تکنولوژی

قفسه‌های دیجیتالی برای ذخیره اطلاعات بی‌کران

نام نویسنده: مریم عسگری

ذخيره اطلاعات، از هر نوعي كه باشد، چه از نوع شخصي و محرمانه و چه از نوع تجاري و… اين روزها با روي كار آمدن ابزارهاي ذخيره اطلاعات كه قابليت حمل آسان را هم دارند، كاري بي‌دردسر و آسان است. انواع حافظه فلش و‌هاردديسك با ظرفيت‌هاي مختلف اين امكان را به كاربران مي‌دهند تا اطلاعات خود را ذخيره و همراه خود حمل كنند.

هاردديسك از دسته كالاهايي است كه اين روزها در انواع مختلفي چون اينترنال و اكسترنال و البته با ظرفيت‌هاي مختلف در بازار موجودند و به مدد افزايش عرضه و به تبع آن كاهش قيمت‌ها بازار پررونقي يافته‌اند.

تا قبل از عرضه گسترده‌ هاردهاي اكسترنال به بازار، اكثر كاربران رايانه و افرادي كه قصد ذخيره‌سازي اطلاعات خود را داشتند يا دست به دامن فلاپي درايو‌ها مي‌شدند يا انواع حافظه فلش.
اما با افزايش عرضه‌ هاردهاي اكسترنال اين امكان فراهم شده تا اطلاعات روي اين ابزارها ذخيره و حمل شوند.

انواع ‌هاردديسك و تاريخچه
از عرضه اولين‌ هاردديسك به بازار چيزي حدود پنجاه سال مي‌گذرد. در سال 1956 براي اولين بار ‌هاردديسك در شركت IBM متولد شد. اين ‌هاردديسك با عنوان RAMAC305 حافظه‌اي 5 مگابايتي داشت. اين محصول كه اندازه آن به بزرگي دو يخچال بود با قيمت 10 هزار دلار به ازاي هر مگابايت در بازار عرضه شد.

دهه 60 در واقع زمان گسترش قابليت‌هاي‌ هارد درايوها بود كه با رهبري IBM در بازار اين محصولات همراه شد. سال 1961 فن‌ها اضافه شده و سال 1963‌ هاردديسك‌هاي قابل حمل با مساحت 114 اينچي و ظرفيت 6/2 مگابايتي وارد بازار شدند.

‌هاردديسك‌هاي مدرن با چيدمان بهتر قطعات نيز توسط شركت IBM در سال 1973 توليد شدند. سال 1978 هم نوبت ورود‌ هاردديسك‌هاي مجهز به تكنولوژي (RAID) ديسك‌هاي مستقل از قطعات و ابزار غيرضروري به بازار بود. در سال 1982 اولين نمونه5.3 اينچي با حافظه 10 مگابايت توسط شركت Rodime توليد شد.

در سال1985 اولين كارت‌هاي كنترل ESDI توسط WesternDigital توليد شد كه باعث ايجاد ظرفيت و سرعت بيشتر‌ هاردديسك‌هاي قابل استفاده در PC مي‌شد.

اين روند ادامه داشت تا اينكه در سال 2002 هاردديسكي‌هايي با ظرفيت 100 گيگابايت وارد بازار شدند و سه سال بعد توشيبا‌ هاردديسك 160 گيگابايتي خود را وارد بازار كرد. پس از آن هم‌ هاردديسك‌هاي 320 گيگابايتي و 500 گيگابايتي وارد بازار شدند اين روند با عرضه نمونه‌هاي يك و دو‌ ترابايتي ادامه يافت.

به گفته محمد نيكو در حال حاضر‌ هاردديسك در انواع اكسترنال و اينترنال در بازار موجود است كه با توجه به قابليت‌هاي نمونه‌هاي اكسترنال، اين‌ هاردها فروش بيشتري دارند تا نمونه‌هاي اينترنال.
به گفته زارعيان، يك كارشناس بازار‌هارد، به طور خاص ‌هاردها به سه نوع تقسیم می‌شوند.
PATA، sATA، اسکازی SCSI.

این تقسیم‌بندی بر اساس اینترفیس (رابط بین ‌هارد و سیستم) ‌هاردها است و مطمئنا عوامل دیگري هم در سرعت موثر هستند. به گفته وي، ديسك سخت يا ‌هاردديسك منبع و محل ذخيره تمام برنامه‌ها و داده‌هاى موجود درون يك كامپيوتر است و در حال حاضر ديسك‌هاى سخت در دو نوع IDE و SATA بيشتر مورد توجه مصرف‌كنندگان است. به گفته وي، كابل‌هاى اتصالى به ‌هاردديسك‌هاى IDE شامل كابل ۴۰ پين ديتا و كابل چهار پين برق است، اما در ديسك‌هاى سخت SATA از كابل‌هاى برق ۱۵ پين و هفت پين ديتا استفاده مى‌شود.

يكى از مزاياى‌ هاردهاى Sata نيز استفاده از كابل هفت پين ديتا است. با استفاده از اين كابل، فضاى داخل كيس خلوت و جريان هوا در كيس راحت‌تر به گردش در مى‌آيد، همين طور براى تنظيم دو ‌هارد Sata نيازى به جابه‌جايى جامپرهاى روى‌ هارد نيست،چون خود آن‌ها بنا به شماره پورت Sata تنظيم مى‌شوند.

به گفته وي‌، هاردهاى IDE داده‌ها و اطلاعات را با سرعت ۱۳۳ مگابايت در ثانيه منتقل مى‌كنند، اما ديسك‌هاى Sata اطلاعات را با سرعت ۱۵۰ مگابايت در ثانيه جابه‌جا مى‌كنند. البته در انواع جديد اين ديسك‌ها اطلاعات با سرعت سه گيگا بايت در ثانيه منتقل مى‌شوند.

برندهاي پرفروش
تا همين يكي دو سال قبل، برندهاي توشيبا، هيتاچي، سامسونگ، مكستور، سي‌گيت، وسترن ديجيتال در بازار ‌هاردديسك خودنمايي مي‌كردند و براي تصاحب سهم بيشتري از آمار فروش بازار رقابت سختي بين اين برندها بود،‌ولي طي يك سال اخير، برندهاي وسترن ديجيتال و سي‌گيت و تا حدودي مكستور توانستند گوي سبقت را از ديگر رقبا بربايند و در بازار خودنمايي كنند.
اين روند با عرضه گسترده نمونه‌هاي اكسترنال اين كالا سرعت بيشتري گرفت تا جايي كه امروزه اگر سري به بازار خريد و فروش‌ هاردديسك بزنيد، شاهد خواهيد بود كه سهم بزرگي از بازار‌ هاردديسك در اختيار برندهاي مكستور و سي‌گيت است و پس از آن وسترن ديجيتال، سامسونگ، توشيبا و هيتاچي سهم اندكي در بازار دارند.

نيكو، مدير فروش شركت رئال در اين باره مي‌گويد، تا قبل از اين برندهاي مكستور، سي‌گيت، وسترن ديجيتال و… در بازار خودنمايي مي‌كردند كه طي سال‌هاي اخير دو برند مكستور و سي‌گيت با هم يكي شدند و در حال حاضر به غير از اين دو برند، وسترن ديجيتال، هيتاچي، توشيبا و سامسونگ در بازار خودنمايي مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه ‌هاردهاي اكسترنال (قابل حمل) طي يك سال اخير بسيار موفق بوده‌اند، گفت: در حال حاضر نمونه‌هاي اكسترنال فروش خوبي دارند و با روي كار آمدن ظرفيت‌هاي بالا قيمت‌ها نيز نسبت به قبل كاهش يافته و اين موضوع باعث موفقيت بيشتر اين ‌هاردها در بازار شده است.
وي افزود: در حال حاضر بالاترين ظرفيت‌ هاردهاي اكسترنال و اينترنال دو‌ ترابايت است.

اما كوهستاني، مدير فروش بخش‌ هاردهاي شركت‌سازگار ارقام مي‌گويد، در حال حاضر‌ هاردهاي وسترن ديجيتال كه توسط اين شركت به بازار عره مي‌شوند تقاضاي بالايي دارند.

به گفته وي نيز در حال حاضر، ‌هاردهاي اكسترنال فروش بيشتري در بازار دارند و يكي از دلايل آن اين است كه سرعت ذخيره اطلاعات در ‌هاردهاي اكسترنال 200درصد است. اين در حالي است كه سرعت ذخيره اطلاعات در ‌هاردهاي اينترنال (داخلي) 50 تا 60 درصد است.

وي با اشاره به اينكه كاربران ‌هاردهاي اكسترنال مي‌توانند اطلاعات خود را به آساني حمل كنند، گفت: در حال حاضر با افزايش استفاده از سينماي خانگي، ديتا پروژكتور و… اكثر مصرف‌كنندگان اطلاعات خود را روي اين ‌هاردها ذخيره و به آساني از طريق اين دستگاه‌ها نمايش مي‌دهند.

نوسانات قيمت در باار

اگرچه طي ماه گذشته قيمت انواع ‌هارد مانند ساير تجهيزات كامپيوتري روندي نزولي داشت و فعالان بازار ادعا مي‌كردند قيمت اين كالا پايين‌تر از قيمت‌ها در ساير كشورها و همچنين دبي است، اما طي دو هفته اخير قيمت‌ها تا حدودي افزايش يافته و به اعتقاد آن‌ها قيمت‌ها منطقي شده است.

محمد نيكو در اين باره مي‌گويد، تا حدود يك ماه قبل قيمت انواع ‌هارد به دليل تقاضاي اندك و برخي مسائل كمتر از عرف بازار بود و فروشندگان اين كالا را با ضرر به فرش مي‌رسانند ولي طي دو هفته اخير قيمت‌ها متعادل شده است.

كوهستاني مدير فروش بخش‌ هاردهاي شركت ‌سازگار ارقام نيز در اين باره مي‌گويد: ‌هارد اين روزها از لحاظ قيمت نوسان زيادي ندارد و قيمت‌ها طي دو تا سه هفته اخير تقريبا بدون نوسان بوده است.

وي قيمت انواع ‌هارد‌هاي اكسترنال با برند وسترن ديجيتال را بين 110تا 450 هزار تومان اعلام كرد كه بنا به مورد استفاده، نوع و ظرفيت قيمت‌ها متغير است.

به عنوان مثال، يك نمونه دو‌ ترابايتي از ‌هاردديسك‌هاي اكسترنال اين برند كه سرعت چرخش آن وrpmو5400 است 450 هزار تومان و قيمت يك نمونه يك‌ ترابايتي هم 305 هزار تومان است.
نمونه‌هاي پاسپورتي اين كالا هم كه حجم آن به اندازه يك پاسپورت است و به تازگي وارد بازار شده‌اند نيز 126 هزار تومان است. ظرفيت اين‌ هاردديسك اكسترنال 320 گيگابايت است.
قيمت نمونه‌هاي پاسپورتي اين ‌هاردها هم با برند سي‌گيت و ظرفيت يك‌ ترابايت 180 هزار تومان است.

همچنين قيمت‌ هاردهاي اكسترنال معمولي سي‌گيت با ظرفيت يك ‌ترابايت 120 تا 130 هزار تومان و قيمت نمونه‌هاي 500 گيگابايتي اين كالا 102 هزار تومان است.

قيمت نمونه 320 گيگابايتي از برند سي‌گيت هم 75 هزار تومان است.

اگر قصد خريد‌ هاردهاي اينترنال مكستور را هم داريد، بايد بدانيد قيمت نمونه‌هاي 250 گيگابايتي اين كالا 41 هزار تومان،300 گيگابايتي 44 هزار تومان،500 گيگابايتي حدود 55 هزار تومان و قيمت نمونه‌هاي يك‌ ترابايتي اين برند هم 89 هزار تومان است.

قيمت نمونه‌هاي دو‌ ترابايتي كه به تازگي وارد بازار شده‌اند نيز حدود 250 تا 450 هزار تومان است كه برند وسترن ديجيتال در اين زمينه جزو گران قيمت‌هاي بازار است.

اما transcend برند ديگري است كه حدود دو سال است در بازار رايانه حضور پررنگي دارد. قيمت ‌هاردهاي اين برند هم در بازار داخلي حدود 95 تا 130 هزار تومان است.
پس اگر قصد خريد يك نمونه 500 گيگابايتي از اين كالا را داريد بايد حدود 105 تا 110 هزار تومان هزينه كنيد.

همچنين قيمت نمونه‌هاي يك‌ ترابايتي اين كالا با برند مذكور 130 هزار تومان است.

نكته‌اي كه ذكر آن لازم به نظر مي‌رسد اين است كه‌ هارداي توشيبا و هيتاچي در بازار داخلي به شدت كمياب هستند و تنها نمونه‌هاي اندكي از آن در بازار موجودند. به عنوان مثال يك‌ هارد اكسترنال 500 گيگابايتي از خانواده توشيبا در بازار داخلي با قيمت 110 هزار تومان و يك نمونه 320 گيگابايتي با قيمت 95 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا