تکنولوژی

برنامه‌هاي ICT ايران بايد بازنگري شود

دنیای اقتصاد – شركت‌كنندگان در نخستين سمينار سرمايه‌گذاري خارجي و تامين پروژه‌هاي ICT بر بازنگري در برنامه‌هاي ICT كشور و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين بخش تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار دنياي‌اقتصاد، عميديان رييس مركز تحقيقات مخابرات در نخستين سمينار سرمايه‌گذاري خارجي و تامين مالي پروژه‌هاي بخش ICT گفت: دريافت رتبه يك در منطقه در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات در صورت جذب سرمايه‌هاي داخلي خصوصي خارجي تحقق مي‌يابد كه براي حفاظت، حمايت و تقويت از سرمايه‌گذاران در اين بخش بايد قوانين و مقرراتي شفاف و روشن به منظور رقابت و آسيب‌ناپذيري سرمايه‌گذاران تدوين شود.

وي در ادامه گفت: يكي ديگر از اهداف برنامه چهارم توسعه تحقق اشتغالزايي است كه در صورت سرمايه‌گذاري در بخش ICT توسط دولت، بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي درصد بالايي از اشتغالزايي به اين صورت تحقق پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاري‌ها بايد در قالب يك برنامه جامع هدايت شود، گفت: هدف از برپايي اين سمينار تعامل و همفكري براي تهيه نسخه‌اي قابل اجرا و عملياتي براي جذب و هدايت سرمايه‌گذاري‌هاي بخش ‌خصوصي داخلي و خارجي است تا از طريق تدوين يك برنامه جامع زمينه‌هاي جذب و ايجاد زمينه‌هاي رقابتي براي سرمايه‌گذاران فراهم شود.

عبدالمجيد رياضي، معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT نيز در اين سمينار به سخنراني درخصوص رشد و توسعه بخش ICT با بهره‌گيري از تجربيات و منابع مالي بين‌المللي پرداخت و گفت: با توجه به نسبت جمعيت كشور به جمعيت دنيا و موقعيت ايران به عنوان يك كشور در حال توسعه و داراي اقتصادي متوسط، بايد در سال 2006 سهم يك‌درصدي نسبت به بازارهاي جهاني ICT داشته باشيم و بايد 32 ميليارددلار در اين بازار سهم داشته باشيم اما حتي اگر برنامه توسعه در شور اجرا شود باز هم از متوسط جهاني كمتر هستيم.

وي در ادامه گفت: اگر بخواهيم طبق چشم‌انداز 20 ساله داراي رتبه اول ICT در منطقه باشيم بايد برنامه‌هاي ICT كشور بازنگري شود.

رياضي افزود: در بخش ICT كشور نبايد صرفا به عرضه خدمات بپردازيم و به عنوان پشتوانه خدمات بايد توليد محصول، توليد فناوري و توليد دانش داشته باشيم.

وي با اشاره به لزوم وجود سناريوهاي مشخص براي هر بخش از توسعه ICT گفت: اگر اين مدل دنبال شود قطعا موفق خواهيم بود.

وي همچنين گفت: براي جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي از بخش‌خصوصي بايد به عنوان بخش‌ دولتي سناريوهاي خود را ارائه دهيم و ميزان جذب اين رمايه‌ها را مشخص كنيم.

وي معتقد است فناوري اطلاعات در كشور با تحقق مدل ارائه شده براي همكاري ميان بخش‌خصوصي و دولتي توسعه‌اي پايدار خواهد داشت كه توليد و ارائه خدمات مي‌تواند توسط شركت‌هاي خدماتي و سازمان‌هاي دولتي فعال در اين زمينه صورت گيرد و توليد محصولات نيز بايد توسط شركت‌‌هاي توليدي انجام شود و در زمينه توليد فناوري مركز پژوهش و دانشگاه‌ها فعال شوند.

در ادامه حميد‌رضا ربيعي، معاون توسعه ارتباطات علمي مركز تحقيقات مخابرات در خصوص نحوه حمايت اين مركز از پروژه‌هاي ICT پرداخت و گفت: يكي از سياست‌هاي جديد مركز تحقيقات فرهنگ‌سازي است كه ضعف عمده بخش‌خصوصي و دولتي كشور به شمار مي‌رود. وي در ادامه گفت:داشتن برنامه‌‌اي در راستاي سياست‌هاي نظام براي بخش ICT و داشتن يك نظام براي پياده‌سازي آن از ديگر سياست‌هاي جديد اين مركز هستند.

وي با اشاره به توجه مركز تحقيقات به سه مساله گفت: ايفاي نقش مشاوره مادر براي وزارت ICT از مسائل مورد پرداخت از سوي مركز است و در سطح ملي نيز به پشتيباني علمي و فني صنعت و بازار ICT پرداخته مي‌شود.

وي همچنين تهيه استانداردهاي ملي و تاييد نمونه را از ديگر برنامه‌هاي اين مركز عنوان كرد.

در ادامه اين سمينار مسوولان سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران به سخنرني در خصوص تشريح و تبيين سياست‌ها و قوانين و مقررات ناظر به سرمايه‌گذاري خارجي در كشور و عوامل صدور مجوز سرمايه‌گذاري و روش‌هاي آن پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا