تکنولوژی

اينتل به رشوه متهم شد

ايسنا- تراشه‌ساز آمريکايي اينتل که در حال حاضر به دليل عملکردهاي ضدرقابتي در اروپا تحت نظارت و بررسي قرار دارد از سوي رگولاتورهاي اروپايي به رشوه و فساد براي انحصار بازار اروپايي متهم شد.
کميسيون اروپايي اعلام کرد: بيانيه ايرادهاي ديگري به اينتل ارسال و اين شرکت را به تلاش براي حذف رقيب نزديک خود در بازار سي پي يو x86 متهم کرده است.
در اين نامه که روز پنج‌شنبه به اينتل ارسال، شد اين شركت به تخفيف دادن به توزيع‌کنندگان بزرگ راينه شخصي اروپايي براي حمايت از محصولاتش متهم شد.
بر اساس اين گزارش اينتل به يک سازنده‌ي رايانه هم پول پرداخت کرده تا بازاريابي مدلي از محصولاتش را که از تراشه‌هاي AMD در آن استفاده شده به تاخير اندازد.
به علاوه به اين سازنده‌ي رايانه‌اي پول پرداخت کرده تا از ريزپردازنده‌هاي اينتل به جاي محصول AMD استفاده کند.
اينتل 80 درصد از بازار جهاني سي پي يو را در اختيار دارد و فروش سال 2007 اين شرکت 38 ميليارد دلار بوده است.
رگولاتورهاي اتحاديه‌ي اروپا بدون نام بردن از شرکت‌هاي درگير در اين مورد اعلام کردند به نتايج اوليه رسيدند که اينتل در سال گذشته‌ي ميلادي عملرد سوءاستفاده‌گرايانه‌اي داشته است.
اين اقدام به دنبال هشدار مشابهي که در ماه ژوئيه‌ي سال 2007 براي عملکرد ضدرقابتي به اين شرکت ارسال شد صورت مي‌گيرد.
مقامات کره جنوبي، ماه گذشته اينتل را به دليل تخفيف دادن به سازندگان رايانه‌ي کره‌يي از جمله سامسونگ در ازاي خريد نکردن ريزپردازنده‌هاي AMD در حدود 26 ميليون دلار جريمه کرد.
يک روز پس از جريمه‌ي مقامات کره‌ي جنوبي، کميسيون تجاري فدرال آمريکا تحقيقات رسمي خود را آغاز کرد.
در ژاپن نيز کميسيون تجارت منصفانه در سال 2005 به اين نتيجه رسيد که اينتل از قانون ضد انحصاري اين کشور تخطي کرده است اما اين شرکت عليرغم مخالفت با يافته‌هاي اين کميسيون نظر آن را پذيرفت و به اين ترتيب از دادگاهي شدن اجتناب کرد.
بزرگ‌ترين سازنده‌ي ريزتراشه جهان مکررا تکرار کرده كه خطايي انجام نداده است اما کميسيون اروپا براي پاسخگويي و شرکت در دادرسي هشت هفته به اينتل مهلت داده و حق وضع جريمه را نيز حفظ کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا