تکنولوژی

شوراي عالي اطلاع‌رساني و خروج از دايره متوليان

نام نویسنده: مرجان رباني

دنیای اقتصاد – شوراي عالي اطلاع‌رساني كه تاكنون به عنوان نهادي پيشرو در توسعه فناوري اطلاعات در كشورمان شناخته شده بود، اينك در فصل تازه مديريت خود با تغييرهاي عمده در اهداف و برنامه‌هايش مواجه شده است كه به عقيده كارشناسان از حوزه ماموريت‌هاي اصلي خود فاصله گرفته و توسعه فناوري اطلاعات در ايران را بلاتكليف رها كرده است.

جايگزين كردن طرح تسما به جاي تكفا، آن هم به‌رغم وعده‌هاي اوليه جهت ادامه آن، عملا تغييراتي را به وجود آورده است كه توجه به حوزه فناوري اطلاعات را كاهش داده و متقابلا تعاريف تازه‌اي را در چارچوب حوزه‌هاي ديني در اين طرح گنجانده است كه با وجود ضرورتهاي غيرقابل انكار آن ، اما نبايد باعث كم‌توجهي آشكار به IT و حوزه گسترده آن شود.

طرح جديد يا طرح تسما كه مخفف «توليد و توسعه محتواي الكترونيكي» است، مشخص نيست كه چگونه و بر چه اساسي قصد توليد محتواي الكترونيكي در حوزه‌هاي مختلف را دارد چنانچه با مشاهده جزئيات طرح نيز مي‌توان دريافت كه اين شورا تنها در حوزه فرهنگ قادر به توليد محتواي الكترونيكي است.

شوراي‌عالي اطلاع‌رساني طي سال‌هاي گذشته به عنوان نهادي موازي با ساير شوراهاي IT به شمار مي‌آمد ولي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هيچ وقت با انحلال يا ادغام اين شورا با ساير شوراهاي IT موافقت نكرد. با اين حال هم‌اكنون نيز اين شورا با تغيير در طرح‌هاي خود نوعي موازي‌كاري با نهادها و سازمان‌هاي ديگر را آغاز كرده، كه معلوم نيست در اين شرايط برخورد شوراي عالي انقلاب فرهنگي با آن چگونه خواهد بود. اين در حالي است كه بضاعت پايين IT در كشور ما نيازمند طرح‌هاي حمايتي موثر چون تكفا بوده و هست.

انتظار مي‌رفت با گذشت چند ماه از آغاز دور جديد اين شورا و با توجه به سابقه اجراي تكفا، طرح جديد تسما نيز راه نسبتا موفق گذشته را دنبال كند، اما به نظر مي‌رسد شوراي عالي اطلاع‌رساني در حال خروج از جمع متوليان IT كشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا