟

از سوی دیگر فیلتر “وی‌چت” از سوی کارگروه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه جای تامل دارد. کارگروهی‌ که براساس ماده 22 قانون جرائم ریانه‌ای تشکیل شده و مسئولیت آن نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی است. کارگروهی که 13 عضو دارد که 6 نماینده از 6 وزارتخانه (نمایندگان وزارت‌های اطلاعات، دادگستری، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری) دولت در آن عضویت دارند و همچنین یک تن نیز به عنوان نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن عضویت دارد و این بدین معنا است که دولت در انتخاب هفت نفر از اعضای این کمیته می‌تواند نقش داشته باشد. اما متاسفانه در خبری که از سوی محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نقل شده است در جلسه تصمیم‌گیری در خصوص فیلتر وی‌چت تنها نماینده وزارت ارتباطات مخالفت این فیلتر بوده است و دیگر اعضا رای به فیلتر این شبکه اجتماعی داده‌اند. رای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه از آنجا سوال‌برانگیز است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نوید آن می‌رفت که دولت در تلاش است تا سیاستی نو در این زمینه براندازد و خصوصا خواست صریح رئیس‌جمهوري هم پیگیری مطالبات جوانان است. پرسش اینجاست که آیا نمایندگان دستگاه‌های دیگر دولتی در کارگروه تعیین مصادیق اساسا با دولت و سیاست‌های کلان آن هماهنگی دارند یا خیر؟ این نمایندگان بر اساسا چه تحلیلی به سیاست فیلترینگ بیشتر شبکه‌ای اجتماعی رای مثبت داه‌اند و اکنون در مقابل خواست مردم و دولت چه پاسخ قانع کننده‌ای دارند؟

امروزه تاکیدات صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات در بازگشایی فیس‌بوک و یا کاهش فیترینگ سخت‌گیرانه  نشان دهنده عزم دولت در اصلاح مشکلات اساسی است که طی سال‌های اخیر با سیاست‌هایی چون فیلترینگ و حذف به جامعه تحمیل شده است. به نظر می‌رسد موضوعی چون فیلترینگ اساسا یک بحث اجتماعی و فرهنگی است و لذا محل بحث آن نه در دستگاه قضایی که در یک نهاد همه جانبه نگر فرهنگی مثل شورای عالی فضای مجازی است. این شورا می‌تواند سیاست‌گذاری‌های فیلترینگ و روش‌های موجود را اصلاح کرده و موضوع را از یک بحث احساسی به یک بحث علمی و اجتماعی و تکنولوژی تبدیل کند. کارگروه تعیین مصادیق فعلی نه در برگیرنده همه بخش‌های ذینفع در بحث مجازی است و نه فرصت و امکانات پژوهش و کار فرهنگی در این زمینه را دارد. موضوعی چون فیلترینگ وی‌چت به همگان نشان داد که این کارگروه نه فقط برای طرفداران روز افزون تکنولوژٓی بلکه برای اقشار متدین و دلسوز جامعه هم پاسخی ندارد.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

‫138 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 슬롯에 대한 설명 정말 감사합니다! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 내용을 찾아보세요. 함께 발전하며 더 많은 지식을 얻어가요!
    프라그마틱 슬롯 무료 체험

    프라그마틱과 관련된 이 글 정말 잘 읽었어요! 더불어 저도 제 사이트에서 프라그마틱에 대한 새로운 정보를 공유 중이에요. 함께 나누면 더 좋을 것 같아요!

    https://www.12315lu.cn/
    https://www.12315hv.cn/
    https://www.12315ds.cn/

  2. 프라그마틱 슬롯에 대한 내용이 정말 도움이 되었어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 찾아보실 수 있어요. 함께 지식을 공유해보세요!
    프라그마틷

    프라그마틱에 대한 글 읽는 것이 흥미로웠어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 제공하고 있어요. 함께 발전하며 지식을 나눠봐요!

    https://www.12315yc.cn/
    https://www.12315amd.cn/
    https://e-trajet.net/hot/

  3. 프라그마틱 슬롯에 대한 글 정말 잘 읽었어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 얻을 수 있어요. 함께 교류하며 더 많은 지식을 얻어보세요!
    프라그마틱 게임

    프라그마틱과 관련된 내용 감사합니다! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱에 대한 정보를 찾아보실 수 있어요. 서로 이야기 공유하며 더 많은 지식을 얻어가요!

    https://www.iaz681.com
    https://huahaiju.com/link/
    https://accountantslink.net/link/

  4. 프라그마틱 게임은 iGaming 업계에서 혁신적이고 표준화된 모바일 중심의 콘텐츠를 제공하는 선도적인 제공 업체입니다. 고객에게 뛰어난 경험을 제공하기 위해 슬롯, 라이브 카지노, 빙고 등 다양한 제품을 통합합니다.
    PG 소프트

    프라그마틱 슬롯에 대한 정보가 정말 도움이 되었어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 내용을 찾아보세요. 함께 이야기 나누면서 더 많은 지식을 얻어가요!

    https://njshidoo.com/hot/
    https://cgsgold.com/hot/
    https://www.b4closing.com

  5. iGaming 분야에서 선도적인 최신 프라그마틱 게임은 표준화된 콘텐츠를 제공하며 슬롯, 라이브 카지노, 빙고 등을 통해 뛰어난 엔터테인먼트를 선사합니다.
    프라그마틱 슬롯 무료 체험

    프라그마틱 관련 글 읽는 것이 즐거웠어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱에 대한 정보를 공유하고 있어요. 함께 교류하며 더 많은 지식을 얻어봐요!

    https://www.nutrapia.com
    https://www.vamiveta.com/
    https://www.site-rapido.com

  6. 프라그마틱의 게임은 항상 다양한 테마로 놀라워요. 이 사이트에서 더 자세한 정보를 찾아보세요!
    프라그마틱 슬롯 사이트

    프라그마틱 슬롯에 대한 정보가 정말 유용했어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 새로운 내용을 찾아보세요. 함께 지식을 나누면 좋겠어요!

    https://habermahmutlar.com/hot/
    https://www.vamiveta.com/
    https://hyunmee.net/hot/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا