تکنولوژی

11 سال با آی تی ایران

همزمان با روز خبرنگار شما سایت آی تی ایران را با چهره تازه‌ای می‌بینید. از فروردین ۱۳۸۱ که این سایت نخستین خبرهای مربوط به آی تی را منتشر کرد تا به امروز بیش ۱۱ سال می‌گذرد. در آن زمان آی تی ایران جزو معدود سایت‌های خبری فارسی زبان و نخستین سایتی بود که به اخبار فارسی فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پرداخت و همچنین اولین وبلاگ فناوری را  خوشبختانه این مسیر خیلی زود توسط دیگران نیز مورد توجه قرار گرفت و امروز شاهد ده‌ها سایت خبری و وبلاگ و صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی هستیم که موضوع فناوری ( اطلاعات و ارتباطات) را مد نظر قرار داده‌اند.۱۱ سال قبل هنوز بسیاری از رسانه‌های سنتی و چاپی توجهی به موج جدید تکنولوژی نداشتند و معدود روزنامه‌ها و مجلاتی بودند که صفحات اختصاصی آی تی و اینترنت راه‌اندازی کرده بودند اما حالا شاهد آن هستیم اغلب روزنامه‌ها صفحات تکنولوژی دارند، روزنامه اختصاصی آی تی داریم و چندین هفته‌نامه و ماهنامه به رغم اوضاع نابسامان مطبوعاتی کشور منتشر می‌شوند و مخاطب دارند.

در زمانی که بسیاری از مسئولان دولتی بخش آی تی و مخابرات کشور اعتقادی به اطلاع‌رسانی و بحث‌های رسانه‌ای نداشتند آی تی ایران در کنار برخی سایت‌های خبری همسو مانند ( ایتنا، آی تی آنالایز، ایستنا، موبنا و سرویس‌های خبری خبرگزاری‌هایی چون ایسنا و ایرنا )  مسیری را گشود که به توسعه روابط عمومی و اطلاع رسانی فعالیت‌های این عرصه  منتهی شد هر چند در طول ۸ سال گذشته بی توجهی به اطلاع رسانی در تمامی بدنه دولت از جمله بخش ارتباطی کشور عملا راه‌های ارتباطی با رسانه‌ها را به حداقل خود رسانده بود . آی تی ایران همچنین با حمایت و پوشش اخبار و فعالیت بخش‌های خصوصی و صنفی کشورو نقد طرح‌های کلان و تاکید بر ضعف‌های عمیق و عقب‌ماندگی‌ها تلاش کرد سهمی در توسعه تکنولوژی و شناخت مخاطبان از فضای پیرامون خود داشته باشد.

آرشیو آی تی ایران در این ۱۱ سال مجموعه‌ای منحصر به فرد از اخبار، تحلیل‌ها و گفت‌ وگوهایی است که سیر جریان آی تی کشور در این سالها را روایت می‌کند. این موضوع به خصوص در هنگام تغییر چهره و platform مد نظر بود که انبوهی از لینک‌ها و مطالب آی تی ایران که در طی این دهه در  بسیاری از سایت‌های مرجع قرار گرفته بود حفظ شود و این جابه جایی موجب تخریب لینک‌ها نشود. 

سومین لباس با ویژگی‌های تازه

آنچه امروز و تحت مجموعه آی تی ایران پیش روی شماست سومین پوسته و platform است که این سایت  در همه این سالها به خود دیده است. سایت جدید ما باپوسته تازه و رابط کاربری و پلت‌فرم مدرن خود  تلاش دارد فصل جدیدی را در فضای کاری خود بگشاید. تعامل بیشتر با مخاطبان و استفاده وسیع‌تر از مطالب تخصصی و تحلیلی نویسندگان شناخته شده  و  یا با استعداد گسترده تکنولوژی در دستور کار دوره جدید آی تی ایران قرار دارد. سایت جدید به صورت Responsive طراحی شده و این بدین معنی است که سایت به طور خودکار در صفحات نمایش مختلف انطباق پیدا می‌کند . این موضوع به خصوص از جهت دیدن سایت در تبلت‌ها و گوشی‌ها با اندازه صفحه نمایش متفاوت اهمیت پیدا می‌کند. به جز این نسخه آندروید سایت آی تی ایران نیز طراحی شده و آماده است به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

اما لباس جدید آی تی ایران دارای ویژگی‌های تازه‌ای است که صرفا با هدف نزدیکی بیشتر با مخاطبان و بر اساس فیدبک‌های آنان طراحی و پیاده سازی شده است. پروژه تغییر یک سایت با آرشیوی ۱۱ ساله و حفظ تمامی سرمایه‌های فنی یک پروژه و دستورکاری دقیق را طلب می‌کرد که خوشبختانه در این مسیر با کمک دوستان متعددی به انجام رسید. همچنین نیازهای آی تی ایران به عنوان یک رسانه‌ی حرفه‌ای به ساخت یک پنل قدرتمند و متناسب با استانداردهای روزنامه‌نگاری الکترونیکی منجر شد. آنچه امروز پیش روی شماست نسخه بتای سایت ا ست که هنوز برخی مشکلات فنی ناشی از مهاجرت به پلت‌فرم جدید را با خود دارد ضمن اینکه تعدادی از امکانات سایت نیز در این مرحله در دسترس قرار ندارد که طی روزهای آینده و رفع برخی تست‌های نهایی در دسترس قرار خواهد گرفت. سایتی که امروز پیش روی شماست سایتی به مراتب پیچیده‌تر و دارای جزییات بیشتری نسبت به سایتی است که در سال ۱۳۸۴ طراحی و اجرا شده بود. سایت پیش‌رو قابلیت‌های فنی متعددی را در اختیار مجموعه نویسندگان سایت قرار می‌دهد و تلاش به ارتقای رضایتمندی بیشتر مخاطبان دارد. 

از نقطه نظر موضوعی به جز دسته‌بندی‌های عمومی موضوعی  که سایت در آنها طبقه‌بندی می‌شود ( متفاوت از دسته بندی‌های ساختاری که در سایت قبلی داشتیم )   یک رسته جدید نیز را نیز بنا برعلاقه‌مندی‌ها و نزدیکی هر چه بیشتر موضوعات به هم افزوده‌ایم و آن دسته‌بندی عکاسی است که در این بخش تلاش داریم تجربیات و موضوعات مختلف مرتبط با عکاسی و تلفیق آن با تکنولوژی را مد نظر قرار دهیم. برای این بخش ذوق و شوق فراوانی داریم و پیش‌بینی می‌کنیم بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی به خصوص عکاسی دیجیتال آن را مفید بیابند. 

همچنین یک بخش موضوعات داغ (Hot Tags) نیز در سایت جدید در اختیار مخاطبان قرار گرفته که موضوعات و مطالبی که به اصطلاح trend شده‌اند را در خود جای می‌دهد. این تگ‌های داغ جدا از تگ‌های معمولی است که در بسیاری از سایت‌ها وجود دارد و البته در سایت جدید آی تی ایران  و در پایین مطالب نیز وجود دارد. 

 بخش برگزیده‌ها نیز از جمله‌ تازه‌‌های آی تی ایران است که در آن صرفا با حرکت ماوس روی عکس اخبار بخشی از ابتدای مطلب دیده می‌شود و مخاطب صورت علاقه‌مندی می‌تواند با کلیک روی آن خبر را کامل بخواند. 

علاقه‌مندان همچنین به زودی شاهد پادکستهای آی تی ایران خواهند بود که در بخش ویژه خود قرار می‌گیرد 

تقدیر از همکاران پروژه 

راه‌اندازی یک سایت ،‌تغییر پوسته و پلت‌فرم شاید از بیرون کار ساده‌ای به نظر برسد اما واقعیت این است چنین تغییری در ابعادی مثل سایت آی تی ایران کار پیچیده و مستلزم محاسبات متعددی است. طی سالهای اخیر ما با گروه‌های مختلف موضوع طراحی مجدد سایت و تغییر هسته  را پیش بردیم اما هر کدام به دلایلی به سرانجام نرسید اما خوشبختانه تیم فعلی با تسلط  توانست در مدت زمان کوتاهی ایده تا عمل طرح را به مرحله اجرا برساند. در این مسیر پیچیدگی‌های متعددی وجود داشت و افراد متعددی در مسیر اجرای پروژه ورود پیدا کردند.

جا دارد اینجا از چندین شخصی که در راه‌اندازی و به ثمررسیدن ایده‌های سایت و اجرای موفق این پروژه انتقال نقش قابل توجهی ایفا کردند تشکر کنیم. از مهندس رضا هاشمی از جمله متخصصان عرصه آی تی کشور  است که آی تی ایران به دفعات و  در حوزه وب و توسعه شبکه از مشورت‌های تخصصی و توانایی‌های فوق‌العاده فنی ایشان برخوردار شده و همواره از نزدیک در مسیر بهبود و رشد این سایت نقش ویژه ایفا کرده‌اند. ایده‌های ایشان باعث شد سایت آی تی ایران امروزه روی تلویزیون‌های هوشمند ال جی جزو پربیننده‌ترین CP ‌ها – بنابرآمارهای شرکت ال جی – باشد. از مهندس رودکی و همکاران‌ زحمتکش‌اش در شرکت رهنمون که در این تغییر مسیر و به خصوص روی  اجرای پلت‌فرم جدید و قدرتمند فعلی در کنار سایت قرار داشتند و زحمات فراوانی را متحمل شدند و در رسیدن آی تی ایران به این جایگاه کمک شایانی کردند.  از علیرضا کاشیان مدیر عامل شرکت نرم‌افزاری روژینا نیز همواره در مسیر پیش روی آی تی ایران کنار این سایت بود. وحید تقی زاده جوان با استعدادی که طرح و اجرای پوسته جدید سایت را برعهده داشت  . استاد ابراهیم حقیقی طراح گرافیک مشهور و برادرشان که در طراحی لوگوی جدید آی تی ایران زحمات بی‌شائبه‌ای را کشیدند همچنین دوست عزیزم آرین اوهانیان طراح گرافیک خوش قریحه ، مهندس حسین شمس مدیرسایت‌های موفقی چون جار و نیوزهاب ، مهندس هاشمی‌ها مدیرعامل شرکت روند تازه،   استاد فریدون قاسم زاده ( مدیرعامل محترم شرکت افرانت) ، مهندس نخجوانی و همه کسانی که در پروژه تغییر به سایت جدید همراه ما بودند. 

پوسته‌های آی تی ایران

۱۳۸۱-۱۳۸۴ 

 

.۱۳۸۴-۱۳۹۲

؟ – ۱۳۹۲

 

نوشته های مشابه

‫56 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام و احترام
    بنده کیمیا اشکان فر کارشناس بخش ناشران وب سایت کلیک یاب هستم

    .
    در راستای افزایش جایگاه های اکران بنری گروه کلیک یاب، قصد داریم تا با وب سایت بلحاظ کیفیت محتوا همکاری داشته باشیم لذا خواهشمند است جهت مذاکره حضوری (یا تلفنی) بندرو در جریان نتیجه بگذارید.

    شماره تلفن رو لطف بفرمایید من ممنون میشم

  2. به نام هستي بخش
    سلام من از سال 84 با سايت شما آشنا بودم اما به دليل خوب نبودن مطالب و ظاهر سايت 3 سال بود كه سر نمي زدم الانم اتفاقي شد ديدم عوضش كردين ! انشا الله كه همه چيز بهتر بشه .
    هنوزم سايتتون جاي كار داره. موفق باشيد

  3. سلام
    راسشو بخواین قبلا با سایت شما اشنا بودم ولی چون از طراحی سایت لذت نمیبردم سر نمیزدم
    4روز پیش که اپلیکیشن شما رو تو بار دیدم گفتم یه سری به سایتتون بزنم که میبینم حسای مرتب و باحال شده

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا