تکنولوژی

روزنامه‌ها از شركت‌هاي گوگل، ياهو و MSN ادعاي خسارت مي‌كنند

همكاران سيستم – ظهور اينترنت در چندين سال اخير كسب و كار روزنامه‌ها، ناشران كتاب و مجلات را با مشكل روبه‌رو ساخته است.

موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي مانند گوگل و ياهو از سرفصل‌ها، محتويات و عكس‌هاي اين رسانه‌ها را بدون پرداخت مبلغي در وب‌سايت‌هاي خود استفاده مي‌كنند.

انجمن جهاني روزنامه‌نگاران (WAN) اعلام كرده است كه با موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي مانند گوگل و MSN به دليل استفاده غير مجاز از محتويات روزنامه‌ها برخورد جدي خواهد كرد.

اين انجمن پاريسي كه بيش از 18هزار عضو دارد، هنوز اعلام نكرده است كه چه برخوردي با شركت‌هاي اينترنتي خواهد كرد. هيات مديره‌ي WAN اعلام كرده است كه روش‌هاي مختلف مقابله و برخورد با موتورهاي جست‌وجو را مورد بررسي قرار خواهند داد.

WAN اعلام كرد كه خبر رساني شركت‌هاي اينترنتي فقط جمع‌آوري محتويات روزنامه‌ها و ارايه سراسري آن به صورت رايگان در اختيار خوانندگان خبري است.

يكي از روزنامه‌اي عضو اين اتحاديه چندي پيش شكايتي از شركت گوگل به دليل استفاده از عكس‌ها و مطالب اين روزنامه‌ در وب‌سايت خود به دادگاه ارايه كرده بود.

اقدام اين انجمن در پي كاهش استقبال خوانندگان و افت شديد سود روزنامه‌ها در سراسر جهان انجام مي‌گيرد. بسياري از شركت‌ها آگهي‌هاي تبليغاتي را از روزنامه‌ها به وب‌سايت‌ها انتقال داده‌اند و آمار نشان مي‌دهد كه هر روز به تعداد كساني كه اخبار را از روي اينترنت پي‌گيري مي‌كنند، افزوده مي‌شود.

طبق آمار ميزان سود روزنامه‌ها در سه ماه آخر سال 2005 به ميزان 22 درصد نسبت به سال 2004 كاهش داشته است. روزنامه‌هاي معروفي همچون New York Times و Los Angeles Times مجبور به اخراج بسياري از كارمندان خود شده‌اند.

منبع : Reuters

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا