تکنولوژی

سرنوشت پاساژ عاج در انتظار ديگر انبارهاي لوازم خانگي و ديجيتالي

دنیای اقتصاد – حدود سعت پنج عصر روز سه‌شنبه ابر بزرگي از دود، آسمان تهران را فراگرفت تا نگراني و تعجب را مهمان اذهان عمومي كند. اين ابر بزرگ دودي ظاهرا از مركز شهر به‌وجود آمده بود. با نزديكتر شدن به مناطق جنوبي شهر مانند ميدان بهارستان، حضور نيروهاي پليس، خودروهاي آتش‌نشاني و اورژانس واقعيت تلخي را نشانه مي‌رفتند.

تمام مسيرهاي ورود به منطقه بازار و به‌خصوص خيابان اميركبير و سه‌راه امين حضور به وسيله ماموران انتظامي بسته شده بود. انبار بزرگي در اين منطقه آتش گرفته بود و تمام اجناس داخل آن كاملا سوخته و از بين رفته بودند.
تمام اين اتفاق را مي‌شود در خط بالا خلاصه كرد اما آچه را كه نمي‌توان به اين راحتي‌ها محاسبه يا حتي تصور كرد، تعداد اجناس سوخته و در واقع ميزان ضرر مالي ناشي از اين اتفاق است.
خبرها نشان مي‌دهند به دنبال اطلاع به موقع به ماموران آتش‌نشاني و حضور آنها در محل، اين حادثه خوشبختانه هيچ تلفات جاني نداشته است.
به اين ترتيب آنچه اين حادثه به يادگار مي‌گذارد، قطعا ضرر مالي هنگفت و مهمتر از آن، تاثير اين ضرر بر وضعيت بازار لوازم خانگي الكترونيكي و دستگاه‌هاي صوتي و تصويري است.

اجناسي كه سوختند
بيشترين محصولاتي كه در اين حادثه آسيب‌ديده و سوخته‌اند، در دسته لوازم خانگي و الكترونيكي قرار مي‌گيرند.
نمايندگي فروش محصولات صوتي و تصويري هيتاچي در خيابان امين‌حضور در اين مورد مي‌گويد: «كل انبار پاساژ عاج و مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي اطراف آن دچار حريق شدند.»
به گفته او ميزان خسارت وارده به اين انبار حدود 7 تا 8ميليارد تومان است.
مسوول نمايندگي هيتاچي مي‌گويد: «اين آتش‌سوزي كه از يك مغازه كوچك فروش تينر و رنگ ساختماني شروع شده و به دو انبار كوچك و در نهايت انبار بزرگ پاساژ عاج سرايت كرده، فروشندگان و شركت‌هاي بسياري را متضرر كرده است.»

اما آنچه مشخص است، اين است كه اغلب محصولات از بين رفته در آتش‌سوزي از ميان توليدات داخلي بوده‌اند.
محمد طحان‌پو، رييس اتحاديه لوازم خانگي در اين مورد مي‌گويد: در جريان اين آتش‌سوزي 100درصد محصولات داخل انبار دچار سوختگي شدند كه 80درصد شامل محصولات توليد داخل است.

شركت‌هايي مانند هيماليا، امرسان، پاديسان و سينجر جزو خسارت ديدگان اصلي اين آتش‌سوزي محسوب مي‌شوند. وي همچنين به آتش‌سوزي برخي از مارك‌هاي لوازم صوتي و تصويري همچون سامسونگ و ال.جي اشاره كرد و گفت: در جريان اين آتش‌سوزي چند هزار دستگاه تلويزيون سامسونگ و ال.جي نيز دچار حريق شدند، ضمن اين كه چند هزار دستگاه كولر گازي سامسونگ نيز در اين انبار وجود داشتند.

او ميزان خسارت وارد شده در جريان اين حادثه را 8مييارد تومان اعلام كرد و گفت: حدود 30درصد محصولات موجود در اين انبار از بيمه آتش‌سوزي برخوردار بودند كه خود فروشندگان آنها را بيمه كرده بودند.

ايمني انبارها و تكرار حادثه
اين حادثه هر چند ناخوشايند، اما بيش از آن، نگران‌كننده است.
آتش‌سوزي انبار پاساژ عاج در حقيقت يك زنگ خطر بزرگ براي شركت‌هاي توليدكننده، عرضه‌كنندگان و فروشندگان بازار محصولات صوتي و تصويري و لوازم خانگي است.
آنقدرها هم دور از انتظار نيست. منطقه بازار، منطقه‌اي نسبتا قديمي با اصول شهرسازي گذشته است.

خيابان‌هايي با عرض كم، كوچه‌هاي تنگ و باريك و تراكم زياد فروشگاه‌ها، پاساژها و خانه‌هاي مسكوني همه نشانه‌هاي اين مدعا هستند.
با اين اوصاف توجه به ايمني و وضعيت انبار اجناس در اين منطقه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

مجهز بودن انبارها به امكانات اوليه مانند كپسول آتش‌نشاني و كابل‌كشي روكار (براي پيد كردن مشكل ايجاد شده در آتش سوزي‌هاي ناشي از جريان برق) يكي از عوامل مهم جلوگيري از وقوع چنين اتفاقاتي هستند.
از طرفي محل انبار، وضعيت دسترسي به آن و چيدمان كالاها و اجناس در انبار هم در نوع خود مي‌تواند در يك اتفاق اين‌چنيني موثر باشد.

تمام اينها همان دلايلي هستند كه باعث تكرار حادثه مي‌شوند.
يكي از فروشندگان لواز صوتي و تصويري در خيابان جمهوري نيز در اين زمينه گفت: احتمال وقوع اين اتفاق در پاساژهاي خيابان جمهوري نيز بسيار زياد است، اگرچه انبارهاي خيابان جمهوري بسيار كوچك‌تر از انبار پاساژ عاج است، اما به دليل نقص سيستم ايمني انبارها احتمال وقوع اين اتفاق در اين منطقه نيز بعيد نيست.

به گفته وي، اين اتفاق چندين مرتبه براي پاساژ آلومينيوم اتفاق افتاده است، اما به دليل هزينه بيمه اجناس موجود در انبار، صاحبان اجناس از بيمه كردن اجناس خود خودداري مي‌كنند.
زيرا معتقدند حتي سوختن و نابود شدن اجناس هزينه‌اي كمتر از مبلغ بيمه اين كالاها دارد.
قيمت‌ها چه مي‌شوند

با وقوع اين اتفاق بسياري معتقدند در روزهاي آينده بايد منتظر افزايش شديد قيمت لوازم‌خانگي و بعضي لوازم‌صوتي و تصويري باشيم.

اين در حالي است كه طحان‌پور قيمت انواع لوازم خانگي را براي روزهاي آينده ثابت اعلام كرد و گفت: در پي اين آتش‌سوزي هيچ‌گونه افزايش قيمتي براي انواع لوازم‌خانگي و صوتي و تصويري در بازار در روز‌هاي آينده پيش‌بيني نمي‌شود و همه محصولات با همان قيمت گذشته به فروش مي‌رسند.

عبدلي، يكي از فعالان بازار اين محصولات هم معتقد است كه اين حادثه نمي‌تواند تاثير چنداني بر قيمت محصولات داشته باشد، چون اين محصولات معمولا با قيمت شركتي و ثابت ر بازار به فروش مي‌رسند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قیمت گوشی می 8 لایت شیائومی | Xiaomi Mi 8 Lite

    مشخصات و قیمت ماوس شیائومی Xiaomi Mi Silent Edition WXSMSBMW02

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی بلک شارک 2 پرو شیائومی – Xiaomi Black Shark 2 Pro

    قیمت گوشی شیائومی 12 پرو – Xiaomi 12 Pro

    اخبار و مقالات ماوس شیائومی Xiaomi BXSBMW02

    شیائومی می میکس 2021 با لنز مایع معرفی می‌شود

    heso.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا