تکنولوژیهوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد، ترند اصلی سال ۲۰۲۴

زمانی که تکنولوژی‌های جدید ظهور می‌کنند، گروه‌های مختلف به میزان متفاوت از آنها نفع می‌برند. هوش مصنوعی مولد قبل از همه به کمک توسعه‌دهندگان نرم‌افزار آمد و آنها از سال ۲۰۲۱ توانستند از GitHub Copilot استفاده کنند که یک دستیار هوش مصنوعی کدنویس است. سال بعد از آن، یعنی سال ۲۰۲۲، ابزارهای دیگری از جمله چت جی‌پی‌تی و DALL-E۲ ظهور کردند که به کاربرانشان این امکان را می‌دهند که در کمترین زمان ممکن با تمام رفتارهایشان، واژه‌ها و تصاویر را تولید کنند.

در سال ۲۰۲۳ که سرمایه‌گذاران هیجان بیشتری درباره چشم‌انداز هوش مصنوعی و کاربردهایش پیدا کردند، غول‌های تکنولوژی هم منتفع شدند. شاخص قیمت سهام با وزن برابر در شرکت‌های آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و انویدیا تا حدود ۸۰ درصد رشد کرده است. به این ترتیب شرکت‌های تکنولوژی هم از پیشرفت هوش مصنوعی سود بردند، چون آنها هم الگوهای هوش مصنوعی خود را تامین کردند و هم زیرساختی را که به این الگوها قدرت می‌بخشد و باعث رشدشان می‌شود.

در سال ۲۰۲۴ بزرگ‌ترین بهره‌برداران این عرصه، شرکت‌هایی خارج از صنعت تکنولوژی خواهند بود؛ چون آنها هوش مصنوعی را بیش از هر چیز با هدف کاهش هزینه‌های جاری و افزایش خلاقیت و بهره‌وری‌شان به‌کار خواهند گرفت. سه دلیل وجود دارد که بر اساس آنها انتظار می‌رود پذیرش هوش مصنوعی در میان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متفرقه اوج بگیرد.

دلیل اول این است که شرکت‌های بزرگ بیشتر روزهای سال ۲۰۲۳ را به آزمون و خطا با هوش مصنوعی مولد گذرانده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند تا نخستین پیش‌نویس‌های اسنادشان از قراردادهای قانونی گرفته تا اصول بازاریابی را بنویسند. بانک بزرگ JPMorgan Chase از تکنولوژی هوش مصنوعی مولد برای تحلیل جلسات بانک مرکزی دولت فدرال استفاده می‌کنند تا دیدگاه‌های مربوط به میز مبادلات تجاری آن را گردآوری کنند. با کمرنگ‌تر شدن این فاز آزمایشی، شرکت‌ها برای به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در مقیاس بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنند. این می‌تواند به معنای آن باشد که از هوش مصنوعی مولد برای خلاصه‌سازی فایل‌های صوتی جلسات یا تغذیه کردن بخش تحقیق و توسعه، استفاده شود. یک بررسی انجام شده توسط شرکت حسابرسی kpmg نشان می‌دهد که چهارپنجم شرکت‌ها از برنامه خود برای افزایش بیش از ۵۰درصدی سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی تا نیمه سال ۲۰۲۴ خبر داده‌اند.

دومین دلیل برای رشد چشمگیر پذیرش هوش مصنوعی در میان شرکت‌ها آن است که محصولات بیشتری با تکیه بر این تکنولوژی به بازار خواهند آمد. در اواخر سال ۲۰۲۳ مایکروسافت از ارائه یک چت‌بات هوش مصنوعی برای کمک به کاربران نرم‌افزارهای بهره‌وری خود از قبیل ورد و اکسل خبر داده است. این شرکت محصول مشابهی را برای سیستم‌عامل ویندوز خود هم معرفی کرده است. این در حالی است که شرکت گوگل هم با دنبال کردن همین مسیر، می‌خواهد هوش مصنوعی را به بعضی محصولات خود مانند گوگل داکز و گوگل شیتز تزریق کند. علاوه بر این‌ها، هر روز به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی هم افزوده می‌شود. در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیش از ۳۶ میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این میزان بیش از دو برابر میزان مشابهش در سال ۲۰۲۲ است. سومین دلیل رشد چشمگیر پذیرش هوش مصنوعی در میان کسب‌وکارها، استعداد و خلاقیت است. رهبران و فعالان برجسته هوش مصنوعی همچنان طرفداران زیادی دارند. شرکت تحقیقاتی PredictLeads اعلام کرده است که دوسوم شرکت‌های حاضر در شاخص اس‌اندپی آگهی‌های استخدام با تاکید بر مهارت‌های هوش مصنوعی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده‌اند.

۵ درصد از آگهی‌های استخدام این شرکت‌ها حالا تسلط به ابزارهای هوش مصنوعی را به عنوان یک مزیت ذکر کرده‌اند، در حالی که این میزان در طول سه سال گذشته تنها ۲.۵درصد بوده است. تب این بازار اما در حال فروکش کردن است. بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط شرکت مشاوره و تحقیقات McKinsey، در سال ۲۰۲۳ شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که تلاش آنها برای استخدام افراد در مشاغل مربوط به هوش مصنوعی رو به کاهش گذاشته است.

حال باید دید که کدام شرکت‌ها جزو نخستین پذیرندگان هوش مصنوعی خواهند بود؟ احتمالا شرکت‌های کوچک‌تر در صف اول این گروه قرار خواهند داشت. این همان اتفاقی است که در موج‌های قبلی تکنولوژی‌های نوظهور از قبیل موبایل‌های هوشمند و رایانش ابری هم رخ داد. کوچک‌ترها معمولا چابک‌تر و هوشیارتر هستند و تکنولوژی را به عنوان راهی برای رسیدن به یک پله بالاتر از ماهی‌های بزرگ‌تر، می‌بینند.

در میان شرکت‌های بزرگ‌تر، شرکت‌های داده‌محور مانند آنهایی که در زمینه بهداشت و سلامت و ارائه خدمات مالی فعالیت می‌کنند، توانایی حرکت سریع‌تر به جلو را خواهند داشت. این به خاطر آن است که مدیریت ضعیف داده‌ها، یک خطر بزرگ برای به‌کارگیری هوش مصنوعی به حساب می‌آید. مدیران نگران نشت داده‌های ارزشمند از طریق ابزارهای هوش مصنوعی هستند.

شرکت‌هایی که مدیریت مناسبی روی داده‌هایشان ندارند، احتمالا باید سیستم‌هایشان را تا پیش از به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد، بازسازی و دوباره سامان‌دهی کنند. استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی مولد می‌تواند حسی شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی داشته باشد. شاید به همین دلیل هم استفاده ایمن از آن می‌تواند کاری یکنواخت و کسل‌کننده به نظر برسد.

 

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا