تکنولوژی

تعميركار گوشي خود باشيد

نام نویسنده: مينا صباغي

دنیای اقتصاد – «آموزش تخصصي موبايل با مجوز سازمان فني و حرفه‌اي با ارائه نكات تعميراتي»، «آموزش تخصصي تعميرات موبايل با صددرد تضمين»، «آموزش سخت‌افزار و نرم‌افزار و عيب‌يابي موبايل به صورت كاملا عملي».

اينها جملاتي است كه شايد بارها در صفحات نيازمندي‌هاي برخي روزنامه‌ها، با آن روبه‌رو شده‌ايد كه هر روز به صورت‌هاي گوناگون و با نام‌هاي جديد تكرار مي‌شوند.
همه اينها از آموزش حرفه تقريبا جديدي از سوي برخي آموزشگاه‌ها خبر مي‌دهند.
تا چند سال پيش كه هنوز استفاده از تلفن‌همراه در بين مردم از جايگاه ويژه‌اي برخوردار نبود اين نوع مراكز آموزشي نيز پانگرفته بودند.
البته بعضي‌ها بر اين باورند كه هميشه تكنولوژي جديد به دنبال خود مشكلات و نيازهاي جديد و در پي آن نيز مشاغل جديدي را به همراه خواهد داشت.
به طوري كه تا قبل از ورود موبايل به ايران نه تعميركار موبايلي بود و نه آموزشگاهي براي آموزش تعميرات موبايل.
تا چند سال پيش اگر گوشي موبايلتان به هر دليلي آسيب مي‌ديد دو راه بيشتر وجود نداشت.
اگر شركت توليدكننده گوشي در ايران نمايندگي داشت، مي‌شد اميدوار بود كه با مراجعه به نمايندگي، گوشي را درست كرد.
در غيراينصورت گوشي بعد از دستكاري شدن توسط تعميركاران غيرحرفه‌اي به احتمال زياد بايد به سطل زباله سپرده مي‌شد.
اما به تدريج كه استفاده از موبايل در زندگي مردم به يك الزام تبديل شد، ضرورت آموزش‌هاي حرفه‌اي در اين زمنه هم پررنگ‌‌تر شد.
در پي اين ضرورت بود كه جرقه تاسيس آموزشگاه‌هاي تعمير موبايل زده شد و يك نام تازه به ليست رشته‌هاي مورد تدريس در موسسات تحت پوشش سازمان فني و حرفه‌اي كشور اضافه شد. «آموزش تعميرات تخصصي تلفن‌همراه»

آموزش تضميني
«سيدجوادي»، مسوول يكي از همين نوع آموزشگاه‌ها كه خود را مبتكر آموزش تعميرات تلفن‌همراه در ايران مي‌داند، در اين زمينه مي‌گويد: «سال 79 بود كه طرح اوليه برپايي آموزشگاه‌هاي تعميرات موبايل را به سازمان فني و حرفه‌اي ارائه كردم كه به دنبال آن، اين سازمان طرح استاندارد آن را تدوين كرد.»
تعميرات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، الكترونيك، مخابرات، شناسايي قطعات، مونتاژ، عيب‌يابي و نقشه‌خواني از جمله سرفصل‌هايي است كه در آموزشگاه‌هاي متعدد تعميرات موبايل به آن پرداخته مي‌شود.

به گفته وي، براي آموزش ديدن در موسسه‌هاي آموزش تعمير موبايل مي‌توان با هر سن و تحصيلاتي به يكي از موسسه‌ها مراجعه و در يكي از دوره‌هاي فشرده يك‌ماهه يا عادي (دوماهه) ثبت نام كرد.

گذراندن اين دوره‌ها در آموزشگاه‌هاي تحت‌پوشش سازمان فني و حرفه‌اي حدود 142هزار تومان هزينه در بر دارد كه در پايان دوره گواهينامه بين‌المللي به آموزش‌ديده‌ها ارائه مي‌شود.
تعداد جلساتي كه در اين آموزشگاه‌ها برپا مي‌شود حدود 70 -60 ساعت است كه 9 جلسه آن به صورت تئوري و 12 -10 جلسه آن نيز به صورت عملي برگزار مي‌شود.

«زيبايي»، مسوول يكي ديگر از آموزشگاه‌هاي تعمير تلفن‌همراه در مورد آينده شغلي افراد آموزش‌ديده مي‌گويد:‌ هنرجويان به دو طريق وارد بازار كار مي‌شوند يا از طريق اعلام نياز شركت‌ها و مغازه‌هاي تعمير موبايل جذب اين مراكز مي‌شوند و يا در صورتي كه نمره بالايي در آزمون موسسه كسب كنند و شايستگي آنها توسط مدرسان تاييد شود، خود موسسه نسبت به اشتغال و به كارگماردن آنها اقدام مي‌كند.

تمام امكانات آزمايشگاهي، دستگاه اندازه‌گيري فركانس (اسليوسكوپ) و دستگاه نشان دهنده جريان‌هاي داخل موبايل (مالتي‌متر) از جمله امكانات و دستگاه‌هاي اصلي هستند كه در آموزشگاه‌هاي تعمير موبايل در اختيار هنرجويان قرار مي‌گيرند. اما داشتن گوشي تلفن‌همراه براي تعمير و آموزش روي آن به عهده خود هنرجو است كه بايد برد گوشي و ساير لوازم آن را به همراه داشته باشد.

غيرمجاز‌هاي گران‌قيمت
علاوه بر آموزشگاه‌هاي مجاز تعمير تلفن‌همراه كه زير نظر سازمان فني و حرفه‌اي فعاليت مي‌كنند، مراكز ديگري نيز با اين نام در سطح شهر داير هستند كه بدون مجوز هنرجو مي‌پذيرند البته به گفته برخي از فعالان آموزشگاه‌هاي مجاز، هزينه‌اي كه مراكز غيرمجاز تعمير موبايل براي آموزش دريافت مي‌كنند به مراتب بيشتر از مبلغي است كه از سوي آموزشگاه‌هاي زيرنظر سازمان فني و حرفه‌اي دريافت مي‌شود. آنها اين مبلغ را بين 100هزار تا يك‌ميليون تومان اعلام مي‌كنند كه در قبال تضمين صددرصد آموزش و آموختن ترفند‌هاي جديد و كارآمدي كه به ادعاي خود آموزش مي‌دهند تقاضا مي‌كنند.

به طور كل تخصص‌هاي فراواني كه در آموزشگاه‌هاي تعمير موبايل آموزش داده مي‌شود با سرفصل‌هاي مشخصي همچون، قطعه‌شناسي، لوازم تعميرگاهي، مدارات موبايل، راه‌حل‌ها و شگردهاي تعميراتي موبايل، دائره‌المعارف عيب‌يابي موبايل و كدهاي مخفي و رمز گوشي‌ها است. به طور مثال در بخش دائره‌المعارف عيب‌يابي و تعميرات موبايل انواع مشكلات رايج براي گوشي‌ها و تشخيص علت و راه‌حل تعميراتي آنها، مشكلات آنتن، شارژ، صفحه كليد، صدا، سيم‌كارت، زنگ و… تعليم داده مي‌شود.

راهي براي خوداشتغالي
سهرابي يكي از هنرجويايي است كه به تازگي در يكي از آموزشگاه‌هاي تعمير تلفن‌همراه ثبت‌نام كرده است. وي در زمينه اين مراكز توضيح مي‌دهد: با توجه به بازار خريد و فروش موبايل كه روز‌به روز داغ‌تر مي‌شود اين پيش‌بيني قوت مي‌گيرد كه بازار كار خوبي هم براي تعميركاران ايجاد شود، اين‌گونه شد كه به يكي از موسسه‌ها مراجعه كردم تا بعد از گذراندن دوره‌هاي آموزشي، وارد بازار اين حرفه شوم».

البته برخي از هنرجويان ادعا مي‌كنند كه پرداخت وام خوداشتغالي كه بعد از پايان دوره آموزشي و با دريافت گواهينامه به هنرجويان داده مي‌شود تا حدود زيادي قشر جوان (بين 17 تا 35سال) را به سمت خود جذب كرده است. نكته جالب اينكه علاوه بر آقايان كه در اين آموزشگاه‌ها بيشتر شركت مي‌كنند، اين آموزشگاه‌ها از سوي خانم‌ها نيز با استقبال روبه‌رو شده است.

به گفته يكي از مسوولان آموزشگاه‌هاي تلفن‌همراه كادر آموزشي اين مراكز شامل مهندسان الكترونيك و مخابرات هستند كه براساس تخصص‌هاي حرفه‌اي خود و طبق جزوه‌اي ك براي هنرجويان در نظر مي‌گيرند به آموزش مي‌پردازند.

كس نخارد پشت من
وقتي تلفن‌همراه در بحراني‌ترين شرايط ممكن خراب شود و محدوديت زماني هم وجود داشته باشد مراجعه به نمايندگي مجاز گوشي شايد يكي از بدترين راه‌هايي باشد كه مي‌توان انتخاب كرد. به ويژه اگر از مزيت گارانتي هم برخوردار نباشد.

معمولا نمايندگي‌ها نيز به گوشي‌هاي جديد تسلط آنچناني ندارند.

سرعت بيشتر ارائه خدمات در تعميرگاه‌هاي متفرقه، همان دليلي است كه باعث انتخاب اين تعميرگاه‌ها مي‌شود. اما گاهي از تخصص ناكافي تعميركاران هيچ نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود.
مدير يكي ديگر از آموزشگه‌هاي تعمير موبايل مي‌گويد: وظيفه موسسه‌هاي آموزشي تعمير موبايل آن است كه تعميركاراني تربيت كنند كه حداكثر اطلاعات و تخصص در زمينه تعمير انواع گوشي را داشته باشند.

با توجه به اين كه هر روز به تجهيزات گوشي‌ها افزوده شده و تنوع مدل نيز در بازار زياد مي‌شود يك تعميركار تلفن همراه بايد قادر باشد خودش را با تكنولوژي روز تطبيق دهد و اين هدفي است كه موسسه‌هاي آموزشي به دنبال آن هستند.به دنبال نفوذ سريع موبايل به زندگي مردم و پيشرفت روزافزون تجهيزات اين دستگاه به نظر مي‌رسد تعميركار موبايل بودن در آينده‌اي نه چندان دور تبديل به يكي از مشاغل پردرآمد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا