تکنولوژی

تبلت‌های ارزان قیمت اوج می‌گیرند

 شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انواع تبلت مانند Apple، Amazon و Google که سهم قابل توجهی از این بازار پر رونق دارند، یک راز بزرگ هم دارند: تبلت‌های حرفه‌ای قطعات گران‌قیمتی دارند، اما انواع کاربردی و با کیفیت آنها به سرعت در حال ارزان‌تر شدن هستند. 

با این حال اما این موضوع را از هیچ‌کدام از تلت‌های جدید این شرکت‌ها که به تازگی معرفی شده‌اند نمی‌توانیم متوجه بشویم، چون این تبلت‌های جدید همه با قیمتی بالاتر از 200 دلار به بازار عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال iPad Mini 2 با صفحه نمایش رتینا قیمت 399 دلاری دارد. «فیل شیلر» معاون بخش بازاریابی محصولات شرکت Apple می‌گوید: شرکت ما به تولید محصولاتی با قیمت کمتر از 200 دلار علاقه‌ای ندارد. ما فکر می‌کنیم دو بازار تبلت وجود دارد؛ بازار انواع آی‌پد و بازار تمام تبلت‌های دیگر.
در واقع بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار انواع تبلت معتقدند که تولید هر محصول دیگری در این بازار کاملا سودآور خواهد بود درست به همین دلیل هم هست که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کامپیوترهای شخصی مانند Lenovo و Asustek به‌تدریج برای تولید تبلت‌های ارزان‌قیمت جهت عرضه در فصل تعطیلات پیش رو آماده می‌شوند. این شرکت‌ها تصمیم دارند تبلت‌های جدید خود را با قیمتی کمتر از 149 دلار به بازار عرضه کنند تا به این ترتیب وارد بازار تبلت‌های ارزان قیمت بشوند. «تام مینلی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه آمار جالبی ارائه می‌دهد: «جدیدترین تحقیقات و آمارها در این زمینه نشان می‌دهد که بازار تبلت‌های ارزان قیمت تا سال آینده میلادی سهم 35 درصدی از بازار تبلت‌های آمریکا را در اختیار خواهد داشت، در حالی که این سهم در سال 2011 برابر 25 درصد بوده است. این موضوع در بازار پیشرفته و توسعه یافته‌ای مانند آمریکا نشان می‌دهد که کاربران و خریداران انواع تبلت به خرید تبلت‌های کاربردی و نه چندان گران قیمت تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.»
 
 
از طرفی «استفان بیکر» تحلیلگر موسسه آماری و تحقیقاتیNPD Group می‌گوید: «تحقیقات اخیر ما نشان می‌دهد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای
Wal-Mart و Target که به خاطر عرضه محصولات با تخفیف در آمریکا شناخته می‌شود، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا تبلت‌های ارزان قیمت و کمتر از 149 دلاری را با تخفیف عرضه کرده و با قیمتی برابر 50 دلار یا حتی کمتر ارائه کنند تا بتوانند خریداران جمعه سیاه (روز جمعه بعد از عید شکرگزاری هر سال که آغاز فصل خرید کریسمس است) را برای خرید آنها تشویق و ترغیب کنند.» این در حالی است که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند.
در واقع روند کاهش قیمت قطعات اولیه باعث شده است که قیمت انواع تبلت کاهش نسبی را تجربه کند و در نهایت بازار این محصولات رونق بیشتری بگیرد. شرکت‌های چینی تولیدکننده قطعات نیمه رسانا مانند Rockchip حالا تراشه‌های خود را با قیمت پنج دلار به فروش می‌رسانند که این قیمت تنها یک چهارم قیمتی است که شرکت‌های رقیب آمریکایی برای تراشه‌های خود مطالبه می‌کنند. از طرف دیگر صفحه‌های نمایش که تا دو سال پیش با قیمتی بیش از 100 دلار به فروش می‌رسیدند، امروز با قیمتی بسیار ارزان‌تر و حتی در حدود 10 دلار عرضه می‌شوند. با این اوصاف است که کارشناسان بازار سخت‌افزار معتقدند مجموع قطعات مورد نیاز یک تبلت از حافظه گرفته تا بدنه بیرونی آن در حال حاضر با قیمت 60 دلار قابل خریداری است، در حالی که قیمت مجموع این قطعات سخت افزاری در سال 2011 به 175 دلار می‌رسید.
حالا تبلت‌های 79 دلاری شرکت‌های تولیدکننده آسیایی مانند Kobii، Ematic و Le Pan بیش از یک سال است که در بازار به فروش می‌رسند، اما میزان فروش آنها هنوز کم است. کارشناسان بازار معتقدند که این موضوع به دلیل آن است که اغلب مردم ترجیح می‌دهند برندی را بخرند که می‌شناسند. «جف مردیت» معاون بخش بازاریابی شرکت Lenovo در این مورد می‌گوید: «شرکت ما تا کریسمس امسال یک تبلت 7 اینچی با قیمتی کمتر از 100 دلار به بازار عرضه خواهد کرد.» جالب است بدانید که «استفان دوکر» مدیر عامل شرکت eMachines که در دهه 1990 ارائه دهنده کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت بود در این مورد معتقد است که: «بازار این تبلت‌های ارزان قیمت از تحریف و تغییر واقعیت‌های ارائه شده توسط Apple به وجود می‌آید.» حالا شرکت جدید دوکر با نام Ooio هم قرار است در ماه ژانویه آینده یک تبلت 7 اینچی مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی 4G را با قیمت 139 دلار به بازار عرضه کند که حدود 100 دلار ارزان‌تر از اغلب مدل‌های مبتنی بر 4G است.
روند کاهش قیمت قطعات سخت افزاری اولیه که با سرعت هم جلو می‌رود، بازار تبلت‌ها را بیش از پیش تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. به این ترتیب است که شرکت‌های مختلفی در ماه‌های اخیر اقدام به تولید و عرضه تبلت‌های ارزان قیمت کرده‌اند تا سهم بیشتری از این بازار به دست بیاورند. 
ارزان‌ترین تبلت دنیا
شرکت بریتانیایی تسکو با ارائه ارزان قیمت‌ترن تبلت دنیا وارد جنگ شرکت‌های معروف تکنولوژی در فروش تبلت شد. تبلت هفت اینچی با نام «Hudl» قیمتی برابر 119 پوند دارد، اما اگر با طرح ارائه شده توسط شرکت تسکو خریداری شود قیمت آن به 60 پوند می‌رسد.
این تبلت می تواند رقابت تنگاتنگی با آمازون، گوگل و اپل راه بیندازد. تسکو اعلام کرده است که عرضه این تبلت با هدف کاهش کیفیت و در نتیجه کاهش قیمت نبوده است، این تبلت می‌تواند با رقبایی که قیمت‌های بالاتری دارند رقابت داشته باشد.
 
هادل دارای حافظه داخلی 16 گیگابایتی چون آی‌پد مینی و گوگل نکسوس 7 است و از طریق آن می‌توان به اینترنت، موسیقی، فیلم و برخی خدمات تلویزیونی برحسب تقاضا دسترسی داشت. از آنجا که شرکت تسکو در اصل یک شرکت خواربار فروشی جهانی است، این تبلت دارای یک دکمه به نام تسکو لانچ است که کاربر از طریق آن می‌تواند به فروشگاه خواربار فروشی تسکو دسترسی مستقیم داشته باشد و به صورت آنلاین از فروشگاه‌هاي زنجیره‌ای این شرکت خرید کند.
مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند که هادل خانواده‌هایی را هدف گرفته که توانایی خرید تبلت‌هایی با قیمت‌های بالا ندارند و از تکنولوژی‌های روز و عقب ماندن از آن وحشت دارند. این تبلت دارای دوربین‌های پشت و جلو 3 و 2 مگاپیکسلی است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق بنامه‌های ارتباطی با یکدیگر در تماس باشند. «فیل کلارک» مدیر اجرایی تسکو در مراسم رونمایی این تبلت که هفته پیش در لندن برگزار شده بود گفت: ما فکر می‌کنیم اکنون زمان مناسبی است که تسکو به گسترش استفاده از تبلت میان تمام اقشار جامعه کمک کند. از سه سال پیش با عرضه آی‌پد توسط شرکت اپل، تبلت‌ها به محبوبیت بسیاری دست یافتند. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تبلت‌ها تا پایان سال‌جاری از نظر فروش بر کامپیوترهای سنتی غلبه خواهند کرد.
برخی از تحلیلگران این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا ارائه گزینه‌هاي ارزان‌تر می‌تواند محبوبیت آی‌پد را به خطر بیندازد ی خیر؟ از سوی دیگر برخی از مشتریان اعتقاد دارند که به طور قطع گران‌تر بودن آی‌پد نسبت به سایر مدل‌ها نشان از کیفیت آن دارد. درحال حاضر قیمت هادل از کیندل فایر آمازون بیشتر است، کیندل فایر آمازون قیمت 99 پوندی دارد اما حافظه آن کمتر و پردازنده آن کند‌تر بوده و دوربین ندارد.

منبع : دنیای‌اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا