تکنولوژی

iPhone 5S در برابر Galaxy s4

 

در بخش یک دوئل ما سعی می‌کنیم محصولاتی که قابلیت رقابت برابر با هم دارند را در کنار یکدیگر بررسی کنیم. در اولین تازه ترین محصولات اپل و سامسونگ را روبه روی هم قرار داده‌ایم. دو گوشی آیفون 5 اس و گلکسی اس ۴ بهترین محصولات شرکت‌های سازنده‌شان هستند حتی به رغم این که ۶ ماه از عرضه گلکسی اس ۴ می‌گذرد می‌توان آنها را در یک دوئل مقابل هم قرار داد. 

بخوانید: اپل و آیفون‌های جدیدش

پشتیبانی از نسل چهارم

هر دو گوشی از نسل چهارم تلفن همراه LTE پشتیبانی می‌کنند

سیم کارت

آیفون همچون مدل‌های قبلی خود از سیم کارت نانو در این گوشی پشتیبانی می‌کند اما گلکسی اس ۴ از میکروسیم کارت پشتیبانی می‌کند.

وزن

وزن آیفون ۱۱۲ گرم است اما وزن گلکسی اس ۴ کمی بیشتر یعنی ۱۳۰ گرم است.

صفحه نمایش

دو تکنولوژی متفاوت در دو صفحه نمایش. در آیفون ۵ اس همچون آیفون‌های پیشین از صفحه نمایش IPS رتینا استفاده شده که فوق‌العاده است و در گلکسی اس ۴ نیز از Super AMOLED بهره گرفته شده است. از نظر تعداد پیکسل‌ها اما سامسونگ با ۴۴۴ پیکسل در اینچ بیشتر از آیفون است که صفحه نمایش ۳۲۶ پیکسل بر اینچی دارد. هر دو گوشی از Corning Gorilla Glass برای محافظت صفحه نمایش استفاده می‌کنند. جالب آنکه بر خلاف نام‌شان آیفون ۵ اندازه صفحه نمایشش ۴ اینچ است و گلکسی اس ۴ با اندازه صفحه نمایش ۵ اینچ در بازار عرضه شده است.

حافظه

آیفون کارت حافظه را پشتیبانی نمی‌کند و در سه مدل ۱۶ ، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود در مقابل سامسونگ از میکرو SD ( تا ظرفیت ۶۴ گیگابایت) پشتیبانی می‌کند و در سه مدل ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود.

شبکه

هر دو گوشی شبکه‌های مرسوم موجود در جهان را از جمله شبکه پرسرعت LTE یا نسل چهارم را پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول الکترونیکی

سامسونگ از NFC پشتیبانی می‌کند و آیفون ۵ اس با بکارگیری فناوری TouchID اثر انگشت در کنارNFC برای اولین بارکاربرد پذیری امنی را ارایه کرده است.

بلوتوث

سامسونگ از بلوتوث نسخه ۴ استفاده می‌کند و EDR , LE را نیز پشتیبانی می‌کند. آیفون از بلوتوث نسخه ۴ پشتیبانی می‌کند اما واقعیت این است که آیفون از بلوتوث صرفا برای ارتباط بین دستگاه‌های اپل بهره می‌گیرد و با آن مثلا نمی‌توان فایلی از گوشی غیر آیفون گرفت و فرستاد.

دوربین

آیفون ۵ اس یک دوربین ۸ مگاپیکسلی ( ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل ) دارد که از نظر مگاپیکسل تقریبا همان آیفون ۵ است اما بهبودهایی را در اندازه سنسور آن شاهد هستیم. اپل گفته است که اندازه هر پیکسل را به ۱.۵ میکرون افزایش داده است که این میزان باعث ثبت عکسهای با کیفیت‌تر می‌شود. همچنین این گوشی از فیچرهایی چون پانوراما، تاچ فوکوس ، ژئو تگینگ ، تشخیص صورت، HDR پشتیبانی می‌کند.

در سامسونگ کلکسی اس ۴ یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی ( ۴۱۲۸ در ۳۰۹۶ پیکسل ) استفاده شده که از تکنولوژی عکسبرداری دوگانه ( هم دوربین جلو و هم دوربین پشتی) ، تاچ فوکوس، تشخیص چهره و لبخند، ثبات تصویر،‌ HDR پشتیبانی می‌کند.

ویدیو

هم آیفون و هم گلکسی اس ۴ از تصویربرداری ۱۰۸۰ با ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. در آیفون امکان تصویربرداری با ۱۲۰ فریم بر ثانیه با وضوح ۷۲۰ هم وجود دارد که برای ثبت حرکات اسلوموشن مناسب است سامسونگ البته تنظیمات مختلفی برای عکسبرداری دارد اما ا سلوموشن ندارد. همچنین قابلت فیس‌تایم را هم باید به آیفون ۵ اس افزود. اینکه با هر دستگاه اپلی دیگر در سراسر جهان بتوان با کیفیت خوب ارتباط تصویر برقرار کرد. این امکانی است که قطعا سامسونگ از آن بی بهره است. البته دوربین سامسونگ قابلیت ضبط همزمان دو دوربین پشتی و جلویی را با هم دارد که آیفون فاقد آن است.

دوربین دوم

در آیفون دوربین دوم ۱.۲ مگاپیکسل است و قابلت تصویربرداری ۷۲۰ با ۳۰ فریم در ثانیه را دارد. در سامسونگ دوربین دوم یا جلویی ۲ مگاپیکسلی است و قابلیت تصویربرداری ۱۰۸۰ با ۳۰ فریم در ثانیه را دارد که قطعا کیفیت بهتری نسبت به آیفون به دست می‌دهد.

سیستم عامل

سیستم عامل آیفون iOS 7 تازه ترین سیستم عامل محصولات همراه اپل است و سیستم عامل گلکسی اس ۴ لوبیای ژله‌ای ۴.۲.۲ است.

چیپ‌ست

اپل از چیپست Apple A7 با معماری ۶۴ بیتی و یک پردازنده M7 در این گوشی بهره گرفته و سامسونگ Exynos 5 Octa 5410 را روی این گوشی تعبیه کرده است. قطعا  چیپست اپل که اولین چیپست ۶۴ بیتی روی موبایل است، قدرتمندتر است.

CPU

در آیفون ۵ اس از یک سی پی یوی دو هسته ای ۱.۷ گیگاهرتزی استفاده شده است در سامسونگ گلکسی اس ۴ از دو پردازنده ۴ هسته‌ای ۱.۶ گیگاهرتزی ۱.۲ گیگاهرتزی کورتکس بهره گرفته شده است.

GPU

سامسونگ از PowerVRSGX 544MP3 بهره گرفته اما آیفون از آخرین فناوری شرکت imagination استفاده میکند که قدرتی در حد کنسولهای بازی را برای اولین بار روی موبایل ارایه داده است.

سنسور

 در آیفون چهار سنسور Accelerometer, gyro, proximity, compass استفاده شده اما در گلکسی اس ۴ به جز اینها از سنسورهای barometer, temperature, humidity, gesture هم بهره گرفته که برتری را از آن خود کرده است.

باتری

آیفون ۵ اس از یک باتری LI-Po ۱۵۷۰ میلی آمپری استفاده کرده که ۱۰ ساعت مکالمه روی شبکه نسل ۳ و تا ۴۰ ساعت پخش موسیقی ارایه می‌کند. اما گلکسی اس ۴ از یک باتری Li-Lon با ۲۶۰۰ میلی آمپر استفاده می‌کند که تا ۱۷ ساعت روی شبکه نسل ۳ مکالمه را پشتیبانی می‌کند و تا ۶۲ ساعت پخش موسیقی را.

قیمت

هر دو گوشی در رده قیمتی ۸۰۰ دلار (‌برای ظرفیت‌های ۱۶ گیگابایتی ) قرار دارند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا