تکنولوژی

بررسی iPhone 5s

آیفون ۵ اس جدیدترین موبایل اپل است که پرسرعت‌ترین و بهترین آیفون ساخته شده تا کنون نیز هست. با وجود آنکه این آیفون ضعف‌هایی نیز دارد اما واقعا بهبودهای آن، این دستگاه را در ردیف بهترین موبایل‌های حال حاضر جهان قرار داده است. هر چند در هنگام ورود این محصول آی تی ایران اخبار مربوط به آن را به طور گسترده پوشش داد اما حالا اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به بهترین گوشی حال حاضر اپل بیندازیم. 

 
مزیت‌ها : بهترین تغیری که می‌توان به 5S اطلاق کرد دوربین آن است. دوربین این موبایل هر چند از ۸ مگاپیکسل فراتر نرفته اما سرعت آن بسیار افزایش یافته است. تکنولوژی پرسروصدای اثرانگشت هم واقعا کاربرد خود را در هنگام ورود به گوشی و یا خریدن برنامه‌ها ( و بی نیازی از وارد کردن چندباره رمزعبور) نشان می‌دهد. iOS7 را هم باید جزو مزیت‌های این گوشی به حساب آ‌ورد. یک لباس مناسب برای یک گوشی پرسرعت. امکان ارسال فایل به یک دستگاه iOS دیگر با استفاده از AirDrop هم مزیت کاربردی دیگری است. 
ضعف‌ها : واقعا حیف است گوشی به این قدرتمندی صفحه نمایشی ۴ اینچی داشته باشد آن‌هم در حالی که رقبا تقریبا تمام اندازه‌های اطراف ۵ اینچ را تصاحب کرده‌اند. به جز این پردازنده ۶۴ بیتی را هم باید – فعلا –  جز ضعف‌های این گوشی به حساب آورد (‌چیزی که فعلا قابل استفاده نیست، مزیت هم نیست) . و البته باتری آن با توجه افزایش قدرت پردازنده ضعیف به نظر می‌رسد.
 
 
آیفون ۵ اس یک گوشی پرقابلیت است. اما نسبت به گوشی قبلی یعنی آیفون ۵ پرش چندان بزرگی به حساب نمی‌آید. سال گذشته که اپل آیفون ۵ را معرفی کرد این گوشی یکی از بهترین‌ گوشی‌هایی بود که تا به حال معرفی شده بود. تقریبا همه آرزوهای ما در داشتن یک گوشی زیبا و سریع در آن محقق شده بود. امسال اما اپل دو گوشی آیفون ۵ اس و آیفون ۵ سی را با هم معرفی کرد. دو آیفون در یک روز! . ما فعلا از آیفون ۵ سی حرف نمی زنیم که فکر هم میکنیم اپل هم چندان علاقه‌ای به این‌کار ندارد. بعد از اعلام فروش آیفون‌ها و به خصوص بعد از آنکه مشخص شد آیفون ۵ سی یک آیفون پلاستیکی است و میزان فروش آن نیز بسیار کم است باید گفت اپل همان یک آيفون را امسال معرفی کرده است. 
آیفون ۵ اس مجهز به یک پردازنده ثبت حرکت M7 و همچنین پردازنده سریع A7 است. این گوشی نخستین گوشی ۶۴ بیتی است که امکان پردازش بالا به خصوص در هنگام اجرای بازی‌هایی که نیاز به گرافیک بالا دارند را فراهم می‌کند. با این حال به عنوان یک کاربر عادی شما بعید است فرق چندانی بین یک گوشی ۶۴ بیتی با یک گوشی عادی قایل شوید به خصوص برای ما که آن را با یک آیفون ۵ مقایسه کردیم. 
 
طراحی: آیفون ۵ + رنگ طلایی ( یا ذغالی) 
از نظر قیافه آیفون ۵ اس تقریبا هیچ تغییری نکرده جز آنکه در دو رنگ جدید ( طلایی و ذغالی) و یک رنگ قبلی ( سفید) عرضه شده است. در مورد رنگ ( به خصوص حالا که در ایران می‌بینیم یک تفاوت رنگ چیزی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومن تفاوت قیمت دارد! ) باید گفت رنگ Gold یا طلایی آنچنان که تصور اولیه در ذهن ایجاد میکند خیلی پررنگ نیست. در واقع رنگ طلایی آیفون ۵ اس خیلی کم رمق‌ است به همین دلیل به رنگ شامپاینی یا بژ کم رنگ می‌نامند. 
 
 
آیفون ۵ که سال گذشته عرضه شدواقعا طراحی بی نظیری داشت. شاهکاری از جاناتان آیو که هم سبکی هم نوع دیزاین آن و نوع استفاده فلز و شیشه در آن واقعا خیره کننده بود. اما به هر حال بعد از یک سال آدم انتظار دارد یک چیز جدید ببیند ( مثلا فرض کنید چیزی شبیه دیزاین iPad Air ‌) که ما حدس می‌زنیم احتمالا روح دیزاین آیفون ۶ را در آن باید یافت. سال گذشته وقتی اپل صفحه نمایش آیفون ۵ را به ۶ اینچ افزایش داد بسیاری آن را مسخره کردند و احتمالا یادتان هست چه کاریکاتورهایی که برایش نکشیدند اما واقعیت این است که بسیاری از این آیفون ۴ اینچی لذت بردند و همین حالا هم بزرگترین نقطه ضعف آیفون ۴ اس صفحه نمایش کوچک آن است. 
 
حافظه 
اپل در این چند سال بعد از استیو جابز نشان داده بیشتر استراتژی Evolution  ( تحول) را دنبال می‌کند تا Revolution ( انقلاب) هر چند این شرکت اساس موفقیت خود را بر عرضه محصولات انقلابی می‌داند. با این حال می‌توان مواردی هم یافت که اپل در هنگام به روز کردن یک محصول حتی تحولی هم ایجاد نمی‌کند. مثلا در مورد حافظه ، آیفون ۵ اس همچنان فقط در سه نسخه ۱۶ ، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود و برخلاف بعضی موبایل‌های رقیب یا حتی دستگاهای خودش ( آی‌پد ۴ ، مینی رتینا و Air) نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ندارد. این به خصوص از آنجا حرص درآور است که این گوشی امکان استفاده از کارت حافظه خارجی را هم نمی‌دهد. 
 
اثر انگشت 
پیش از عرضه گوشی بسیاری به اشتباه تصور می‌کردند سنسور اثر انگشت( “Touch ID”)  باید روی صفحه نمایش باشد. برخی خبرها و شایعات بعدی حاکی از آن بود که سنسور در کنار دگمه Home قرار دارد و بالاخره بعدا مشخص شد که این سنسور درست زیر دگمه Home قرار دارد. بهترین جای ممکن. حالا این دگمه عملا یک دگمه با عملکرد چندگانه است. اگر بپرسید تا چه حد اثر انگشت می‌تواند امکان کاربردی باشد من به شما می‌گویم که خیلی. تقریبا برای هر بار ورود به تلفن دیگر نیازی به تایپ چهارشماره یا کشیدن یک خط خاص ندارید. چیزی که واقعا روی اعصاب است. اپل از این امکان یک جای دیگر هم خوب بهره گرفته و آن هنگام خرید یک اپلیکشین جدید از اپ‌استور است که دیگر نیازی به تایپ پسورد اپ‌استور نیست. با این حال هنوز خیلی کاربردهای دیگری هست که احتمالا بتوان با این تکنولوژی انجام داد. اما مشکل آن است که اپل فعلا فقط به برنامه‌ّهای اپل اجازه دسترسی به این سنسور را داده و این به این معنی است که برنامه‌نویسان نمی‌توانند از این سنسور برای برنامه‌های خود استفاده کنند. 
 
 
پیش از اینکه از گوشی استفاده کنید می‌توانید انگشت خود را اسکن کنید. اگر نگرانید که در صورت قطع یک انگشت دسترسی شما به آیفون قطع می‌شود در اشتباهید چون می‌توانید ( و باید ) چندین انگشت خود را اسکن کنید تا در هر وضعیتی به سرعت بتوانید وارد گوشی شوید. البته همچنان می‌توانید با کد چهاررقمی هم وارد شوید. فرآیند شناخت و ثبت اثرانگشت برای نخستین بار کمی زمان بر است صرفا برای اینکه اثرانگشت به خوبی و از همه زوایا ثبت شود اما در دفعات بعدی سرعت اسکن اثر انگشت واقعا بالاست و گوشی به راحتی باز می‌شود. البته بعضی‌ها آن را با انگشت پا هم تست کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند! 
در مورد تکنولوژی اثرانگشت فراوان نوشته‌اند. آیفون ۵ اس اولین گوشی نیست که مجهز به این تکنولوژی است اما بهترین آنهاست. به همین دلیل احتمالا در آینده از این تکنولوژی به خصوص در خریدهای اینترنتی بیشتر خواهیم شنید. 
البته تصور نکنید نیازی به یادماندن شماره رمز ورود چهاررقمی ندارید. در صورت Restart کردن گوشی اثر انگشت کار نمیکند و باید یک بار شماره چهاررقمی را وارد کنید. اگر ۴۸ ساعت مداوم هم از گوشی خود استفاده نکنید باید شماره چهاررقمی را وارد کنید. این کار یک تمهید امنیتی است که اگر احیانا اثر انگشت شما دزدیده شد.
 
 
همچنین اگر بیش از سه بار اثر انگشت اشتباهی وارد کنید باید شماره چهاررقمی را وارد کنید. 
اگر بتوانیم تکنولوژی اثر انگشت را به برنامه‌ها و اپلکشین‌های دیگر وارد کنیم احتمالا رویای ما برای جایگزینی پسورد با یک اثر انسانی تحقق پیدا می‌کند. 
 
دوربین در iPhone 5S
در مورد دوربین  این گوشی که به نظر ما یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بین موبایل‌های جهان است ما در آی تی ایران به زودی جداگانه گزارش مفصلی درباره دوربین آیفون ۵ اس  خواهیم نوشت اما در همین جا هم باید به مزایای آن اشاره کنیم. آیفون ۵ اس بر اساس آنچه اپل گفته یک دوربین بهبود یافته ( نسبت به آیفون ۵) دارد.
 
در دوربین آیفون ۵ اس با استفاده از امکان Burst-Mode می‌توان تا ۷ فریم در ثانیه عکاسی کرد. 
 
هر چند گوشی که زمانی سرآمد مگاپیکسل محسوب می‌شد با ادامه مسیر ۸ مگاپیکسلی آیفون ۵ تا اندازه‌ای همگان را متعجب کرد ( ان هم در دوره زمانی که لومیا ۱۰۲۰ را با ۴۱ مگاپیکسل داریم) اما اپل گفته است به جای اینکه شاخص مگاپیکسل این گوشی را بالاببرد ( با کوچک کردن ظرفیت پیکسل‌ها ) ، اندازه سنسور را تا ۱۵ درصد افزایش داده و در عین حال میزان اندازه هر پیکسل را نیز افزایش داده ( ۱.۵ میکرون). همچنین دیافراگم این دوربین تا ۲.۲ باز می‌شود که به خصوص برای عکاسی در نور کم ( چیزی که واقعا در آیفون ۵ یک ضعف به شمار می‌آمد) به کار می‌آید.
اما یک نکته فوق‌العاده جذاب در آیفون ۵ اس امکان Burst-Mode ( عکسبرداری پشت سر هم است) . این فیچر را الان روی گوشی‌های کمی می‌توان یافت و به جرات می‌توانم بگویم فوق‌العاده است. کافی است انگشتتان را روی دگمه شاتر نگه دارید و بعد با عکسبرداری ۷ فریم بر ثانیه در یک لحظه انبوهی از عکس را خواهید داشت. 
این به خصوص برای عکسبرداری ورزشی یا حتی خبری به خوبی جواب می‌دهد. 
ما تفاوت عکاسی با آیفون ۵ و ۵ اس را کاملا حس کردیم.  سرعت مهمترین تفاوت است و شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوربین موبایل را آ‌ماده عکسبرداری می‌یابید. این به خصوص ناشی از وجود تکنولوژی (ISP) یا Image Signal Processor در پردازنده A7 است. این تکنولوژی به فوکوس اتوماتیک سریع‌تر ، عکسبرداری سریع‌تر و کاهش تاری تصویر انجام می‌شود. 
 
عکس گرفته شده با دوربین آیفون ۵ اس بدون ویرایش
 
اپل همچنین در LED flash این دوربین هم تغییرات وسیعی انجام داده است که هم در اندازه و هم در هوشمند‌سازی ” تم واقعی“ آن کاملا مشهود است. 
به جز این در تصویربرداری ۱۰۸۰ این دوربین همچون آیفون ۵ ثبات تصویر فوق‌العاده است. همچنین امکان 3X زوم هم به لطف iOS7 در این موبایل فراهم شده اما شاید مهمترین وجذاب‌ترین موضوع فیلمبرداری آن امکان تصویربرداری اسلوموشن است. 
 
 
اسلوموشن یکی از جذاب‌ترین امکانات آیفون ۵ اس است. وقتی اولین بار تصاویر اسلوموشن این موبایل را می‌بینید از کیفیت تصویر و استحکام تصاویر آهسته آن به وجد می‌آیید. تصاویر آهسته با فرمت 720p و با ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند و تنها مشکلی که دارند این است که به سادگی روی کامپیوتر منتقل نمی‌شوند و باید برای انتقال آن تمهیداتی را انجام داد. 
 
پردازنده A7
ایفون ۵ با پردازنده A6 دوبرابر سریع‌تر از آیفون ۴ اس بود و حالا آیفون ۵ اس با A7 دوبرابر سریع‌تر از آیفون ۵ است. 
میزان بالا آمدن آیفون ۵ اس ۲۶.۳ ثانیه است و این زمان برای آیفون ۵ سی ۳۱.۷ ثانیه است. بر اساس تست‌ها آیفون ۵ اس در بنچ‌مارک‌های مختلف از گلکسی اس ۴ و HTC One سریع‌تر است. 
پردازنده این گوشی ۶۴ بیتی است و حالا گوشی موبایل را به تجربه کار با یک کامپیوتر بسیار نزدیک کرده‌است.  این پردازنده در کارکردهای مختلف آیفون تاثیر چندانی ندارد یا حداقل ما مشاهده نکردیم و صرفا آن را در دوربین ( عکسبرداری پشت سرهم و یا تصویربرداری اسلوموشن ) دیده‌ایم. 
 
پردازنده M7 ، آینده حرکت ( شاید هم ساعت هوشمند) 
این پردازنده‌ای است که سنسورهای حرکتی آیفون از آن استفاده می‌کنند و احتمالا در تکنولوژی‌های پوشیدنی که اپل در آینده معرفی می‌کند ( مثل ساعت هوشمند) کاربردهای آن را خواهیم دید. این پردازنده همچنین احتمالا مسیر جدیدی را به سمت نسل جدید برنامه‌های پزشکی ( مثل ضربان قلب و … ) باز می‌کند. این پردازنده همچنین به مدیریت انرژی نیز بسیار کمک می‌کند که باعث می‌شود موبایل برای هر پردازش کوچکی به سراغ پردازنده پرخرج A7 نرود. 
 
 
این پردازنده همچنین دقت سنسورهای حرکتی آیفون را نیز بسیار افزایش داده است چیزی که احتمالا به بهبود اطلاعات به دست آمده از اپلکشین‌های ورزشی منجر می‌شود. بر این اساس شاید آیفون ۵ اس را بتوان بهترین گوشی موبایل برای تکنولوژی‌های ورزشی دانست. در طی دو هفته اخیر بسیاری از اپلکشین‌های ورزشی برنامه‌های خود را برای انطباق با پردازنده این گوشی به روز کرده‌اند و دقت اطلاعات آن‌ها بسیار افزایش یافته است. 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا