تکنولوژی

تار عنکبوت ایرانی

نام نویسنده: رضا هاشمی

چند روز پیش خواستم راجع به دلایل خودکشی تونی اسکات کارگردان انگلیسی گوگل کنم. نوشتم tony scott suicide و دکمه جستجو را زدم. اولی مسدود دومی مسدود سومی ویکی پدیا چهارمی یک وبلاگ که نمیامد پنجمی مسدود ششمی مسدود هفتمی مسدود هشتمی مسدود نهمی مسدود. دهمی بازه. بر این مژده چون جان فشانیم رواست!

اوضاع و احوال وب و اینترنت ایران همچون عابری است که ماشین سیاست از روی آن رد شده است و مردم هم ایستاده نگاه میکنند و با ناله اش همدردی ولی همه منتظرند تا ماشین اورژانس بیاید که نمیاید. هر گوشه این صنعت و این فضا را که درست نگاه میکنی اوضاع همین است. متخصصان زبده و کار کشته که در این فضا تجربه بسیار دارند ایزوله می شوند و نظراتشان تاثیری در تصمیم ها ندارد و یا اصلا رغبتی به مشارکت ندارند و در مقابل برخی مسولان هم دلشان به برخی گزارشها و آمار خوش است که ایران در رده چندم کاربران اینترنتی منطقه قرار گرفته و ضریب نفوذ اینترنت چقدر است و  Emerging Market حساب می شویم و دلخوش که ما چه ها کردیم!

کسی از خسارتها و اتلاف وقت و عمر و سرمایه ها سخنی نمی گوید.  با تازه وارد ها جز تشویق و ایجاد امید راهی نداریم بلکه این فضا از تکاپو نیافتد و وب فارسی ایرانی که عمری برای آن صرف شده دو دستی تقدیم نا اهلان نشود و با نو کارشناسان دست اندر کار هم حرفی نمی توان زد. به سلامتی همه استراتژیست و کارآفرین و درس نیاموخته استاد شده اند. یک تهدید و فرصت لابلای حرفشان می گذارند و هزار جور نظریه کارشناسی صادر میکنند.

اوضاعی داریم خاطره انگیز! خلاصه بگویم مشکلات ما پیچیده ولی راه حل آن ساده است. آسان حل می شود. در اکثر موارد فقط یک عقل سلیم می خواهد. تصمیماتی که بر مبنای واقعیت ها باشند نه بر مبنای توهمات!

هیچ پیشرفتی بدون تغییر حاصل نمی شود وقتی روند تصمیمات در فضای مجازی در گذشته ما را به اینجا رسانده اند بدون شک ایراد داشته اند. امیدوارم تغییراتی که در مدیریت در دولت جدید ایجاد می شود زمینه را فراهم کند و بشود این جنازه  را از زیر ماشین سیاست بیرون کشید و نجات داد.

این مطلب را در ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ به بهانه رو نمایی از شکل جدید سایت ITIRAN نوشتم هر چند از مشکلات اطلاع رسانی و ارزش و اهمیت کار حرفه ای خبر رسانی در این فضا چیزی نگفتم. به شهرام شریف بابت تلاش و استمرارش تبریک می گویم و امید وارم طرحی نو که در انداخته ایم به سر انجامی مطلوب برسد و بهتر شدن و نو شدن را از خودمان شروع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا