تکنولوژی

بازار خاموش دستگاه‌های پرسروصدا

نام نویسنده: مریم عسگری

این روزها داشتن یک سیستم حرفه‌اي و با کیفیت، برای بسیاری از علاقه‌مندان به صوت و تصویر یا به قول فعالان بازار سیستم بازها مهم و حائز اهمیت است.

فرقی هم نمی‌کند این افراد، از دسته کاربران خانگی سیستم‌های صوتی باشند یا از دسته افرادی که قصد دارند اتومبیل خود را به یک سیستم صوتی یا تصویری حرفه‌اي مجهز کنند.به هر حال داشتن یک سیستم صوتی حرفه‌اي که دارای قدرت و وضوح صدای بالایی باشد و همچنین از خروجی‌های متعدد و مورد نیاز کاربران پشتیبانی کند و در کنار آن طراحی زیبایی هم داشته باشند مرهون رف هزینه‌های هنگفتی است.در این گزارش ما به معرفی سیستم‌های حرفه‌اي برای کاربران خانگی مي‌پردازیم.

از سینماهای خانگی تا سیستم‌های حرفه‌اي صوتی شاید تصور شما هم مانند برخی از کابران نیمه حرفه‌اي یا آماتور سیستم‌های صوتی این باشد که به واقع سینماهای خانگی که با برندهای مختلفی نظیر سامسونگ، سونی، جی وی سی، ال جی و … در مدل و نمونه‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند، از سیستم‌های حرفه‌اي صوتی و تصویری خانگی هستند. این تصور با عرضه نمونه‌هایی موسوم به سینماهای خانگي سه بعدی که قابلیت پخش صدای سه بعدی را دارند پررنگ‌تر شده است و به همین دلیل اکثر افرادی که قصد خرید سیستم صوتی خانگی دارند که ظاهری زیبا هم داشته باشد به سراغ سینماهای خانگی مي‌روند.اما سیستم‌های حرفه‌اي صوتی خانگی در حقیقت دنیای دیگری دارند. دنیایی که با سیستم‌های سینماهای خانگی بسیار متفاوت است و می‌توان گفت، اصلا سینماهای خانگی را نمي‌توان در ردیف سیستم‌های حرفه‌اي صوتی معرفی کرد.پس اگر تا کنون شما هم چنین تصوری داشتید، از همین حالا روی این باور اشتباه خط بکشید و بدانید که سینماهای خانگی هرگز از لحاظ قدرت و وضوح صدا و به پای سیستمی که دارای آمپلی فایرهای پرقدرت سینما خانگی و استریو، باندهای چند میلیون تومانی و تیوترهای آنچنانی هستند نمي‌رند.

به گفته یکی از فعالان بازار سیستم‌های صوتی، به طور کلی می‌توان گفت، سیستم‌های سینمای خانگی (حتی با قابلیت‌ترین‌شان)، برای کابران خانگی آماتور و نیمه حرفه‌اي مناسب است که توجه زیادی به وضوح، قدرت و… صدا ندارند و تنها به دنبال کالایی شیک، با قدرت و وضوح صدایی در حد انتظار از سینمای خانگی و … هستند.
به گفته وی، به همین دلیل است که کاربران حرفه‌اي سیستم‌های صوتی،هرگز یک پک اسمبل شده را به عنوان سیستم صوتی یا حتی تصویری حرفه‌اي قبول نداشته و ترجیح مي‌دهند هر یک از بخش‌های سیستم را از یک برند مطرح و با کیفیت بالا خریداری کنند.


سیستم‌های حرف‌ای

به گفته مرتضايی، کارشناس بازار لوازم صوتی و تصویری، به صورت کلی یک سیستم صوتی حرفه‌اي باید به آمپلی فایرهای پرقدرت و حرفه‌ای، باندهای پرقدرت، تیوترهایی با قابلیت پخش صداهای ریز، ظرفیت حافظه بالا و حتی کابل‌هایی با کیفیت مجهز باشد.وی افزود: با توجه به این موضوع که هر یک از برندهای موجود در بازار در تولید یکی از این محصولات حرفه‌اي هستند، به همین دلیل معمولا یک سیستم صوتی حرفه‌اي، شامل محصولاتی در برندهای مختلف است که ما در این گزارش هر یک از این کالاها را به تفکیک معرفی مي‌کنیم.

آمپلی فایر

آمپلی فایرها در دو نوع آمپلی فایرهای استریو و آمپلی فایرهای سینمای خانگی به بازار عرضه شده‌اند. به گفته اسدی،کارشناس بازار، آمپلی فایرهای استریو تنها می‌توانند صدای 1:2 پخش کنند یا به عبارتی تنها به دو باند مجهزند و صدا تنها از جلو و پشت پخش مي‌شود. قیمت این آمپلی فایرها معمولا حدود 250 هزار تومان تا یک میلیون تومان است و برندهای pioneer و Cerwin-Vega از برندهای معروف در بازار آمپلی فایرهای استریو هستند.اما آمپلی فایرهای سینمای خانگی قابلیت پخش صدای 1:6 کاناله را دارند.حتی برخی از نمونه‌های حرفه‌اي و فوق حرفه‌اي قابلیت پخش صدای 1:16 کاناله را نیز دارند.این آمپلی فایره با قیمتی حدود 350 هزار تومان تا شش میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه شده اند. برندهای pioneer ، Creative،kenwooD ،PANASONIC ،SAMSUNG و… از برندهای معروف در بازار این کالا هستند که در این برند PIONEER پرفروش‌تر و باقابلیت ترین‌های موجود در بازار است.


باند، تیوتر وساب ووفر

باندها نقش مهمی در پخش صدای باکیفیت از آمپلی فایرها دارند.به گفته اسدی، در حال حاضر باندهای سیستم‌های حرفه‌اي در انواع بوک شلف و ایستاده در بازار موجودند که از نمونه‌های بوک شلف برای سیستم‌های حرفه‌اي استفاده بیشتری مي‌شود، البته برخی از نمونه‌های ایستاده هم کیفیت بالایی دارند که مناسب سیسم‌های حرفه‌اي هستند.به گفته وی، برندهای JBL ،KENWOOD ، Denon، Focal، Monitor Audio، Edifier در بازار موجودند که در این بین باندهای JBL ،PIONEER و KENWOOD جزو پرقدرت‌های بازارند.به گفته مولایی، یکی از فعالان بازار نیز، باندهای PIONEER صدای بم را به خوبی پخش مي‌کنند و BASE بالایی دارند. به همین دلیل صداهای ریز را به خوبی پخش نمي‌کنند. به همین دلیل در کنار این باندها باید از تیوتر برای پخش صداهای ریز استفاده کرد. ولی باندهایی نظیر KENWOOD و… به تیوتر نیازی ندارند. نکته‌اي که باید در مورد باندها مورد توجه قرار گیرد قدرت باندها است.

به گفته اسدی،از کارشناسان بازار، در حال حاضر باندهای چینی با برنهای شبیه اصل در بازار موجودند که قدرت وات واقعی ندارند و باید هنگام خرید باند دقت زیادی کرد.همچنین برخی از باندها به صورت وایرلس در بازار موجودند که به دلیل اینکه فاقد کابل ارتباطی هستند، کیفیت و قدرت صدای کمتری نسبت به باندهای غیر وایرلس دارند. پس اگر قصد دارید برای سیستم‌های حرفه‌اي باند خریداری کنید به سراغ نمونه‌های وایرلس نروید. به طور کلی قیمت باندها از حدود 300 تا 400 هزار تومان آغاز و تا ده میلیون تومان و گاه بیشتر ادامه دارد.در کنار این کالاها، ساب نیز ماموریت پخش صدای بم را دارد که در برندهای مختلفی نظیر PIONEER ، Focal، Monitor Audioو… در بازار موجودند.


پورت‌های خروجی و ورودی

یک سیستم حرفه‌اي باید به خروجی و ورودی‌های متعدد مجهز باشد و از آنها پشتیبانی کند. پشتیبانی از کامپوننت، AVI و HDMI از ویژگی‌های یک سیستم حرفه‌اي است.همچنین در یک سیستم حرفه‌اي حافظه حرف اول را می‌زند و بهتر است صوت توسط USB ،رم‌های SD،MINI SD یا MICRO SD تامین شوند.

شاید باورتان نشود ولی سیم‌ها اهميت زیادی در پخش صدای باکیفیت دارند.به گفته روحی، سیمی که رابط بین آمپلی فایر و باندها است باید از جنس خوبی باشد. به گفته این کارشناس و فعال بازار، بهترین نوع سیم از جنس فلز سفید(استیل،آلومینیوم و… است.چون دیرتر از مس گرم مي‌شود و گرم شدن کابل باعث مي‌شود وضوح صدا کاهش یابد. وی معروف‌ترین کابل بازار را دایو تایوانی و کرمان ایرانی معرفی کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا