تکنولوژی

تکنولوژی گذشته چراغ راه آینده

پیش از این اگرچه صنعت تکنولوژی به عنوان صنعتی پویا شناخته می‌شد اما سال 2011، سالی پر از شوک و شگفتی بود و انتظار می‌رود شگفتی‌ها در سال 2012 از این هم فراتر رود. شرکت‌های سابق و دیمی فعال در این صنعت در مقابل تکنولوژی‌های جدیدتر به شگفتی آمده‌اند در حالی‌ که شرکت‌های دیگر در حال تلاش برای استفاده از فرصت‌هایی هستند که این تکنولوژی‌ها به وجود آورده‌اند. بازیگران آسیایی این صنعت مانند هوواوي، سامسونگ و اچ‌تي‌سي در عین مواجهه با مشکلات زیاد هنوز هم به سرعت در حال رشدند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی با چالش‌های کلان مدیریتی روبه‌رو شده‌اند. علی‌رغم این صحنه آشفته عرصه تکنولوژی، هنوز هم تلاش‌ها برای ارتقای این صنعت ادامه دارد و انتظار می‌رود این تلاش‌ها در سال 2012 هم ادامه یابد.

تغییرات شدید تکنولوژی‌ها ارتباطی مانند تلفن‌های همراه و محاسبات ابری (cloud computing) در حال دگرگون کردن کلیه روابط شرکت‌ها با مشتریان و تولیدکنندگان و تغییر وضیت جهانیشان است. با وجود تولیداتی مانند اسمارت‌فون‌های اپل و اندروید و تبلت‌ها، مصرف‌گرایی به شدت افزایش یافته و استفاده از شبکه‌های اجتماعی روز‌به‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود چرا که با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این شبکه‌ها از آنها می‌توان به عنوان ابزاری برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده کرد. جنبش به‌وجودآمده به ‌وسیله تکنولوژی محاسبات ابری (cloud computing) در حال متقاعد کردن صنعت آی‌تی و مشتریانش است که نحوه انجام امور تجاری خود را تغییر دهند و این صنعت در تلاش است بر چالش‌های به‌وجودآمده برای ارتقای سیستم کمتر کارآمد فعلی بر سیستم ابری غلبه کند.

بر اساس تحقیق اخیر Booz & Company در آمریکا و اروپا 60 درصد فعالان عرصه تجارت‌های خرد هنوز برای مجهز شدن به تکنولوژی ابری مرددند. با این حال علی‌رغم مشکلات امنیتی در محاسابات ابری و مشکلات امنیتی سیستم‌های مبتنی بر نرم‌افزار، گذر از سخت‌افزارها به سوی مدل‌های تجاری مبتنی بر نرم‌افزار به سرعت در حال گسترش است.

شرکت‌های بزرگ‌تر در تلاشند با بلعیدن شرکت‌های کوچک‌تر فعال در این صنعت فرصت‌های جدید به‌وجودآمده در صنعت تکنولوژی را از آن خود کنند. این جنگ عملا خود را در عرصه کنترل تکنولوژی‌های تلفن همراه آشکار می‌کند و باعث شکل‌گیری موج جدیدی از ادغام شرکت‌ها شده است، نمونه اینها را می‌توان در خرید موتورولا توسط گوگل به قیمت 5/12 میلیارد دلار و تلاش‌های تاحدودی موفق اپل برای جلوگیری قانونی از فروش محصولات شرکت سامسونگ در آلمان و استرالیا مشاهده کرد. در این اثنا قانونگذاران هم تقریبا قسمت اعظم سال 2011 را به تصمیم‌گیری در مورد اینکه نقش آنها در این صنعت چه باید باشد گذرانده‌اند. بحث بر سر این است که آیا آنها باید به مدیریت یا تنظیم این صنعت بپردازند یا اصلا بالکل در آن دخالتی نداشته باشند، اینکه تصمیم آنها چه باشد به نگرانی بزرگی برای شرکت‌های فعال در صنعت آی‌تی تبدیل شده است.

مواجهه با آینده‌ای نامطمئن

رشد گسترده تکنولوژی به کمک «جهانی شدن» آمده و تکنولوژی برای شرکت‌ها بازارهای فروش جدیدی فراهم کرده و اکنون شرکت‌ها به ‌راحتی می‌توانند به جاهایی دسترسی یابند که پیش از این دور از دسترس‌شان بود. به نظر می‌رسد مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در حال تغییر است و به سمت چین، هند و دیگر اقتصادهای نوظهور سرازیر شده است‌. در واقع رقم سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت آی‌تی در چین به رکوردهای جدیدی رسیده است. این تغییر در منابع سرمایه در چگونگی نوآوریها هم تاثیرگذار بوده و به نظر می‌رسد نو‌آوری‌ها و ابداعات در حال حاضر در زمینه‌ای خاص و به‌ صورت نظام‌مند شکل می‌گیرند و دیگر به‌ طور انحصاری در دست و قابل کنترل توسط یک نفر نیستند.

در عین حال باید توجه داشت که نتایج حاصله همگی مثبت نبوده‌اند؛ برای مثال زمین‌لرزه و سونامی غم‌انگیز سال 2011 در ژاپن نشان داد به‌هم‌پیوستگی و وابستگی زنجیرگونه تکنولوژیکی سرتاسر جهان بسیار شکننده است و به گونه‌ای پاشنه آشیل این صنعت محسوب می‌شود. نتیجه این وابستگی این بود که پس از به وجود آمدن آن حوادث بسیاری از تولیدات پرطرفدار تا مدتی نمی‌توانستند تولید شوند. در سال آت شرکت‌های بزرگ در تلاشند این بدبیاری‌های را جبران کنند.

با این حال مجریان صنعت آی‌تی همچنان به در جریان بودن سیر صعودی و همراه با رشد در این صنعت اصرار می‌ورزند. مصاحبه‌های اخیر Booz & Company با مدیران صنایع تکنولوژیکی نشان می‌دهد این مدیران به رشد گسترده این صنعت باور دارند، آنها مي‌گويند که محاسبات ابری و تکنولوژی‌های امنیتی نه تنها باعث رشد این صنعت شده که بر دیگر صنایع هم تاثیرگذار بوده است. در همین حال، این بحث هم مطرح می‌شود که صنعت آی‌سی‌تی نهایتا از این پیشرفت‌ها سودی نمی‌برد بلکه تمام این منفعت‌ها به جیب شرکت‌های جدید فعال در این صنعت می‌رود.

اهمیت شکل دادن توانمندی‌های جدید

با شکل‌گیری وضعیت جدید، شرکت‌های قدیمی صنعت آی‌تی کم‌کم درمی‌یابند که توانمندی‌هایی که پیش از این باعث موفقیت آنها می‌شد دلیل این نمی‌شود که در آینده هم باعث تکرار این موفقیت شود.

تغییری در حال تکوین است و همه شرکت‌ها مجبورند برای تطابق خود با این تغییر، در مورد توانمندی‌های خود دوباره فكر كنند و با شکل دادن توانمندی‌ها و امکانات جدید در عرصه رقابتی بازار جایی برای خود باز کنند. همین گزینه است که مرز بین برندگان و بازندگان آینده را در این صنعت مشخص می‌کند. در واقع اگرچه با توجه به زمینه فعالیت هر شرکت یزان اهمیت این مطلب نسبی است اما با این حال برای همه شرکت‌ها این مطلب به درجات مختلف حائز اهمیت است.

بررسی وضعیت مشتریان

اولین گزینه شکل دادن توانمندی‌های جدید می‌تواند بررسی وضعیت مشتریانی باشد که به سیستم دیجیتالی خو کرده‌اند، به خصوص نسل سوم (Generation C) [افراد متولد 1988 تا 1993] که تا دهه آینده وارد بازار کار و تجارت می‌شوند. در شرایط فعلی که سیستم‌های وایرلس همه‌ جا را به هم وصل کرده و خرید اینترنتی و دانلود و به اشتراک گذاشتن فایل‌ها به‌راحتی انجام می‌گیرد، این نسل می‌تواند به ارائه راهکارهای نوین در دل این شرایط بپردازد.

تنوع فرهنگی و غرافیایی نسل آینده مشتریان باید به عنوان موضوعی مهم مورد بررسی شرکت‌ها قرار گیرد. این شرکت‌ها باید با فهم نیازهای جدید مشتریان به ابداع روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید در بازار رقابتی بپردازند اما این در صورتی قابل تحقق است که نیازهای نسل سوم هم به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

توانایی نفوذ در اکوسیستم

شرکت‌های تکنولوژیکی همچنین باید از این امر آگاه شوند که چگونه دیجیتالی شدن در حال دگرگون کردن اکوسیستم صنعت آی‌سی‌تی است تا بتوانند خود را با آن وفق دهند و از فرصت‌های به‌وجودآمده استفاده کنند. همچنان که مکانیسم‌های تحویل کالا به مشتری تغییر می‌ابند، شرکت‌ها هم مجبورند به تغییر در تبادلات و تعاملات خود با تولیدکنندگان خرد و کلان، کانال‌های ورود به بازار، مشتریان و دیگر زنجیره‌های این پروسه بپردازند. توانایی برای مدیریت این محیط توسط شرکت‌ها می‌تواند به شکل‌گیری تجربه‌ای خوشایند از خرید برای مشتریان نیز بینجامد.

شکل‌گیری این توانمندی‌ها بدون اینکه محصولات و خدمات مناسب به سرعت وارد بازار نشوند بی‌فایده خواهد بود. در حال‌ حاضر چرخه توسعه تکنولوژیک سنتی که در آن شرکت‌های بزرگ نقش بسیار مهمی ایفا می‌کردند با ورود شرکت‌های کوچک‌تر و در عین ‌حال زیرک‌تر در حال عوض شدن است و بنابراین دیگر توانمندی مهم در این عرصه که مورد نیاز شرکت‌هاست، توانایی عمل در زمینه و موقعیتی جهانی و با وجود چندین رقیب و در شرایط ادغام سرمایه‌ها و شرکت‌هاست. همه این توانمندی‌ها در شرایطی شکل می‌گیرند که همه صنایع در حال دگرگونی به وسیله تکنولوژی‌های فراگیر، سیار، پلتفورم‌های جدید، خدمات و اپلیکیشن‌ها هستند. حجم عظیمی از اطلاعات مشتریان در دسترس موسسات خدماتی و فروشندگان قرار گرفته است، همه صنایع به سمت دیجیتالی شدن می‌روند و به ‌زودی دیگر نیازی به چیزی به نام کاغذ نیست.

شرکت‌های تکنولوژیکی باید آنقدر تدبیر داشته باشند که اثرات دیجیتالی شدن را در مورد خودشان م به کار گیرند و با استفاده از امکانات و توانمندی‌های جدید به عملیات‌های کاری مختلف خود از عملیات‌های تکنولوژیک گرفته تا منابع انسانی و منابع مالی با دقت بیشتری نظارت کنند و توجه داشته باشند که دیجیتالی شدن چطور در خود آنها هم تاثیرگذار بوده است.

با توجه به سرعت دیجیتالی شدن در همه صنایع تعجبی نیست که دولت‌ها هم بخواهند در این پروسه تاثیرگذار باشند. اینترنت نقطه اصلی این مناقشه است؛ امکان وضع قانون در مورد حفاظت از حریم شخصی و قانون کپی‌رایت دلیل کافی برای دخالت در چگونگی جمع‌آوری و ارائه اطلاعات در اینترنت را برای دولت فراهم می‌کند و این می‌تواند بر تبلیغات، موتور اقتصادی اینترنت هم تاثیرگذار باشد.

در سایه چنین تاثیراتی، توانمندی مهمی که هر شرکت تکنولوژیکی باید داشته باشد این است که به ‌طور کامل از مواد قانونی و سیاست‌های حاکم بر فضایی که در آن فعال است آگاه باشد و بدون تخطی قانونی در این محیط به فعالیت بپردازد.

با توجه به بررسی روندهای بالا و تغییرات به‌وجودآمده در این صنعت، شرکت‌های تکنولوژیکی باید با بررسی دقیق خط‌مشی‌های حاکم بر فضای تکنولوژیکی و فهمیدن احتیاجات این محیط و بررسی فواید ابداعات تکنولوژیکی و سپس شکل دادن به توانمندی‌های لازم، به عملکردی مثبت و فراگیر در بازار رقابتی جهانی بپدازند تا بتوانند در بازار بسیار پیچیدهو رقابتی تکنولوژی بقا داشته باشند.

منبع : عصرارتباط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا