استارتاپاسنپمصاحبه

مصاحبه صریح با مدیر عامل اسنپ

ژوبین علاقه‌بند: راکت اینترنت سهامدار ما نیست

در نخستین برنامه پرسروصدا در جشن یلدای استارتاپی مصاحبه صریح با ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپ برگزار شد.

جشن یلدای استارتاپ‌ها روز گذشته با حضور ۱۸۰۰ نفر از مدیران استارتاپها در سالن میلاد برگزار شد. جشنی که پر از گفت و گو، سخنرانی، پنل بود و یک معاون ریییس جمهور و یک وزیر هم در آن شرکت کردند.
فریدون کورنگی نخستین سخنران انگیزشی این رویداد بود او در این مراسم گفت که هفت سال قبل کسی لغت استارتاپ ر در ایران نمی شناخت الان پنج هزار استارتاپ در ایران فعال است.
محسن حاتمی مدیرعامل استارتاپ استادکار دیگر سخنران انگیزشی رویداد بود که گفت از سال گذتشه که در همین مراسم با شما صحبت کردیم تا الان ۲۵ برابر بزرگتر شده‌ایم.
ستاری معاون رییس جمهور هم سخنران بعدی رویداد بود او گفت همه با هم در این اکوسیستم کتک خوردیم و رشد کردیم او ضمن انتقاد از دولت از اکوسیستم ها خواست از دولت دوری کنند. او همچنین گفت ما ۶۰ شرکت تاکسی آنلاین نمی‌خواهیم دنبال ایده‌های جدید بروید.

نخستین مصاحبه یلدای ۹۷ با حضور ژوبین علاقه‌بند، اکبر هاشمی و شهرام شریف برگزار شد.
شریف در ابتدا تاریخچه‌ای از فعالیت‌های ژوبین علاقه بند را  در زیراکس ایران و شرکت توسعه صنعتی ایران برشمرد و در مورد تغییرات اسنپ از سال گذشته پرسید مدیرعامل اسنپ گفت ما از مرز یک میلیون سفر در هفته رد شدیم. پیک سفرهایمان چهارشنبه‌هاست و تعداد پرسنل ما از سال گذشته تاکنون دوبرابر شده است.
ژوبین علاقه‌بند همچنین در پاسخ به سوالی درباره سهامداران این شرکت گفت: ایرانسل یک سهامدار استراتژیک ماست و خیلی در پشتیبانی از ما موثر بوده و امسال نیز ۱۰ درصد سهام را به مجموعه هایپر استار فروخته‌ایم.
شهرام شریف از او درباره سهامداری شرکت آلمانی راکت اینترنت درIIG (گروه اینترنت ایرانیان مالک اسنپ) پرسید که علاقه‌بند گفت این شرکت سهامدار ما نیست اما در نهایت با اصرار مجریان به پاسخ گفت که برخی اشخاص حقیقی که ممکن است جزو سهامداران راکت باشند در IIG سهامدارند.

شرکت صددرصد ایرانی با سهامدار اکثریت خارجی

در ادامه مجریان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهامداران فعلی این مجموعه خارجی هستند در حالی که به اسم شرکت ایرانی فعالیت می‌کند از مدیرعامل اسنپ پرسیدند که آیا اشخاصی مثل شهرام شاهکار (مدیرعامل سابق اسنپ)، رامتین منزهیان و خود او در این مجموعه سهامدارند؟ مدیرعامل اسنپ پاسخ منفی داد.
شریف گفت: نکته این مدل سرمایه‌گذاری در همین است که استارتاپ‌هایی را مشابه استارتاپهای موفق دنیا ایجاد می‌کند یا استارتاپ ایرانی را می‌خرد اما کارآفرینان ایرانی را سهامدار نمی‌کند.

مصاحبه با ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپمدیرعامل اسنپ گفت: اسنپ یک شرکت صد در صد ایرانی است.
شریف گفت: اشکالی ندارد اگر شرکت خارجی باشد و بگوید خارجی است اما مشخص نیست چرا این را پنهان می‌کند.
مدیر آی تی ایران با ذکر مثالی از کتاب بلیتس‌اسکیلینگ نوشته رید هافمن بنیانگذار لینکدین گفت: سال‌ها پیش مدیرعامل airbnb با شرکت کپی خودش در اروپا مواجه شد که توسط راکت اینترنت راه‌اندازی شده بود. برادران سامور (بنیانگذاران راکت) تقاضای ۲۵ درصد سهام airbnb را برای کنار رفتن از سر راه این کارآفرین می‌کردند آنها این شرکت را فقط برای فروش به airbnb راه‌اندازی کرده بودند. در آنجا مدیر استارتاپ گروپون به برایان چسکی (مدیرعامل ایربی‌اندبی) گفت آنها (مدیران راکت) فرزندانی را به دنیا می‌آورند که نمی‌خواهندشان. این موضوع در مورد اسنپ هم هست این استارتاپ قطعا موفق است و مزیت‌هایی در بخش بازارسازی ایجاد کرده اما با توجه به سابقه راکت این نگرانی وجوددارد آنها به دنبال رها کردن (فروختن) اسنپ هستند نه موفق کردن آن.
در ادامه ژوبین علاقه بند در پاسخ به پرسش هاشمی درباره سرمایه‌گذاری خارجی گفت که سرمایه‌گذار خارجی حتما وارد می‌شود که سود بکند آن چیزی که سرمایه‌گذاری را جذاب می‌کند ایجاد شغل است که انجام شده در کشور.

انحصار اسنپ

بحث انحصار موضوع دیگری بود که در این پنل مورد بحث قرار گرفت. مجریان در مورد انتقاد رانندگان و رقبای اسنپ و اسنپ فود و اسنپ باکس در مورد ایجاد انحصار در بازار سوال کردند که علاقه‌بند گفت اصل این موضوع (‌اجازه ندادن به رانندگان اسنپ برای کار در شرکتهای رقیب) و شکایت از اسنپ در اتحادیه در حال بحث و حل شدن است اما در مقابل اصرار مجریان حاضر نشد اطلاعات بیشتری از این موضوع بگوید.
شریف در ادامه گفت اینکاری که شما با رانندگان اسنپ میکنید و اجازه نمی دهید رانندگانتان عضو دیگر سرویس‌ها رقیب شوند اوبر و لیفت هم در آمریکا نمی‌کنند.که مدیرعامل اسنپ گفت: راننگان ما مشکلی با این موضوع ندارند.
در ادامه یکی از حضار خطاب به مجریان گفت اینجا دادگاه نیست که آقای علاقه‌بند را محاکمه می‌کنید که هاشمی پاسخ داد ما فقط سوال پرسیدیم.
ژوبین علاقه‌بند هم در ادامه گفت : این سوال‌ها برای مخاطب چه فایده‌ای دارد؟
شریف گفت : اینکه تصور کنیم مصاحبه فقط یعنی تعریف کردن از مصاحبه شونده و خواندن آمارهای دلخواه اشتباه است. اتفاقا همه باید از گفت وگوی صریح استقبال کنیم چون بحث واقعی ایجاد می‌شود.

از طريق
استارتاپ ۳۶۰

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. بازتاب: 2unicameral

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا