تکنولوژی

سامسونگ: ما هم موبایل ۶۴ بیتی می‌سازیم

تنها دو روز پس از آنکه اپل از نصب پردازنده‌های ۶۴ بیتی روی گوشی iPhone 5S خبر داد، سامسونگ هم اعلام کرده که از این امکان روی گوشی‌های جدید خود بهره می‌گیرد.

این تغییر تکنولوژی در حالی در جهان تلفن همراه رخ می‌دهد که متخصصان می‌گویند بسیاری از برنامه‌های تحت موبایل به این زودی‌ها از مزایای انتقال از ۳۲ به ۶۴ بیت برخوردار نمی‌شوند.

بخوانید: آیفون‌های جدید  اپل

تعداد بیت‌ها در واقع نمایانگر میزان عملکرد پردازنده‌هاست. در معماری پردازنده‌های ۳۲ بیتی حجم حافظه اختصاص داده شده ۴.۳ میلیارد یا برابر با چهارگیگابایت است. در معماری پردازنده‌های ۶۴ گیگابیتی حجم حافظه اختصاص داده شده در تئوری به ۱۸ تریلیون و ۴۰۰ میلیون می‌رسد.

در صورتی که یک برنامه برای سیستم عامل پردازنده ۶۴ بیتی به نگارش در آمده باشد به این معنی است که حجم گسترده‌تری از حافظه را اختیار دارد. سیستم عامل‌ها در پردازنده‌های ۳۲ بیتی تنها به ۴ گیگابایت از حافظه دسترسی دارند اما سیستم‌عامل‌ها در پردازنده‌های ۶۴بیتی در تئوری می‌توانند تا ۱۶ میلیارد گیگابایت از حافظه را مورد استفاده قرار دهند.

اپل در مراسم معرفی iPhone 5s  گفته بود که بهره‌گیری از پردازنده‌های ۶۴ بیتی بهره‌وری این گوشی را تا ۴۰ درصد ارتقا داده است.

افزایش حجم استفاده از حافظه باعث می‌شود که نرم‌افزارها بتوانند برنامه‌ّای پیچیده‌تر را همزمان با یکدیگر و با کمترین محدودیت اجرا کنند بدون اینکه اطلاعات بیش از حد جابه جا شود و کارکرد پردازنده پایین بیاید. در عین حال این موضوع باعث افزایش قیمت تجهیزات و مصرف بیشتر از انرژی می‌شود همین دلیل باعث میشود سازندگان دستگاه‌های هوشمند از قابلیت‌های پردازنده‌های ۳۲ بیتی بیش از اندازه خود بهره گرفته‌اند.

سامسونگ در گلکسی نوت ۳ با استفاده از ۳ گیگابایت رم پا را از این هم پیش‌تر گذاشته است. این گوشی مجهز به باتری قدرتمند ۳۲۰۰ میلی آمپری است. برنامه‌های غیر سازگار یکی از مدیران اجرایی سامسونگ در گفت و گو با روزنامه کره تایمز از قصد این شرکت برای استفاده از پردازنده‌های ۶۴ بیتی در محصولات آن  خبر داده است.

بخوانید: درباره گلکسی نوت ۳ 

بهتر است به یاد داشته باشیم که هم اکنون بسیاری از سیستم‌عاملهای موجود در بازار دارای پردازنده‌های ۳۲ بیتی هستند و این باعث می‌شود که برنامه‌نویسان فعلا نخواهند در کوتاه مدت به سمت برنامه‌ّای ۶۴ بیتی روی بیاورند.

در عین حال برنامه‌هایی که برای پرازنده‌های ۶۴ بیتی نوشته شده باشد قابلیت نصب روی سیستم‌عامل‌های ۳۲ بیتی را نخواهد داشت. این به دلیل ساختار متفاوت پردازنده‌های ۶۴ بیتی است. در عین حال اگر برنامه‌ای برای پردازنده ۳۲ بیتی نوشته شده باشد در سیستم عامل ۶۴ بیتی نیز قابل اجرا خواهد بود چون ساختار این نرم‌آفزارها فعلا مدل‌های ۳۲ بیتی را پشتیبانی میکند.

رشد تقاضا برای پردازنده‌های ۶۴ بیتی فرصت‌های مناسبی را برای سازندگان بازی‌های سه بعدی و انیمشین فراهم می‌کند.

بنابراین اگر شما برنامه‌ای برای سیستم عامل ۳۲ بیتی بنویسید بازار بزرگتری در اختیار خواهید داشت تا اختصاصا برنامه‌ای برای سیستم عامل ۶۴ بیتی بنویسید. با این حال امکانات سیستم عامل ۶۴ بیتی امکان ساخت بازی‌ها وبرنامه‌هایی با گرافیک پیچیده و سه بعدی را می‌دهد. موضوعی که به ما یادآور میشود در آینده نه چندان دور شاهد برنامه‌هایی خواهیم بود که گرافیک عظیم و حجیمی دارند. بنابرین کسانی که روی انیمشین ۳ بعدی مشغول به کار هستند بیشترین سود را این تغییر تکنولوژی می‌برند.

یک متخصص این حوزه اما هشدار میدهد احتمالا در آینده شاهد مشکلات ناسازگاری در این زمینه خواهیم بود مگر اینکه در فروشگاه‌های نرم‌افزاری در آینده شاهد دو نسخه از هر برنامه‌ای باشیم ، یکی برای نسخه ۳۲ و یکی برای ۶۴ بیتی. وقتی سازندگان برنامه‌ها تصمیم بگیرند کاملا به سمت پردازنده‌های ۶۴ بیتی روی بیاورند در آن زمان بازار به دو بخش ۳۲ و ۶۴ تقسیم میشود.

چنین شیفت یا انتقالی از سیستم‌عامل های ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی چیز جدیدی نیست قبلا هم نمونه آن را در ویندوز شاهد بودیم.

آرم برمی‌خیزد

در عین حال به نظر می‌رسد تا الان شرکت طراح پردازنده ARM بیشترین سود را از این اوضاع برده است.

این شرکت احتمالا در ماه‌های آینده با موجی از تقاضا مواجه خواهد چراکه این شرکت لایسنس پرازنده‌های ARMv8 را در اختیار دارد. همین موضوع باعث شده که قیمت سهام این شرکت در این چند روز تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

بعضی تحلیل می‌کنند که با معرفی این محصول اپل ممکن است در آینده پردازندهای اینتل در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خود را کنار بگذارد. هر چند پرازنده‌های A7 اپل هنوز برای استفاده در کامپیوتر آنقدر قدرتمند نیست اما معماری این پردازنده به گونه‌ای است که در آینده امکان رشد به آن را می‌دهد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا