تکنولوژی

گزارشی از کنگره جهانی موبایل بارسلونا : زير سايه اپل

نام نویسنده: شهرام شريف

هفته گذشته شهر بندری بارسلون اسپانیا میزبان صدها شرکت فعال صنعت موبایل بود که در کنگره جهانی موبایل گردهم آمده بودند تا جدیدترین محصولات خود را در زمینه تلفن همراه به نمایش بگذارند.

در شرایطی که اقتصاد جهانی در رکودی بی‌سابقه به سر مي‌برد، بیش از 70‌هزار نفر علاقه‌مند از نمایشگاهی بازدید کردند که مسیر تکنولوژی تلفن همراه طی یک سال آینده را مشخص مي‌کرد. با این حال از نوع عرضه احتیاط آمیز محصولات مي‌شد فهمید که دیگر از طرح‌های بلندپروازانه و پرریسک در این مسیر خبری نیست و بازار محصولات ارزان قیمت‌تر و تنها اندکی پیشرفته‌تر داغ‌تر است.

صاحبان صنایع، مدیران اپراتورها، مدیران شرکت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری بخش عمده شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال را تشکیل می‌دادند؛ جایی که غرفه‌های برندهای معروف همیشه مملو از جمعیت بود و بازار سخنرانی‌ها و کلمات نغز نیز داغ.

مسوولان نمایشگاه امسال با دعوت از کیوین اسپیسی بازیگر مشهور‌ هالیوودی تلاش کردند تا توجه زیادی را به این سمت جلب کنند. سال گذشته نیز آنان با دعوت از رابرت ردفورد و ایزابل روسلینی توانسته بودند چشم‌ها را به سمت خود بچرخانند. کیوین اسپیسی، اما با ایده ساخت فیلم کوتاه و حمایت از جشنواره فیلم‌های موبایلی به نمایشگاه آمد. او خودروهای گرانقیمتی را نیز برای برندگان در نظر گرفته بود که همین باعث شد در هر گوشه نمایشگاه علاقه‌مندانی را ببینی که مشغول فیلمبرداری با موبایل‌های خود هستند.

اسپیسی روز آخر نیز در یک سخنرانی به نقش دنیای سرگرمي‌در صنعت موبایل اشاره کرد؛ موضوعی که مي‌تواند میلیاردها دلار و یورو را به این بازار تزریق کند.

اما اسپیسی تنها چهره شاخص دعوت شده به کنگره امسال نبود. استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت، اولی پکا مدیر نوکیا، کریس دی ولف مدیرعامل مای اسپیس، جاش سیلورمن مدیرعامل اسکایپ و رالف دلاوگا مدیرعامل AT&T Mobility نیز از جمله سخنرانان نشست‌های کنگره امسال بودند.

کامپیوبایل
چند سال قبل وقتی از مدیران شرکت‌های موبایل مي‌پرسیدید که آیا آنها تلاش دارند کامپیوتر درست کنند، به شدت این موضوع را تکذیب مي‌کردند و مي‌گفتند که آنها از صنعت موبایل تغییر مسیر نمي‌دهند. حالا اما نه تنها گوشی‌های موبایل به کامپیوتر تبدیل شده‌اند بلکه بسیاری از غول‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری نیز به سمت موبایل آمده‌اند. به جز اپل تقریبا تمامي‌شرکت‌های بزرگ کامپیوتری و نرم‌افزاری در نمایشگاه امسال شرکت داشتند و هر کدام با عرضه محصول یا محصولاتی سعی در گفتن سهم در بازار داشتند.

از همین رو مهمترین محصولات عرضه شده امسال فقط دستگاه موبایل نبود، بلکه پلت فرم‌های مختلف نرم‌افزاری مهمترین ویژگی نمایشگاه امسال را تشکیل می‌دادند.
فروشگاه نرم‌افزار OVI یکی از این مجموعه محصولات بود. فروشگاهی که به گفته مقامات نوکیا قرار است به توسعه محتوا بینجامد.

برنامه نویسان و همه کاربران دعوت شده اند تا با تولید انواع و اقسام نرم‌افزار، فیلم، کانال تلویزیونی و کلا هر نوع محتوایی آن‌ها را برای فروش و استفاده روی OVI قرار دهند. به گفته مقامات نوکیا از چند ماه ديگر با راه‌اندازی این فروشگاه کاربران گوشی‌های نوکیا قادر واهند بود که این محصولات را روی گوشی‌های خود دانلود کنند.هر چند در مرحله نخست صرفا کاربران N97 نوکیا قادر به استفاده از OVI خواهند بود.

OVI از بسیاری از جهات شبیه فروشگاه نرم‌افزار اپل است، اما مقامات نوکیا معتقدند که ‌OVIبرخلاف فروشگاه اپل فقط نرم‌افزار ارائه نمي‌کند و هر نوع محتوایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اولي‌پكا، مديرعامل نوكيا از راه‌اندازي فروشگاه OVI خبر داد

اما در نمایشگاه امسال این فقط نوکیا نبود که استراتژی توسعه محتوا را در پیش گرفته؛ مایکروسافت نیز ایده اپل مانند دیگری را برای همسان‌سازی اطلاعات و آرشیو آنلاین راه‌اندازی کرد.

زیر سایه اپل
هرچند بیماری استیو جابز و مشکلات دیگر شرکت اپل را از حضور در نمایشگاه بارسلون بازداشت، اما با نگاهی به اصلی‌ترین محصولات عرضه شده در نمایشگاه امسال مي‌شد فهمید که صنعت تلفن همراه به دنبال موفقیت‌های اپل مسیرهای این شرکت را در پیش گرفته است. تقریبا در تمامي‌برندها مي‌شد

رد پایی از تکنولوژی‌های ارائه شده در آیفون را دید. با این حال به عقیده بسیاری از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه آیفون همچنان به عنوان محصولی آیکونیک فاصله خود را از دیگر رقبا حفظ کرده است.

شرکت پالم که چندی پیش با ارائه جدیدترین محصول خود پالم پری سروصدای بسیاری به پا کرد، این گوشی را به نمایشگاه بارسلون آورد و
به طور محدود به نمایش گذاشت. پالم پری نیز قرار است یک پلت‌فرم باز مثل اپل داشته باشد تا از آن طریق بتواند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را ترغیب به نوشتن برنامه برای آن کند. گوشی لمسی پالم که از لحاظ مولتی تاچ بودن بسیار شبیه به آیفون است، قرار است تابستان امسال به بازار عرضه شود. این گوشی قادر به پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای مبتنی بر HTML، CSS و Javascript است و با توجه به سیستم عامل جدید WEB OS ایده‌های جدیدی از یک گوشی موبایل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مایکروسافت امسال ویندوز جدید 6,5 نسخه موبایل را عرضه کرد؛ هر چند نم آن را به windows phone تغییر داد. با این حال بسیاری معتقد بودند که محصول آرشیو آنلاین عرضه شده در این نمایشگاه توسط مایکروسافت با عنوان My Phone نیز برگرفته از ایده‌ای مشابه در اپل است.

گوشی‌های جدید
نوکیا امسال چند گوشی جدید را در سری‌های مختلف عرضه کرد، اما برای جلسه مطبوعاتی دو گوشی از سری E این شرکت را در نظر گرفته بود. E75 و E55 این دو گوشی بود که در این میان E75 با کیبورد کشویی و دسترسی آسان به سیستم ایمیل عملا پیشرفت قابل توجهی را در این سری از گوشی‌های نوکیا نشان می‌داد. علاوه براین نوکیا آخرین تولیدات خود را در زمینه رهیابی، 6710 Navigator و گوشی کلاسیک 6720 نوکیا، که یادآور گوشی‌های کلاسیک متوسط است را نیز معرفی کرد. نوکیا همچنین امسال از همکاری با شرکت اسکایپ برای بهره‌برداری از این پیغام بر و محصول تلفن اینترنتی روی گوشی‌های نوکیا خبر داد. نوکیا N97 درسه ماه سوم سال 2009 اولین موبایلی است که اسکایپ روی آن قابل استفاده خواهد بود.
سونی اریکسون نیز امسال گوشی جدیدی که قابلیت کیبورد کامل را دارد، به نمایش گذاشت. همچنین مانند ovi این شرکت نیز از راه‌اندازی سایتی خبر داد که کاربران قادر به بارگذاری فایل‌های موسیقی و فیلم‌های خود روی آن خواهند بود.

سامسونگ نیز با عرضه نوع جدیدی از محصول اومنیا با دوربین 12 مگاپیکسلی و 16 گگابایت رم از جمله حاضران در نمایشگاه بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود.
ال‌جی و توشیبا نیز دو گوشی تلفن همراه لمسی با شباهت بسیار زیاد به آیفون عرضه کرده بودند و همین نشان می‌داد اپل بدون این که در نمایشگاه امسال حضور داشته باشد، سایه ای سنگین بر سر این صنعت ایجاد کرده است.

منبع : دنيای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا