تکنولوژی

ساخت اولین سوپر رایانه فضایی

مهر- مهندسان دانشگاه فلوریدا و شرکت هوافضای “هانی ول” قصد دارند اولین سوپررایانه فضایی را طراحی کنند که 100 برابر سریعتر از رایانه های معمول در فضا عمل می کند.
پیش بینی می شود این سوپر رایانه از طریق یک فروند موشک آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در سال 2009 در جریان ماموریتی آزمایشی به فضا فرستاده شود.
این سوپررایانه باید به سرعت اطلاعات جمع آوری شده به وسیله ماهواره های علمی پیشفته را پردازش کند و برای کمک به کاوشگران فضایی جهت اتخاذ تصمیمات سریع مستقل از ناظران زمینی وارد عمل شود.
رایانه های امروزی از نظر سرعت و قدرت پیشرفت های چشمگیری داشته اند اما این مزایا به زمین محدود شده است. به همین دلیل است که اکثر رایانه هایی که به فضا فرستاده می شوند باید سخت بوده و در مقابل پرتوهای کیهانی رایج در خارج از جو زمین توان مقاومت داشته باشند.
كفتني است این روند عملکرد رایانه ها را کند می کند و اندازه و هزینه کلی ساخت آنها را افزایش می دهد. نتیجه آنکه علیرغم پیشرفت های فراوان در ماهواره ها و کاوشگرهای فضایی، اطلاعات جمع آوری شده توسط آنها برای پردازش ناچارا باید به زمین ارسال شود.
این در حالی است که سوپررایانه جدید با هدف ارتقاء سطح کیفی ماهواره ها و کاوشگرها با استفاده از طرحی کاملا جدید موسوم به “چندپرداز قابل اطمینان” ساخته می شود. همچنین این سیستم توان مقاومت در برابر فوران های خوشیدی یا دیگر وقایع فضایی را خواهد داشت که این کار نه از طریق افزایش توان فیزیکی آن بلکه با تکیه بر بالا بردن قدرت نرم افزاری رایانه امکان پذیر می شود.
چنانچه طرح مورد نظر با موفقیت پیش رود، سوپررایانه تکمیل شده با یک فروند موشک بدون سرنشین ST8 در جریان ماموریتی آزمایشی در فوریه 2009 به فضا فرستاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا