تکنولوژی

مشکلات فیلترینگ و نصب سیستم جدید

نام نوسنده: مينو مومنی

بزرگراه فناوری – اواسط هفته گذشته اعلام شد که سیستم جدید فیلترینگ روی شبکه درحال نصب است. این مورد پس از چندین ماه تاخیر و تبلیغ روی این سیستم اعلام شد، درحالی که مشخص نیست سیستم فیلترینگ جدید آیا قادر به حل مشکلات سیستم فعلی هست یا خیر.

هم‌اکنون موجی از سایت‌های اینترنتی مورد فیلتر قرار می‌گیرند که درصد مهمی از آن‌ها را سایت‌هایی دربر می‌گیرد که عملا نه مشکل امنیتی دارند و نه مشکل اخلاقی. جدا از اینکه مشخص نیست اساسا روش‌های قبلی فیلتر کردن اینترنت در سیستم جدید تا چه اندازه مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح شده است.

هم‌اکنون کافی است شما یک جست‌وجوی ساده در اخبار گوگل انجام دهید تا متوجه شوید بسیاری از سایت‌های خبری انگلیسی که می‌توانند مورد استفاده تحقیقاتی و خبری قرار بگیرند بدون دلیل مورد فیلتر واقع شده‌اند. بسیاری از سایت‌های پزشکی و هنری نیز چنین وضعیتی دارند و از این قسم می‌توان مثال‌های دیگری را نیز ورد. مشکل آن‌جاست که مشخص نیست سرویس جدید فیلترینگ آیا از اطلاعات و دیتابیس فیلترینگ قدیمی نیز بهره می‌گیرد و یا قرار است شیوه‌های دیگری مورد آزمایش و خطا قرار گیرند. نکته دیگر درباره نبود شکل اجرایی اعلام فیلترینگ اشتباهی و اصلاح آن است. مواردی وجود داشته که برخی سایت‌هایی که به اشتباه فیلتر شده‌اند با فشار و یا برخی ارتباطات دوباره از فیلتر درآمده‌اند، اما این موارد بسیار استثنایی و نادر بوده و عملا راه و روش مشخصی برای اعلام شکایت یک سایت به اشتباه فیلتر شده وجود ندارد. حتی اگر بپذیریم سایت‌های ایرانی عمدتا از چنین حقی برخوردارند که به مراجع مذکور مراجعه کنند (که چنین چیزی فعلا به‌صورت روال در نیامده) موضوع سایت‌های علمی، پزشکی و خارجی چگونه است و با توجه به اینکه این دسته از سایت‌ها صاحب و مدعی رسمی مشخصی در داخل ندارند چگونه باید منتظر رفع فیلتر آن‌ها بود.

در زمینه استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ طی سال‌های اخیر موضوع دیگری که وجود دارد استفاده از نرم‌افزارهای خارجی است. به گفته مسؤولان مخابراتی سیستم فیلترینگ جدید توسط متخصصان داخلی به نگارش درآمده و دیگر مشکلاتی از قبیل شارژ مجدد سالانه را ندارد. همچنین گفته می‌شود نصب این سیستم باعث می‌شود که از پراکندگی فیلترینگ توسط نهادهای مختلف جلوگیری به‌عمل می‌آید. هم‌اکنون چندین نهاد مختلف به نوعی روی فیلترینگ اینترنت مدعی هستند و در مقابل تنها نهادی که در این زمینه به پاسخ‌گویی می‌پردازد، مخابرات است که همواره گفته تنها مجری فیلترینگ است. باید منتظر ماند و دید آیا سیستم فیلترینگ جدید مشکلات سیستم‌های قبلی را نیز با خود دارد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا