تکنولوژی

پدران آنلاین باحال‌ترند

نام نویسنده: نسترن صائبی

پدرهای امروزی برای اینکه بتوانند ارتباط نزدیک‌تری با فرزندان خود که بومی‌های دیجیتال به شمار می‌روند، برقرار کنند راه سخت‌تری نسبت به پدران خود دارند. زیرا آنها باید بتوانند کاربری ابزارهایی را که کودان‌شان به راحتی از آنها استفاده می‌کنند، یا به بیان دیگر، زبان کودکان امروزی‌شان را یاد بگیرند. بسیاری از مردم بر این باورند که مادرها بیشتر از پدرها خود را با فناوری‌ها سازگار کرده‌اند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مردها در این زمینه دارند گوی سبقت را از همسران‌شان می‌ربایند. با وجود ابزارهای ارتباطاتی و اطلاعاتی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌‌ها گرفته تا ارتباطات راه دور مثل اسکایپ که هم‌اکنون در دسترس بسیاری از افراد قرار دارد، تعداد پدرانی که همپای فرزندان‌شان در دنیای آنلاین وقت ی‌گذرانند، در حال افزایش است.

پدرها درگیر شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها می‌شوند

پدرهای امروزی بیشتر روابط اجتماعی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌دهند و حتی تحقیقات مرکز OnlineSchool.com نشان می‌دهد که به طور متوسط 26 درصد بیشتر از مادران در این شبکه‌ها دوست مجازی دارند. حتی گاهی هفت درصد بیشتر از کودکان خود در این سایت‌ها دوست پیدا می‌کنند و بیشتر از مادران با کودکان‌شان در فضای مجازی وقت می‌گذرانند. در واقع، پدران در بیشتر اوقات از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن با فرزندان‌شان استفاده می‌کنند و به غیر از این هدف، در سایت‌های اجتماعی به گذاشتن لینک‌هایی در مورد ورزش می‌پردازند و وبلاگ‌هایی را می‌خواند که نویسندگان آنها در مورد سرگرمی‌های شخصی‌شان، از تعمیر خودرو گرفته تا تعمیر آخرین ابزارهای الکترونیکی،‌ مطالب آموزنده‌ای نوشته‌اند.

در واقع، مردان بیشتر ارتباطات خود را در دنیای آنلاین می‌سازند و در نتیجه، در بسیاری از جوامع آنلاین کودک محور توجه بیشتری را به وظایف پدری‌شان معطوف می‌کنند. به طور مثال، سایت DadLabs.com منبع آنلاینی برای پدر و مادرهاست که با نگرش‌های یک پدر آشنا شوند. بازدید کنندگان می‌توانند بیش از 800 ویدیو کلیپ این سایت را تماشا کنند و در صورتی که یکی از کاربران به تازگی پدر شده باشد، برایش «میهمانی‌ پدر شدن» بگیرند و طریقه بچه‌داری از جمله عوض کردن پوشک را به او یاد بدهند. این سایت به پدر و مادرها امکان می‌دهد که ایده‌ها و تجربیات‌شان را در انجمن‌هایی مثل «عکاسی» با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در این انجمن، کاربران بهترین روش‌های گرفتن عکس از نوزادان را با یکدیگر در میان می‌گذارند و در انجمن آنلاین «خودروها و ون‌های کوچک» بهترین وسایل نقلیه‌ مورد نیاز کسانی را که به تازگی پدر و مادر شده‌اند، توصیه می‌کنند.

قوانین پدرهای دنیای دیجیتال

در بسیاری موارد، پدرها از همسران خود در نحوه کار کردن با فناوری پیشی می‌گیرند. در نسل گذشته، ناتوانی والدین به ویژه پدرها حتی در کارهایی مثل تنظیم ساعت روی دستگاه‌های ویدیو کاست مایه خنده بود، اما پدرهای امروزی در برنامه‌ریزی گوشی‌های هوشمندشان، تنظیم میز کودکان و همچنین نظارت بر سیستم وای‌فای خانه یکپا استاد شده‌اند. در واقع، فراگیر شدن فناوری‌های محل کار در خانه، مرز میان ارتباطات مربوط به دفتر کار و خانه را محو کرده و پدران شیفته فناوری بیشتر از گذشتگان‌شان خود را در دسترس خانواده احساس می‌کنند. مطالعات اخیر شرکت سیسکو نشان می‌دهد پدرانی که در خانه توانایی تعمیر یا تنظیم دستگاه‌ها را دارند، اعتماد به نفس بیشتری نیز در انجام وایف پدری‌شان دارند و مهارت‌های پدر شدن را بهتر کسب می‌کنند. تقریبا 70 درصد از پدران در نظر سنجی سیسکو اعلام کرده‌اند که فرزندان‌شان آنها را آدم‌های باحالی فرض می‌کنند، زیرا آنها به راحتی می‌توانند با فناوری‌های مدرن کار کنند. حتی در برخی مواقع دیده شده که بچه‌ها پدرشان را در زمینه فناوری‌ها «همه‌فن حریف» صدا می‌زنند. جالب است بدانید که 87 درصد از این مردان که در خانه «همه‌فن حریف» لقب گرفته‌اند، کلی از این موضوع خوشحالند.

پیدایش خانه‌های هوشمند که در آن یخچال فریزر براساس مواد غذایی که در خود جای داده، لیست خرید ارایه می‌دهد، قفل در و وسایل گرمایشی خانه توسط گوشی‌ هوشمند کنترل می‌شود، همه و همه باعث شده که وظایف پدران در خانه گسترش یابد. پدران امروزی روند کار فناوری‌های خانه را زیر نظر دارند و براساس مطالعات سیسکو، 75 درصد از پدران دلیل باحال بودنش را در نزد خانواده، ایجاد خانه‌ای می‌دانند که دوستان فرزندان‌شان آرزوی داشتن آنها را می‌کنند. با این حال، توانایی پدران در انجام کارهای فنی روتین خانه نظیر تنظیم سیستم گرمایشی خانه، عوض کردن روغن ماشین و هرس کردن علف‌ها دیگر مثل قدیم‌ها الهام‌بخش بچه‌ها و فرزندان جوان‌شان نیست.

کلی نیکولاس (Clay Nicholas)، مدیر اجرایی شرکت DadLabs در تگزاس معتقد است که پدرانی که زبان فرزندان‌شان را می‌‌فهمند، هوشیاری ذاتی دارند، زیرا به طور ذاتی بیشتر از افراد دیگر با وسایل و رسانه‌هایی که کودکان‌شان استفاده می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنند. وی می‌گوید: پدرانی که با کودکان خود بازی می‌کنند، اصولا پدران باحالی هستند، اما باید توجه داشته باشند که این مساله نیز بستگی بسیاری به سن بچه‌ها دارد و هر چه بچه‌ها بیشتر بزرگ می‌شوند، این دانش و مهارت‌ها بیشتر رنگ می‌بازند و دیگر معیاری برای نزدیکی بچه‌ها به پدرها به شمار نمی‌رود. وی می‌افزاید: پدران همه فن حریف فناوری خیلی بیشتر از پدران دیگر در خانواده نقش دارند و حتی نظارت بیشتری د زندگی دیجیتال فرزندان‌شان دارند. ولی با وجودیکه چنین نظارتی بسیار سالم و درست است، از نظر بچه‌های بزرگ‌تر به ویژه نوجوانان این مسایل «باحال بودن» پدران را معنی نمی‌دهد.

بسیاری از پدران از فناوری‌ها استفاده می‌کنند تا فاکتورهای باحال بودن‌شان را در میان کودکان‌ بالا ببرند. اما برخی دیگر از پدران از ابزارهای فناوری برای عمیق‌تر کردن روابط شخصی با کودکان‌شان استفاده می‌کنند و روز به روز روابط‌شان را به هم نزدیک‌تر می‌کنند. برای این دسته از پدران، به ویژه آنهایی که در ارتش خدمت می‌کنند، این ابزار بهترین وسیله برای ارتباط مستقیم با فرزندان‌شان است.

اسکایپ بهترین ابزار برای ارتباط با فرزندان

پدرانی که در ارتش کار می‌کنند، با استفاده از سرویس‌هایی چون اسکایپ وزارت دفاع می‌توانند حتی نخستین گریه‌های نوزادشان را بشنوند و به همسران‌شان در نگهداری آنها کمک کنند. براساس یکی از طرح‌های دولت آمریکا، آیپاد، گوشی‌ هوشمند و ابزارهای همراه در اختیار کسانی که به زودی پدر می‌شوند، قرار می‌گیرد تا از این طریق در جریان تولد فرزندشان قرار گیرند. در برخی مواقع، سربازانی که مجبورند برای ماموریت به شهرهای دیگری سفر کنند، اسکایپ به آنها امکان می‌دهد که در تمامی طول سفر احساس کنند، در کنار خانواده‌شان هستند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا