تکنولوژی

اينترنت روي هوا

نام نویسنده: مريم عسگري

دنیای اقتصاد – سر انگشتانت با سرعت روي صفحه كليد حركت مي‌كنند و صفحه‌هاي مختلف روي نمايشگر رايانه باز و بسته مي‌شوند.

اطلاعات مورد نظر نيز با يك اشاره به دكمه موس روي صفحه نمايشگر ظاهر مي‌شوند. همه ان امور با سرعت نور انجام مي‌شوند، بدون اين كه وسط كار ارتباط قطع شود. از وقتي از سيستم اينترنت بي‌سيم استفاده مي‌كني نه از قطع و وصل شدن‌هاي مكرر ارتباط خبري است و نه از سرعت پايين خطوط اينترنت!

در اختيار داشتن سرعت، خواسته‌اي است كه اكثر كاربران خانگي، اداري و تجاري اينترنت براي رسيدن به اهداف خود در كوتاه‌ترين زمان ممكن در پي آن هستند.

در‌حال‌حاضر بسياري از كاربران كه از روش‌هاي دسترسي به اينترنت با استفاده از مودم و خطوط تلفن به ستوه آمده‌اند در پي آن هستند تا با استفاده از راهكارهاي ديگري به سرعت مطلوب خود برسند. استفاده از اينترنت بي‌سيم يكي از اين راهكارها است.

ورود اتصالات بي‌سيم به دنياي ارتباطات، كاربران مشتاق زيادي‌ را به خود جذب كرده است و افرادي كه براي انجام امور روزمره خود از رايانه و اينترنت استفاده مي‌‌كنند و از قطع و وصل‌شدن‌هاي مكرر و نابهنگام ارتباط خسته شده‌اند را به سوي خود كشانده است.
شبكه‌هاي بي‌سيم (wireless) يكي از تكنولوژي‌هاي جذابي هستند كه توانسته‌اند به خوبي پاسخگوي نياز بسياري از كاربران اينترنت باشند.

البته، هر چند اين تكنولوژي جذابيت و موارد كاربرد بالايي دارد ولي مهم‌ترين مرحله كه تعيين‌كننده ميزان رضايت از آن را به دنبال خواهد داشت، ارزيابي نيازها، توقعت و مقايسه آن با امكانات و قابليت‌هاي اين تكنولوژي است.

اينترنت بي‌سيم در ايران

نصري يك ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي مي‌گويد: اينترنت بي‌سيم حدود 7سال است كه در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به علت وجود موانعي كه در ابتداي ورود اين شبكه به كشور وجود داشت، در مراحل اوليه در شهرستان‌هايي با مساحت كم مورد استفاده قرار گرفت.

وي شبكه ارتباطي بي‌سيم، wimax wireless، wi-fi وIP wireless را از شبكه‌هاي فعال ارتباطي در ايران معرفي كرده و مي‌گويد: در حال حاضر شبكه‌هاي ارتباطي مذكور توسط شركت مخابرات به اشخاص حقوقي واگذار مي‌شود و اين اشخاص با فروش اين شبكه‌ا به كاربران خانگي و… ارتباطات بي‌سيم اينترنتي را در كشور گسترش مي‌دهند.

مخابرات و تصدي‌گري فروش اينترنت بي‌سيم
در حال حاضر شركت مخابرات ايران تنها عرضه‌كننده رسمي و مستقيم سيستم wire Less به شمار مي‌رود كه طي سال‌هاي اخير با تغيير سياست‌كاري خود به فروش حجمي اينترنت بي‌سيم به اشخاص حقوقي مبادرت ورزيده است. البته شركت‌هاي ديگري چون سروش رايانه، آي‌تك و پارس آن‌لاين نيز به صورت محدود با استفاده از ماهواره و امواج نوري تامين‌كننده نياز برخي متقاضيان خطوط اينترنت هستند. اما شركت مخابرات متصدي رسمي اين كار است. طبق اعلام يكي از ارائه‌دهنده‌گان خدمات اينترنتي، شركت مخابرات طي دو سال اخير اقدام به ارائه سيستم wire less به كاربران محدوده هفت تير به بالا كرده است و در قبال ارائه اين خدمات به صورت ماهانه از مشتركين حق اشتراك دريافت مي‌كند.

به گفته وي اشخاص حقوقي نيز كه با تعبيه يك آنتن مركزي مشترك شبكه wireless شده‌اند با به اشتراك گذاشتن خطوط اين شبكه بين كاربران مختلف از آنها حق اشتراك دريافت مي‌كنند.

انواع شبكه بي‌سيم
همانطور كه قبلا اشاره كرديم شبكه wire less در ايران به سه نوع wimax ، wi Fi و IP تقسيم‌بندي مي‌شود كه هر كدام بسته به بعد آنتن‌دهي، قابليت‌هاي كاربردي و … براي امور اداري، تجاري و مصارف خنگي به كار برده مي‌شوند.

Wimax
wimax استانداردي است براي انتقال اطلاعات به‌صورت بي‌سيم در فواصل طولاني با پهناي باند زياد.

از كاربردهاي آن مي‌توان به ارتباط مشترك با شبكه در آخرين ضلع ارتباطي (مركز تلفني محلي تا منزل، بدون سيم)، استفاده در شبكه‌هاي سلولي، برقراري ارتباط‌هاي پر‌سرعت در شركت‌ها، انتقال صوت، تصوير و … اشاره كرد.

استفاده از wimax به عنوان يك راهكار ارتباطي در شبكه‌هاي شهري ميان محل مشترك و نزديك‌ترين مركز مخابراتي به عنوان اصلي‌ترين مزيت اين سرويس در مقابل كابل‌هاي مسي و تكنولوژي‌هاي DSL است.

طبق اعلام يكي از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي، wimax در حالت ايده‌آل اجازه مي‌دهد كه پهناي باند در حدود 70مگابيت بين كاربران و نقطه مركزي، به صورت اشتراكي مورد استفاده قرار گيرد.

به گفته وي، استانداردهاي دسترسي به اينترنت و شبكه نشان مي‌دهد كه چنين پهناي باندي براي حدود 60شركت كه همزمان نياز به يك ارتباط اينترنتي معادل 544/1مگابيت داشته باشند كافي خواهد بود.

وي عقيده دارد، كيفيت wimax باعث شده است اين تكنولوژي براي استفاده در سرويس‌هاي مانند VOIP، كنفرانس‌هاي ويدئويي، برقراري شبكه‌هاي خصوصي و‌…به طور همزمان كاربرد داشته باشد.

ناظر، يك ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي نيز در اين زمينه ميگويد: «در حال حاضر wimax wireless توسط شركت‌هاي لايزر، داتك، هماتل و سروش رسانه ارائه مي‌شوند كه هزينه تجهيزات و قيمت پهناي باند آن بسته به سرعت اين شبكه متفاوت است.»

وي هزينه تجهيزات wimax كه شامل آنتن مركزي و … است را حدود 400 تا 500هزار تومان و قيمت پهناي باند را ماهيانه حدود 60هزار تا 6ميليون تومان اعلام كرد.

Wi F i
Wi Fi Wire less نيز از لحاظ قابليت‌هاي كاربري مانند wimax بوده و در ايران توسط چند شركت كه داتك از جمله آنها است ارائه مي‌شود.

به گفته فعالان اين عرصه هزينه تجهيزات Wi Fi حدود 200 تا 300هزار تومان است و نرخ پهناي باند هم در حد ناچيزي است.

نامق، يكي از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي مي‌گويد: در حال حاضر شركت‌هاي نامشخصي كه چندان هم بزرگ و معروف نيستند اين خطوط را به مشتركان ارائه مي‌دهند و بسياري از ISPها در نقاط مختلف شهر با برپايي دكل، اين خطوط را بين متقاضيان به اشتراك مي‌گذارند.
وي معتقد است بسياري از ISPها نيز شبكه Wi Fi را به صورت رايگان در اختيار كاربران مي‌گذارند كه برخي ISPهاي پاساژ پايتخت از اين جمله‌اند.

IP wireless
براي كاربران خانگي، اداري و تجاري تجهيزات IP به عنوان يك گذرگاه بي‌سيم براي منازل و دفاتر عمل مي‌كند.
IP wireless نوعي از خدمات دسترسي به شبكه جهاني اينترنت است كه بي‌وقفه و به صورت بي‌سم با سرعت بالا ارائه مي‌شود و محدوديت اين سرويس در پهناي باند ارائه شده حداكثريك مگابيت است.

اين سيستم به طور معمول به نصب حرفه‌اي نياز ندارد و در نتيجه نيازي به انتظارهاي طولاني براي رسيدن نوبت نصب و حضور مامورين نصب در محل مورد نظر نيست و همچنين قابل انتقال است. از همه مهم‌تر توانايي اين سيستم در برقراري ارتباط است كه بسيار قابل اطمينان‌تر و پرسرعت‌تر از (DSL)، سيستم‌هاي ماهواره‌اي و مودم‌هاي كابلي است. حداقل امكانات و لوازم جانبي نيز كه براي استفاده از خدماتIP wire LESS لازم است عبارت است از PC و ACINTOSH.
شاهد، يكي از ارائه دهندگان خدمات اينترنتي در اين زمينه مي‌گويد: در ايران تنها شركت داتك اقدام به ارائه شبكه بي‌سيم IP مي‌كند و به همين دليل اين شبكه نسبت به WIMax و WIFI بسيار ضعيف عمل كرده و بيشتر، كاربران خانگي از آن استفاده مي‌كنند. در حالي كه wimax و WIFI بيشتر كاربري تجاري و اداري دارندتا خانگي. وي هزينه تجهيزات IP WIRE LESS را حدود 100 تا 150هزار تومان و هزينه پهناي باند آن را از 35هزار تومان به بالا اعلام كرد.

وي معتقد است در‌حال‌حاضر اكثر شركت‌هاي ارائه دهنده اين خدمات، شبكه‌هاي WIRE LESS 128، 64 و … مگابيتي را بين 4، 8 تا 10 مشترك تقسيم مي‌كنند و در قبال ارائه اين خدمات مبالغي حدود 35 تا 100هزار تومان دريافت مي‌كنند.

موانع شبكه wireless
وجود ساختمان‌هاي بلند، ناهمواري و پستي و بلندي‌هاي زمين و… از عواملي هستند كه امواج شبكه wireless را تغيير داده و گاهي اوقات باعث بروز مشكلاتي در اين زمينه مي‌شوند.
اما به گفته فعالان اين عرصه، اين مشكلات در مقايسه با موانعي كه سر راه خطوط زميني اينترنت (Leased line) است، بسيار ناچيز است.

چراكه خطوط زميني از زيرساخت سيم‌هاي مسي استفاده مي‌كنند كه براي ارتقاي آن در هر مرحله نياز به صرف هزينه‌هاي اضافي است.

امروزه ارتباطات باند پهن (بي سيم) نه‌تنها جانشين مناسبي براي خطوط زميني (Leased line) است بلكه در نقاطي كه امكان برقراري ارتباطات زميني وجود ندارد مي‌تواند مقرون به صرفه بوده و در مدت زمان بسيار كوتاه‌تري نصب و راه‌اندازي شود.

مزيت‌هاي wireless
پشتيباني از همه پروتكل‌ها و خصوصيات چند رسانه‌اي مديريت فراگير از دروني‌ترين نقطه شبكه تا نقاط انتهايي آن، قابليت كنترل و تنظيم كيفيت خط ارتباطي، پشتيباني‌هاي مختلف مانند (نگهداري و گزارش‌هاي مالي و آماري براي مشتركان)، ارائه پهناي باند به ميزان درخواستي كاربران، خدمات Billing براي سرويس‌هاي اشتراكي، يكپارچگي خدمات صوتي و تصويري، داده و اينترنت، عدم نياز به ديد مستقيم به آنتن (NLOS) از جمله ويژگي‌هاي شبكه wire Less است.

تغييرات قيمت

طبق اعلام صدوق، يكي از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنت بي‌سيم، نرخ ارائه اين خدمات نسبت به سال گذشته در حدود30 تا 50درصد كاهش يافته است.

وي علت اين امر را ايجاد رقابت بين ISPها و شركت‌هاي بزرگ ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي بي‌سيم عنوان كرده و مي‌گويد: شركت مخابرات حدود 50درصد به خريداران حجمي شبكهwire less تخفيف مي‌دهد.

اشخاص حقوقي نيز با خريد اين خطوط آن را بين مشتركان مختلف به اشتراك مي‌گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا