تکنولوژی

‘سبيت’ نماد تاریخ فن آوری های مدرن

نام نویسنده: محمود عنايت

بی بی سی – نمایشگاه سبیت بزرگترین نمایگاه جهان در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتال از امروز کار خود را در هوایی برفی آغاز کرد.

این نمایشگاه که همه ساله در شهر هانوفر آلمان برگزار می شود، اولین بار سال ۱۹۸۶ شروع به کار کرده و تاکنون همه ساله برگزار شده است.

سبیت امسال میزبان حدود ۶۳۰۰ شرکت کننده و بیش از نیم میلیون بازدید کننده از هفتاد و يک کشور جهان خواهد بود.

نمایشگاه سبیت که در آغاز کار خود فقط یک سالن از مجموعه سالن های مرکز نمایشگاه هانوفر را به خود اختصاص داده بود در حال حاضر تمامی محیط این نمایشگاه (۲۷ سالن) را به خود اختصاص داده و در زمان برگزاری خود چهره شهر هانوفر را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید بتوان گسترش فضای نمایشگاه سبیت را نماد پیشرفت و تخصصی شدن سریع صنعت رايانه ها و فناوری اطلاعات در سال های گذشته دانست.

در سال های آغازین، سبیت محدود به نمایش آخرین دستاوردها در زمینه سخت افزار رايانه بود ولی با پیشرفت صنعت فن آوری اطلاعات و نفوذ آن به عرصه های مختلف، امروزه این نمایشگاه تخصصی تر شده است.

زندگی دیجیتال

موفقیت سبیت باعث شده که دامنه آن به کشورهای دیگر هم نفوذ کند و در کشورهای ترکیه، چین و استرلیا نيز این نمایشگاه بصورت سالانه برگزار شود.

در سالهای گذشته سبیت بیشتر سعی در جلب افراد متخصص داشته ولی امسال برای اولین بار در کنار این نمایشگاه قسمتی به معرفی آخرین دستاوردهای دیجیتالی برای استفاده در زندگی روزمره اختصاص داده شده است.

بازیهای الکترونیکی نيز بخش بزرگی از این نمایشگاه را تشکیل می دهد و برگزاری مسابقه جهانی بازی های مجازی در این نمایشگاه یکی از جنبه های قابل توجه سبيت است.

نوجوانان از سراسر دنیا شرکت کنندگان اصلی این مسابقه هستند که حضور آنها در کنار افراد متخصص از ديگر جذابيت های نمايشگاه امسال است.

مایکروسافت و نا امیدی بزرگ

بر اساس گمانه زنی های قبلی، شرکت مایکروسافت که قرار بود امروز آخرین محصول خود اوريگامی (Origami) را عرفی کند با اعلام اینکه اوريگامی در حال حاضر فقط یک پروژه است و دستگاه آن در حال آزمایش می باشد تمامی افرادی را که برای شنیدن خبر عرضه این محصول به بازار جمع شده بودند نا امید کرد.

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که پروژه اوريگامی را با سه شرکت سامسونگ، ازوس (ASUS) و اینتل آغاز کرده است و هدف از این پروژه فراهم آوردن امکانات و نقاط مثبت محصولات مایکروسافت در بازار ابزارهای قابل حمل است.

پیشتر گفته می شد که سخت افزار اوريگامی به عنوان رقیب اصلی آی پاد وارد بازار خواهد شد ولی با اعلام اینکه این دستگاه در حال حاضر به بزرگی یک کتاب و با طول عمر باطری کمتر از ۴ ساعت خواهد بود، آی پاد همچنان به عنوان محصول اول در میان دستگاهای پخش موسیقی همراه باقی مانده است.

تلفن همراه و وبلاگ

پس از فراهم آوردن امکانات مختلف بر روی تلفن های همراه، فراهم آوردن ابزار وبلاگ نویسی بوسیله اين تلفن ها یکی از تلاش های جدید برای وارد کردن هرچه بیشتر تلفن به زندگی شخصی است.

شرکت نوکیا که در سری قبلی تلفن های خود ابزار وبلاگ نویسی را تعبيه کرده بود امروز نسخه جدیدی از نرم افزار لايف بلاگ (Lifeblog) را عرضه کرده که امکان فرستادن خودکار عکس همراه با ثبت مکان و زمان و فایل صدا را برای “ثبت دیجیتالی زندگی” فراهم می کند.

شرکت سونی – اریکسون نيز د اقدامی مشابه اعلام کرده که با همکاری گوگل قصد دارد امکان وبلاگ نویسی مستقیم را روی سايت بلاگر که به وبلاگ نويسان امکان انتشار وبلاگ هايشان را بصورت مجانی می دهد، فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا