تکنولوژی

نیاز به مراجع تحت وب بیش از پیش احساس می شود

آی تی ایران – از انجایی که ضریب نفوذ it و در پی آن گسترش کاربری اینترنت در جوامع در حال توسعه رو به افزایش است لذا نیاز به مراجع اطلاعاتی در بستر وب هرچه بیشتر احساس میشود.

از این رو سایتها و مراکز متعددی در دنیا در صدد جمع آوری اطلاعات بوده وهستند تا با در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز کاربران بخشی از نیاز آنها را مرتفع سازند و یا به نوعی سطح دانش افراد را در مواجهه باموارد مختلف بالا برده و به اکثر سئوالهای بوجود آمده آنها پاسخ دهند.

اگرچه در کشور ما نیز پایگاههای اطلاعاتی معدودی در اندازهای کوچکتر به همین نظور تاسیس شده اند اما نتوانسته اند پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران باشند.

محمد فراهانی به عنوان یک کارشناس it در حوزه وب ، علت اصلی معدود بودن این پایگاهها را عدم ریسک پذیری شرکتهای فعال در این بخش دانست و گفت: با توجه به اینکه تا کنون فعالیتهایی در خصوص ایجاد منابع اطلاعاتی تحت وب صورت گرفته اما این فعالیتها کافی نبوده و نیاز به مراجع تحت وب بیش از پیش احساس میشود.

فراهانی که خود موسس یکی از این مراجع وب با نام www.parsifa.com است ، افزایش منابع اطلاعاتی را راه حلی مناسب برای رسیدن به داشتن مراجع مفید دانست و افزود: شرکتها با ریسک پذیری و هزینه کردن هایی همچون صرف زمان، مالی و علمی میتوانند بزرگترین منابع را ایجاد و در دسترس کاربران قرار دهند. اگر چه تردیدهایی همچون مشخص نبودن آینده اینترنت در کشور وعدم حمایتهای دولتی میتواند جزو عوامل بازدارنده در راه رسیدن به این هدف باشد.

فراهانی این کار را جز خدمت به جامعه ندانست و گفت در صورتی که هدف اصلی تنها خدمت باشد میتوان به این مهم دست یافت.

او ادامه داد؛ ویژگیهایی همچون گستردگی و بخش بندی مناسب، سرعت دسترسی، کامل بودن تمام بخشها و استفاده از گرافیک و رنگهای مرتبط با سرفصلها و بخشها میتواند به عنوان کلیدی ترین عناصر مقبول بودن سایتها واقع شود.

او همچنین در رابطه با سایت parsifa که یک مرجع رایگان کاملا فارسی است گفت: ما با جمع آوری به روزترین اطلاعات و همچنین پوشش دادن 80 تا 90 درصد عناوین دانش در بیش از 32 بخش توانسته ایم مرجع اطلاعاتی نسبتا کاملی را البته با توجه به داشتهایمان راه اندازی کنیم تا کاربران بتوانند با سرعتی مناسب و به صورت رایگان از اطلاعات جمع آوری شده در parsifa بهره مند شوند.
علاوه بر این، فراهانی در خصوص جایگاه تجارت الکترونیک گفت: خرید و فروش اینترنتی یکی از مناسب ترین راهکارها برای جلوگیری از ترددهای درون شهری، پیشگیری از فرسودگی اسکناس، در دسترس قرار گرفتن تمام نیازها بالاخص در مناطق دور افتاده و… محسوب میشود در کل میتوان این ابزار وسیله ای مناسب برای صرفه جویی در هزینه ها و وقت است، که دست یابی به آن جز با هماهنگی میان فروشگاههای اینترنتی، موسسات مالی یا بانکها و مراکز بزرگ خدماتی همچون پست تحقق نمی یابد.

فراهانی به رشد روزافزون فروشگاههای اینترنتی در سطح جهان اشاره کرد و دلایل آن را مقبول واقع نشدن این مراکز در کشورمان را ضعف در استفاده از اینترنت، بی اعتمادی به مراودات الکترونیکی، عدم سرویس دهی به موقع توسط شرکتهای حمل نقل و نداشتن امنیت در شبکه ها بر شمرد و تنها راه را فرهنگ سازی در تمام سطوح دانست.

فراهانی که خود موسس چند فروشگاه اینرنتی است هدف اصلی خود از ایجاد این فروشگاهها را جلوگیری از بازدید شدن و خرید کردن کاربران داخلی از سایتهای خارجی همچون فروشگاههای اینترنتی کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: ما به همت و توان کارشناسان داخلی با ایجاد چنین فروشگاههایی در صدد از رده خارج کردن رقبای خارجی خود به صورت تدریجی هستیم و همچنین قصد داریم با حمایت از تولیدکنندگان داخلی به رشد و شکوفایی بازار کشور کمک کنیم. و نیز خرید و فروش اینترنتی را به عنوان یک فرهنگ نهادینه سازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا