گوناگون

استفاده از چراغ خطی توکار در نورپردازی فضای داخلی

امروزه استفاده از چراغ خطی در فضای داخلی با معماری مدرن افزایش چشمگیری پیدا کرده است. چراغ‌های خطی ال‌ای دی علاوه بر مصرف بسیار پایین و بازدهی و طول عمر بالا، زیبایی و سادگی را به فضای داخلی می‌بخشند. همچنین  با استفاده از چراغ‌های خطی می‌توان قسمت‌ها و زون‌های مختلف فضا را تقسیم کرد. چراغ‌ها خطی قابل نصب به صورت توکار، روکار و آویز هستند که با توجه به نوع کاربری و یا نوع طراحی فضای داخلی می‌توان بهره مند شد.

چراغ خطی توکار

چراغ خطی توکار یا لاین نوری در دو حالت لبه دار و بدون لبه (تریملس) در عرض‌های مختلف و طول نامحدود تولید می‌شود. چراغ‌های خطی با عرض نور کمتر (۱ تا ۳.۵ سانتی متر) بیشتر به عنوان نورپردازی دکوراتیو و برای زیبایی فضا استفاده می‌شود و چراغ‌های خطی با عرض نور ۳.۵ سانتی متر و بالاتر علاوه بر زیبایی، جهت تامین نور اصلی فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین طول چراغ خطی (لاین نوری) کاملا سفارشی بوده و می‌تواند در اشکال هندسی مختلف به صورت L شکل، مستطیل و یا منحنی تولید گردد.

الگو‌های نورپردازی با چراغ خطی توکار

همانطور که گفته شد چراغ خطی می‌تواند به صورت یک خط نوری و یا در اشکال هندسی و الگوهای مختلف بر روی سقف و دیوار مورد استفاده قرار گیرد. در زیر چند نمونه از الگوهای استفاده از چراغ خطی آورده شده است که با توجه به نوع معماری و چیدمان فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الگوهای چراغ خطی
الگوهای چراغ خطی

صنایع روشنایی نورانه علاوه بر تولید چراغ‌های خطی در اشکال مختلف با منبع نور ال‌ای دی و قطعات اروپایی با گارانتی ۵ ساله، اقدام به تولید لاین‌های نوری به صورت منحنی (کرو) و یا دایره شکل می‌نماید.

ایده‌های نورپردازی با چراغ خطی توکار

چراغ‌های خطی  به دلیل سادگی تطابق زیادی با معماری نوین دارند. ایده‌های خلاقانه زیادی می‌توان با چراغ‌های خطی ایجاد نمود که بسته نوع طراحی فضای داخلی و کاربری مورد نظر متفاوت است. در زیر چند نمونه استفاده از چراغ خطی توکار در فضاهای مختلف مسکونی، اداری، تجاری و فروشگاهی بیان شده است.

ایده های نورپردازی با چراخ خطی
ایده های نورپردازی با چراخ خطی
  • چراغ خطی توکار با پخش نور یکنواخت در فضای نشیمن منزل علاوه بر ایجاد فضایی آرامش بخش محیط را بزرگتر به نظر می‌رساند.
  • نصب چراغ خطی توکار بر روی دیوار و در امتداد چراغ‌های خطی سقف جلوه‌ای زیبا و مدرن به فضا می‌بخشد.
  • در فضای اداری با توجه به نوع معماری و چیدمان وسایل می‌توان از چراغ‌های خطی در اشکال هندسی مختلف مثلا مستطیل و یا Lشکل استفاده شود.
  • استفاده از چراغ خطی در میان لوور‌های سقف و دیوار از ایده‌های معمارانه و خلاقانه نورپردازی خطی می‌باشد.
  • در فضا‌های تجاری و اداری بویژه در راهروها استفاده از لاین‌های نوری می‌تواند گزینه مناسبی برای هدایت افراد به سمت اهداف مورد نظر باشد.

نصب چراغ خطی توکار

چراغ‌های خطی توکار در دو حالت لبه دار و بدون لبه تولید می‌شوند. چراغ خطی بدونه لبه یا فریملس ظرافت و زیبایی بیشتری دارد ولی نصب آن نیز به مراتب از حساسیت بیشتری برخوردار است. چراغ خطی لبه دار این ویژگی را دارد که درز انقطاع بین چراغ و برش سقف را به طور کامل می‌پوشاند.

صنایع روشنایی نورانه اقدام به تولید چراغ خطی لاین و چراغ خطی ورونا در دو حالت لبه دار و بدون لبه می‌نماید که هر کدام روش نصب متفاوتی دارند. چراغ لاین در عرض‌های نوری ۳.۵، ۶، و ۹ سانتی متر تولید می‌شود و ارتفاع چراغ بعلت اینکه درایور (ترانس تغذیه) در خود چراغ قرار می‌گیرد ۹ سانتی متر می‌باشد. در چراغ ورونا درایور در بیرون چراغ قرار می‌گیرد و در نتیجه چراغ سبک‌تر و با ارتفاع کمتر تولید می‌شود، همچنین عرض نور در چراغ‌های ورونا از ۱.۵ تا  ۳.۵ سانتی متر می‌باشد. در ادامه به روش نصب چراغ‌های خطی لاین و ورونا خواهیم پرداخت.

  • چراغ خطی توکار لبه دار مدل لاین نورانه پس از برش کناف یا سقف توسط بست‌های پروانه‌ای شکل در پشت سازه نصب می‌گردد.
  • چراغ خطی توکار بدون لبه مدل لاین پس از برش‌های انجام شده متناسب با عرض چراغ، در محل پیچ می‌شود.
  • چراغ خطی توکار لبه دار مدل ورونا نورانه به علت سبک بودن و عرض کمتر، پس از برش کناف یا سقف توسط  بست مخصوص نصب می‌گردد.
  • چراغ خطی توکار بدون لبه مدل ورونا نورانه نیز پس از برش‌های دقیق انجام شده در سقف یا کناف در محل پیچ شده یا توسط بست مخصوص نصب میشود

کاربرد‌های چراغ خطی

همانطور که گفته شد نورپردازی خطی به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های نورپردازی به ویژه در فضاهای داخلی با معماری مدرن می‌باشد که می‌تواند علاوه بر روشنایی عمومی فضا جلوه‌ای جذاب و زیبا ایجاد کند و به عنوان چراغ دکوراتیو مورد استفاده قرار گیرد. چراغ‌های خطی قابل تولید در طرح‌ها و اشکال نامحدود هستند و گستره وسیعی از کاربرد‌ها در فضاهای مسکونی، فروشگاهی، تجاری، اداری، ویلایی و غیره را در بر می‌گیرند.

جمع بندی

چراغ‌های خطی به دلیل سادگی و حس مدرنیته جایگاه ویژه‌ای در نورپردازی فضای داخلی پیدا کرده‌اند و همچنین منبع نور LEDاستفاده شده در این چراغ‌ها باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی و طول عمر می‌باشد. همچنین بر اساس نصب به سه دسته چراغ خطی توکار، چراغ خطی روکار و چراغ خطی آویز دسته بندی می‌شوند که با توجه به نوع معماری فضا و کاربری مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ‌های خطی را می‌توان در اشکال متنوع و عرض‌های نوری مختلف تولید و استفاده نمود و این انعطاف پذیری در طرح چراغ و همچنین نوع نصب باعث می‌شود بتوان در هر نوع فضای داخلی از این چراغ استفاده نمود و از زیبایی آن بهره گرفت.

منبع

صنایع روشنایی نورانه: تولید کننده چراغ‌های روشنایی با منبع نور LED و قطعات اروپایی با ۵ سال گارانتی، طراحی و مشاوره نورپردازی رایگان.

Website: www. nooraneh. com

Instagram: @nooraneh_lighting

Contact: 021-88839700

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا