تکنولوژی

سیاست جدید فیس‌بوک در چینش تایم لاین کاربران

فیس بوک در حال تغییر الگوریتم­های نمایش نیوز فید یا تایم لاین کاربران است به­شکلی که مطالب مطبوعات و خبرگزاری­ها جلوتر از محتوایی­که از نظر این الگوريتم­ کم اهمیت­تر هستند، به­نمایش درآیند.

شاید در چند ماه اخیر به­چشمتان آمده باشد که فیس بوک، تمامی پست­های دوستانتان را به شما نشان نمی­دهد بلکه هرآنچه را که خودش مهم تشخیص داه است را در نیوز فید در اختیارتان می­گذارد. میزان اهمیت پست­ها براساس شعار جدید فیس بوک: «بهترین محتوا از بهترین شخص را در بهترین زمان نمایش دهید» تخمین زده می­شود. این تغییر در این هفته بیشتر زیر بار قرار خواهد گرفت. این سایت اعلام کرده است که از این پس مقالات خبری در فید شما اهمیت بیشتری خواهند داشت خصوصا اگر با تلفن همراه خود به این شبکه متصل می شويد.

برای گرفتن این تصمیم، فیس بوک به نتایج یک نظرسنجی که معتقد است، کاربران شبکه­های اجتماعی بیشتر مایلند تا می­خواهند مقالات خبری یا اخبار تیم ورزشی مورد علاقه خود را ببینند، اعتماد کرده است. دسترسی به اخبار از طریق فیس بوک، هم برای این شبکه اجتماعی و هم برای سایت های خبری بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که منبع خبری 30 درصد از امریکایی­ها، فیس بوک است و  از این 30 درصد، 78 درصد از ابتدا برای بازی، ارتباط با دوستان و.. به فیس بوک پیوسته اند. دسترسی به جمعیت بزرگی که مشخصا دنبال خبر نیستند برای سایت­های خبری همانند یک ثروت بادآورده است و به همین دلیل خبرگزاری­ها این بخش را توسعه داده­اند و انتشار خبر در سال اخیر در فیس بوک، 170 درصد رشد داشته است. 

 

پیشنهاد مقالات با موضوعات مرتبط

فیس بوک در اطلاعیه خود به انتشار اخبار باکیفیت اشاره می­کند. عبارت با کیفیت را در اینجا نباید با آنچه از نظر ژورنالیسیتی و ارزش خبری استنباط می­شود، اشتباه گرفت. با کیفیت در اینجا آن چیزی است طبق الگوریتم­های شبکه­های اجتماعی می­توان یک مطلب را قابل اعتماد دانست: آیا صحت دارد؟ از منبع قابل اعتماد است؟ آیا به دفعات به اشتراک گذاشته شده است؟ آیا به تیم بررسی گزارش شده است یا از نیوز فید کاربران زیادی مخفی شده است؟ اگر مقالات این تست را رد کنند، شانس بیشتری برای نمایش در نیوز فید شما دارند البته اگر مشترک صفحه ی فیس بوک آن سایت خبری باشید یا اینکه دوستانتان آن را لایک کرده باشند.

فیس بوک پا را از این فراتر خواهد گذاشت و در صورتی­که مقاله ی خبری را کلیک کرده اید، محتوای دیگری را پیشنهاد خواهد داد. مثلا اگر یکی از کاربران روی یک محتوا از «فیگارو» کلیک کند، پنجره ای باز می شود و سه مقاله با همان زمینه از فیگارو یا سایت خبری رقیب مانند بی بی سی پیشنهاد می­شود. این هم ترفند دیگری­ست برای چند برابر کردن تعداد بازدید از سایت­های خبری.

به نظر می­رسد که این تدابیر برای پاسخ به خواسته ی مارک زوکربرگ که در ابتدای سال جاری اعلام کرد که می­خواهد فیس بوک، بهترین ژورنال اختصاصی باشد، کافیست. راه دیگر مقابله با رشد تاثیرگذاری توییتر نیز تبدیل فیس بوک به رفرنس خبری کاربرانی­ست که می خواهد همیشه در جریان داغ­ترین اخبار باشند. باید دید و تعریف کرد از ریسک عکس­​العمل کاربرانی که به جای تصاویر تعطیلات عموزاده ی خود روی نیوزفیدشان، آخرین تحولات جهان را دریافت می­کنند!

 

 

منبع : فیگارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا