تکنولوژی

کشتی ونوس جابز آزاد شد

 

کشتی ونوس جابز که به دلیل بدهی اجازه تردد نداشت، پس از حل مشکل، مجوز جابجایی گرفت و بندر جنوا را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.
 ونوس کشتیِ لوکسِ تفریحی استیو جابز – پایه‌گذار شرکت اپل – سه ماه در بندر قدیمی جنوا پهلو گرفت و در این مدت توجه بسیاری را به ظاهر متفاوت خود جلب کرد.
این کشتی که قطره‌ای از دریای ثروت به جا مانده از استیو جابز است، هیچ گاه به او سواری نداد زیرا یک سال پس از مرگ جابز ساخت آن پایان یافت و با حضور خانواده وی در اروپا رونمایی شد.
اما یک مشکل اساسی برای بهره‌برداری آن، سر راه همسر و سه فرزند جابز قرار داشت؛ بدهی مانع حرکت ونوس در آب‌ها بود.
ساخت ونوس با دخالت مستقیم شخص استیو جابز از سال 2007 در هلند آغاز شد اما تنها ساخت بدنه آن در این کارخانه صورت گرفت.
یک کشتی تفریحی لوکس برای تکمیل شدن نیازمند یک طراحی داخلی لوکس بود کاری که انجام آن از سوی استیو جابز بر عهده فیلیپ استارک فرانسوی به عنوان یکی از بزرگترین طراحان دنیا گذاشته شد.
برای شروع کار، هیچ قرار داد رسمی بین جابز و استارک منعقد نشد و تنها به قرارهای دوستانه بسنده کردند و این آغاز یک مشکل برای خانواده جابز بود هرچند شاید استیو نمی دانست سرطان پیش از پایان کار جان او را می گیرد.
فیلیپ استارک، طراحی ونوس را در کارخانه لوکسوری از زیرمجموعه‌های شرکت جورج تاون آمریکا که کار طراحی داخلی کشتی‌ها را برعهده دارد، آغاز کرد و تا پایان کار و حتی پس از مرگ استیو جابز بر سر کار ماند.
تا زمانی که جابز زنده بود شش میلیون یورو از دستمزد فیلیپ استارک پرداخت شد اما پس از مرگ وی به دلیل نبود سند و قراردادی معتبر گرفتن سه میلیون یوروی باقیمانده مشکل ساز شد.
استارک مجبور به شکایت از خانواده جابز شد و با ارائه مدارکی موفق به توقیف ونوس و مانع از جابجایی آن به آمریکا شد.
چند ماه زمان برد تا وارثان جابز مجاب به پرداخت مابقی دستمزد استارک شدند و ونوس آزاد شد.
ونوس پس از رفع توقیف از هلند به بندر قدیمی جنوا در ایتالیا انتقال یافت.
در این مدت ظاهر متفاوت آن توجه هر فرد حاضر در بندر را به خود جلب می کرد اما هیچ گاه کسی از درون آن اطلاعاتی نداشت زیرا به جز چند عکس محدود در روز رونمایی، هیچ اطلاعات دیگری در این باره اعلام نشده است.
در کنار ظاهری متفاوت، این کشتی مشخصات فنی و سخت افزاری منحصر به فردی نیز دارد.
در این باره مهدی نوری – دانشجوی دکترای طراحی کشتی‌های تفریحی در جنوا –گفت: ظاهر این کشتی شبیه به همه محصولات اپل، ساده و پر از خطوط نرم است.
 
 
وی افزود: طبق آنچه از سازندگان این کشتی نقل می‌شود، ونوس روی آب مثل یک گل می‌شکفد. از دو طرف باز می‌شود و دو قایق تفریحی از آن خارج می‌شوند؛ البته این فقط شنیده‌هاست.
نوری به رادارهای محصول شرکت اپل که در این کشتی نصب شده است اشاره و اظهار کرد: در این کشتی سیستم راداری بطور کامل ساخت شرکت اپل زیر نظر خود استیو جابز است. وجود سیستم‌های mac و مکان یاب ماهواره‌ای اپل نیز به خاص بودن آن کمک می‌کند. البته محصولات راداری اپل در برخی کشتی‌های تفریحی دیگر نیز هست اما نه از نوع ونوس.
وی گفت: این کشتی با ظرفیت 30 مهمان به جز خدمه با موادی مثل کروم همچون دیگر محصولات اپل، ساخته شده است و قدری از کشتی‌های مشابه سبک‌تر است و بنابراین با سرعت 23 گره دریایی معادل نزدیک به 43 کیلومتر در ساعت در آب‌ها حرکت می‌کند.
به گفته این کارشناس هزینه ساخت ونوس 70 متری که به صورت دوبلکس یا تریبلکس است 100 میلیون یورو تخمین زده می‌شود اما هیچکس اطلاع دقیقی در این باره ندارد.
نوری با بیان اینکه 12 خدمه و کاپیتان در این کشتی فعالیت می‌کنند، به دستمزد بالای آن اشاره کرد و ادامه داد: حتی زمانی که این کشتی در بندر پهلو گرفته و حرکت نمی‌کند حقوق تمام کارکنان آن بطور کامل پرداخت می‌شود؛ کاپیتان کشتی ماهانه بیش از 12 هزار یورو می‌گیرد و خدمه دستمزدی حداقل 3000 یورویی دریافت می‌کنند.
 
 
کشتی‌های تفریحی لوکس با یک تقویم حرکتی مشخص و محدود تنها برای استفاده در 60 تا 70 روز در سال ساخته می‌شوند و دیگر روزها در بنادر باقی می‌مانند. زیرا هزینه تعمیرات و سوخت آنها به شدت زیاد است البته خانواده جابز در این باره مشکلی ندارند زیرا سرگرم استفاده از بخش‌های دیگر ثروت جابز هستند و این فرصتی فراهم می‌کند تا دوستداران جابز و اپل بتوانند در بنادر مختلف از این یادگار پایه گذار اپل و یا با آن، عکس یادگاری بگیرند.
ونوس چند رو پیش بندر جنوا را به مقصدی نامعلوم که احتمال می رود آمریکا باشد، ترک کرد تا شاید بطور جدی نرم افزار و سخت افزارهای خاص خود را امتحان کند.

منبع : ايسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا